تحول در کشاورزی با تراکتور هوشمند



علیرضا احمدی/    کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که از فناوری تأثیر زیادی گرفته و در یک دهه گذشته تکنولوژی خودروهای خودران به این بخش ورود کرده است.در سال 2011 با ساخت تراکتور روباتیک self-steering نخستین گام‌ها در این زمینه برداشته شد تا زندگی کشاورزان اندکی آسان‌تر شود و حالا Monarch Tractor به‌عنوان هوشمندترین تراکتور جهان در آستانه ورود به بازار است. هر چند در این تراکتور هنوز فضایی برای راننده وجود دارد اما با استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند بسیاری از کارهای کشاورز را بدون راننده انجام دهد.
این تراکتور به دوربین‌های 360درجه، تعدادی سنسور و نیز نرم‌افزار مسیریابی خودمختار مجهز است و می‌توان از قبل برنامه‌هایی مشخص به آن داد تا بدون حضور راننده و به تنهایی، همه این وظایف از پیش تعیین شده را انجام دهد. ازسوی دیگر اپراتورها هم می‌توانند کنترل هوشمندترین تراکتور جهان را در دست بگیرند و از طریق اپلیکیشن‌هایی ویژه با آن ارتباط برقرار کنند.
گفته می‌شود این تراکتور هوشمند همچنین موانع، انسان و سایر جانوران را کاملاً بدرستی تشخیص می‌دهد و به محض اینکه به آنها نزدیک شود از حرکت می‌ایستد تا به کسی آسیبی نرسد یا با مانع برخورد نکند. اگر این تراکتور در حال آبپاشی یا سمپاشی روی درختان و... باشد ولی تشخیص دهد که به یک انسان نزدیک می‌شود بلافاصله از حرکت بازمی‌ایستد و سمپاشی یا آبپاشی را متوقف می‌کند تا فرد آسیب نبیند.
این تراکتور همچنین می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به مرور نقشه کل مزرعه یا باغ را در حافظه خود ذخیره کند و بدون دخالت نیروی انسانی یا اپراتور همه وظایفش را انجام دهد. تراکتور یاد شده به‌صورت روزمره از سنسورها استفاده می‌کند و با پردازش و آنالیز دیتای جمع‌آوری شده در حافظه 240گیگابایتی آن، سلامت محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر محصولی به آفت دچار شده باشد بلافاصله آن را اعلام می‌کند تا اقدامات لازم انجام شود. همچنین از این آنالیز دیتا برای تشخیص میوه‌های رسیده استفاده می‌کند و زمان دقیق چیدن میوه یا برداشت محصولات را تخمین می‌زند. این تراکتور هوشمند باتری الکتریکی دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا 10ساعت کار کند و پس از آن، به‌مدت 4تا 5ساعت در ایستگاه شارژ خود قرار می‌گیرد تا انرژی مورد نیاز آن تأمین شود. این تراکتور از پاییز 2021 با بهای 50هزار دلار آماده فروش خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7518/17/563307/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها