بریده جریده


با استفاده از روش والوالو پلاستی در بیمارستان امام خمینی
رفع تنگی دریچه آئورت برای اولین بار در ایران بدون عمل جراحی انجام شد

متخصصان داخلی قلب و عروق بیمارستان امام خمینی به سرپرستی «دکتر ایرج ناظری» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان امام خمینی موفق شدند برای اولین بار با استفاده از روش «والوالو پلاستی» و بدون انجام عمل جراحی دریچه تنگ آئورت یک دختر 8 ساله به‌نام آزیتا نوبر را باز کنند و به حد طبیعی باز گردانند.روش «والوالو پلاستی» و «آنژیوپلاستی» که از طریق هدایت بالن به داخل رگ‌ها انجام می‌شود چند سالی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان امام خمینی جزو اولین مراکزی هستند که این روش را به کار گرفته‌اند.روش «والوالو پلاستی» قبلاً نیز برای باز کردن دریچه شریان ریوی و میترال در همین بیمارستان تجربه شده بود.
روزنامه کیهان- پنجشنبه 10 آبان 1369

شورای عالی پیوند اعضا در ایران تشکیل شد
دکتر ایرج فاضل وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی صبح امروز اعلام کرد ، شورای عالی پیوند اعضا در کشور تشکیل شده و موظف به سیاستگذاری و نظارت بر مراکز پیوند اعضا در کشور می باشد.یکی از مهمترین شاخه های این شورا، بخش پیوند کلیه می باشد. این شورا موظف است تا با بررسی نیازها، درخواست های انجام عمل پیوند را بررسی کرده و در صورت احراز شرایط از آن حمایت نماید.
روزنامه کیهان- شنبه 19 آبان 1369

اولین نوزادان مرکز ناباروری ایران به‌دنیا آمدند

اولین نوزادان «آی.وی.اف» ایران امروز در مرکز پزشکی افشار وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با عمل سزارین به‌دنیا آمدند.
رئیس نخستین مرکز ناباروری ایران با اعلام این خبر گفت: فاطمه یزدی‌نژاد ۳۶ ساله پس از حدود ۲۰ سال نازایی وعدم موفقیت درمان‌های طبی و جراحی سرانجام با عمل«آی.وی.اف»(لقاح خارج از رحم و انتقال جنین) صاحب دو فرزند دختر و پسر شد که آنها را آرزو و امید نام گذاشت.همچنین در همین زمان زن دیگری به نام زهرا میرلوحی۲5 ساله که پس از ۱۳ سال نازایی و با روش فوق حامله شده بود، با عمل سزارین درمرکز پزشکی افشار، فرزند دختری به دنیا آورد که حال او رضایت بخش است. این نوزاد که 3 کیلو و 500 گرم وزن دارد، وجیهه نامگذاری شده است.
با آن که تنها دوازده سال از تولد اولین فرزند «آی‌وی‌اف» دنیا به نام «لوئیزی براون» در انگلستان می‌گذرد [IVF یا لقاح مصنوعی برای اولین بار در دنیا در سال ۱۹۷۸ در انگلستان توسط دکتر رابرت ادواردز انجام شد که جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۲۰۱۰ برای وی به ارمغان آورد. لوئیزی براون، کودک حاصل از این لقاح در ۲۵ ژوئیه ۱۹۷۸ به دنیا آمد] در حال حاضر در55 کشور دنیا این عمل با موفقیت انجام شده است و در ایران برای نخستین بار است که فرزندانی با روش فوق در اولین مرکز تحقیقاتی ودرمانی ناباروری که به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1368 تأسیس شده است متولد می‌گردد.
روزنامه کیهان- شنبه 8 دی 1369

بزرگترین کارخانه تبدیل زباله به کود گیاهی آغاز بکار کرد

بزرگترین ایستگاه خدمات شهری و کارخانه بازیافت و تبدیل زباله به کود گیاهی پیش از ظهر روز پنجشنبه [2 اسفند 1369] مورد بهره برداری قرار گرفت.با افتتاح این ایستگاه از این پس تعداد ۱۳۷ دستگاه کامیون روبسته و روباز که همه روزه به مرکز دفن بهداشتی زباله در کهریزک مراجعه می کردند، زباله های جمع آوری شده از ۹ منطقه شهرتهران را در سی تریلر مستقر در این ایستگاه تخلیه می کنند. این ایستگاه که در ۱۷ هزار متر مربع بنا شده است دارای امکانات شست وشو و ضد عفونی کردن کامیون های حمل زباله است.
روزنامه کیهان- شنبه4 اسفند 1369

اولین اسکله ساخت ایران در جزیره قشم مورد بهره‌برداری قرارگرفت

اولین اسکله ساخت ایران در جزیره آزاد قشم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اسکله دو منظوره نفتی قشم جهت تخلیه و بارگیری محموله نفتکش‌های قاره پیما ساخته شده و کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به دست نیروهای متخصص داخلی انجام گرفته و به نام «دریا پای» در صنعت اسکله‌سازی جهان به ثبت رسیده است. این طرح در سال 1362 به‌عنوان یک کار تحقیقی شروع شده بود. اجرای طرح مذکور با احتساب هزینه‌های ترمیم و تعویض یک طرف بازوی خاکی و سنگ چینی هفت هزار مترمکعب و به طول پانصد متر و تأسیسات لوله کشی بالغ بر ششصد و هفتاد میلیون ریال هزینه در برداشته است.
هزینه ساخت سکوی اسکله دو منظوره نفتی قشم هر متر مربع آن بالغ بر ۲۹۸ هزار ریال می‌باشد که در مقایسه با قراردادی که قبلاً با شرکت خارجی «تورکیس» توسط شرکت نفت منعقد شده بود به یک شانزدهم تقلیل پیدا کرده است.
اسکله دارای ۷۰/۲ متر آبخور در جزر و ۸۰/5 متر آبخور در مد می‌باشد و قابل پهلوگیری شناور‌هایی با ظرفیت ۲۵۰۰ تن است.این اسکله جهت پخش فرآورده‌های نفتی شرکت نفت و تخلیه و بارگیری مواد نفتی بی‌ظرف و مظروف و اجسام سنگین ساخته شده است. بنا به اظهارات دست اندرکاران ساخت این اسکله، عمر مفید آن پنجاه سال برآورد شده است.
روزنامه کیهان- پنجشنبه 23 اسفند 1369










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/16/562500/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها