برگزاری آنلاین سی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر گیلان پس از تعویق 3هفته‌ای




زهره توکلی
خبرنگار
شرایط قرمز کرونایی شهر رشت و محدودیت‌های اعمال شده در استان گیلان موجب شد که جشنواره استانی تئاتر گیلان که هرساله اول تا چهارم آذرماه در کلانشهر رشت برگزار می‌شد، سه هفته به‌ تعویق بیفتد به‌طوری که این جشنواره، سی و دومین دوره‌اش را از 24 آذرماه جاری آن هم به‌صورت غیرحضوری آغاز کرد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این باره به «ایران» گفت: سی و دومین جشنواره تئاتر گیلان از روز دوشنبه 24 آذرماه آغاز شد و با اجرای 9 اثر نمایشی به‌صورت روزانه 3 اجرا در نوبت‌های صبح و عصر و در سانس‌های 10 صبح، 14 و 16عصر، امروز به کار خود پایان می‌دهد.
سیدامیر مصباح با اشاره به اینکه این اجراها در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت و در سالن‌های وارش، رحمدل و نارون در حال اجراست، افزود: به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال این جشنواره بدون حضور تماشاگر و فقط با حضور تعداد محدودی از اعضای گروه‌های شرکت کننده و عوامل اجرایی نظیر فیلمبردار و... در حال اجراست.
وی با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مندان به هنر تئاتر از پخش زنده این جشنواره که امسال برای نخستین بار اتفاق افتاده است خبر داد و گفت: در روز اول حدود250 نفر به‌صورت آنلاین، 3 نمایش اجرا شده جشنواره را تماشا کردند و با توجه به اینکه تماشای آنلاین اتفاق جدیدی است و مردم عادت ندارند که تئاتر را به این شیوه تماشا کنند، انتظار داریم میزان استقبال برای روزهای دوم و سوم بیشتر باشد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در خصوص مزیت‌ها و معایب پخش زنده اجرای اثرهای نمایشی جشنواره امسال اضافه کرد: یکی از مزیت‌های پخش زنده این جشنواره این بوده که مردم به‌صورت نامحدود می‌توانند از تماشای اجرای اثرهای نمایشی بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: سعی کردیم برای پخش زنده اثرهای نمایشی نیز از نرم افزار ایرانی استفاده کنیم تا هزینه اینترنت برای تماشاگران، کمتر شود و به‌لحاظ دسترسی راحت‌تر باشد که تاکنون بازخورد خوبی داشته‌ایم و تماشاگران نیز پیغامی مبنی بر قطع و وصل شدن اجرای نمایش و... نداده‌اند.
مصباح تصریح کرد: پس از پخش زنده هر اثر نمایشی، فایل آن نمایش‌ها نیز به‌صورت موقت و رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داده می‌شود تا افرادی که در زمان برگزاری نمایش موفق به تماشا نشده‌اند، بتوانند نمایش را مشاهده کنند.
وی با اشاره به‌همزمانی برگزاری اختتامیه این جشنواره با اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان با محوریت بزرگداشت استاد «حبیب پوریوسفی» اظهار داشت: اختتامیه این جشنواره امروز چهارشنبه ساعت 20 با حضور تعدادی از عوامل گروه‌های نمایشی خواهد بود که در این مراسم با اعلام نتایج بررسی داورها، از برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف بازیگری، نویسندگی، طراحی صحنه، موسیقی و... تقدیر خواهد شد. البته اختتامیه نیز به‌صورت زنده پخش خواهد شد و علاقه مندان هم می‌توانند همزمان مراسم را تماشا کنند.
به‌گفته معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، نادر برهانی مرند، اتابک نادری و سیدوحید فخرموسوی، سی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر گیلان را داوری خواهند کرد.
وی در خصوص اثرهای نمایشی در این دوره از جشنواره تئاتر استانی گیلان گفت: «تذکره سپید بانو و غلام سیاه» به ‌نویسندگی پوریا پرتو و کارگردانی مجید پتکی (رشت)، «کورتراژیک» کاری از مهرنوش ثابت‌نیا (رشت) و «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» به ‌نویسندگی چیستا یثربی و کارگردانی محمدرضا حسین‌زاده (بندر انزلی)، جزو اجرای روز نخست جشنواره بودند. همچنین «خواب‌های شیشه‌ای» کاری از رضا عباسی (فومن)، «نگاتیو» به ‌نویسندگی مهرداد هنرمند و کارگردانی مهرداد بخشی (رشت) و «لبخند باشکوه آقای گیل» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی به‌کارگردانی سپیده صدری (رشت) نیز از اجراهای روز دوم به شمار می‌روند.
مصباح ادامه داد: امروز در روز پایانی این جشنواره نیز «کاپوچینوی ایرلندی» به‌ نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی حمیدرضا شعبانی (لاهیجان)، «پلی از جنس شیشه» به ‌نویسندگی نگار نادری و کارگردانی مصطفی خوش‌نشین (آستانه اشرفیه) و «بریده‌ها» به‌ نویسندگی نوید ایزدیار و کارگردانی رضا فتوت‌خواه (رشت) در 3سانس به‌روی صحنه می‌روند.
 وی تصریح کرد: پخش زنده اجراها از تارنمای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با نشانی اینترنتی https://www.aparat.com/gilan.farhang.gov.ir/live برای همه علاقه‌مندان قابل مشاهده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7518/11/563282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها