کاهش استرس در کودکان با سگ های روباتیک



میترا جلیلی/  بسیاری از مشکلات فیزیکی یا روحی کودکان با کمک حیوانات خانگی بویژه سگ‌های تربیت شده، برطرف می‌شود اما موضوع اینجاست که برخی  توان نگهداری از این حیوانات خانگی را ندارند و به‌دلیل نبود فرصت کافی  نمی‌توانند زمان زیادی را به بازی با آنها یا تمیز کردن و رسیدگی به سلامت آنها اختصاص بدهند، اما فعالان عرصه فناوری در این زمینه  یک راهکار ارائه داده‌اند و سگ‌های روباتیک biomimetic، یعنی روبات‌هایی که رفتار جانوران را تقلید می‌کنند  به‌عنوان جایگزین ارائه داده‌اند.
تحقیقات دانشگاه Portsmouth که در مجله بین‌المللی Social Robotics منتشر شده است نشان می‌دهد این سگ‌های روباتیک می‌توانند درست به اندازه سگ‌های واقعی به کودکان کمک کنند و روابط دوستانه شکل بگیرد؛ در این تحقیق، یک گروه کودک 11 و 12ساله مورد بررسی قرار گرفت، گروهی از این کودکان با سگ‌های واقعی و گروه دیگر برای مدتی با سگ روباتیک biomimetic MiRo-E وقت گذراندند و نتیجه نشان داد حس مثبت همبازی شدن با سگ‌ها در هر دو گروه یکسان است و تفاوت چندانی بین آنها دیده نمی‌شود.
محققان خاطرنشان کردند این سگ‌های روباتیک biomimetic برای کودکانی که امکان نگهداری از سگ‌های واقعی را ندارند یک جایگزین مناسب به شمار می‌رود و می‌تواند به این کودکان کمک قابل توجهی بکند.
 «لین پروپز» سرگروه این تیم تحقیقاتی در گزارش خود آورده است: ما می‌دانیم که سگ‌های واقعی می‌توانند به کودکان مهربانی و حس خوب بودن را القا کرده، با آنها بازی کنند و شاهد کاهش استرس و اضطراب در کودکان باشیم اما نتیجه تحقیق ما نشان داد این سگ‌های روباتیک خاص نیز همان احساس را می‌توانند به کودکان القا کنند؛ استفاده از سگ‌ها یکی از بهترین راهکارهای درمانی برای کودکان خجالتی، ترسو و گوشه گیر است ،چراکه سگ‌ها موجوداتی اجتماعی و تربیت پذیر هستند ،اما به هرحال صاحب سگ باید نیازهای وی را  برآورده کند. در همین راستا سگ روباتیک MiRo-E که می‌تواند دم و گوش‌های خود را تکان دهد، یا از طریق صدا احساساتش را بیان کند اما نیازهای کمتری هم دارد؛ برای بسیاری از خانواده‌ها که امکان نگهداری از حیوان خانگی ندارند، گزینه خوبی به شمار می‌رود.
«اولیویا باربر» دیگر نویسنده این گزارش که خود روزگاری با کمک سگ خانگی اش بر اضطراب خود غلبه کرده است نیز اعتقاد دارد کودکان با کمک سگ‌های روباتیک، می‌توانند بهترین نتیجه را بگیرند، البته گفته می‌شود گروه تحقیق در این مطالعه تعداد اندکی بوده‌اند و باید برای اثبات این ادعا تلاش بیشتری کرد و دامنه این تحقیق را گسترده‌تر کرد. با این حال این گروه تحقیقاتی همچنان معتقدند احتمالاً در آینده شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که میزان استفاده از روبات‌ها روندی رو به رشد دارد و در بیشتر خانه‌ها به جای حیوانات خانگی پشمالو شاهد روبات‌ها خواهیم بود. این سگ‌های روباتیک نه تنها در درمان فیزیکی و روحی کودکان تأثیرگذارند بلکه می‌توانند همبازی خوبی هم برای آنها باشند. این سگ‌های روباتیک همچنین می‌توانند در آینده به نابینایان و سالمندان نیز کمک کنند تا هم تنها نباشند و هم از آنها محافظت کنند، چرا که کاملاً قابل برنامه‌ریزی هستند و با کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به مرور زمان می‌توانند نیازهای سالمند، کودک یا فرد نابینا را پیش‌بینی کرده و برای رفع این نیازها تلاش کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7518/17/563305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها