تحلیل ها




مترجم: وصال روحانی

کادیم شوبر خبرنگار فایننشال تایمز

پیگرد قضایی ترامپ
تبعات تندی دارد
جو بایدن که پیروزی‌اش در انتخابات بحث‌برانگیز امسال امریکا در روز دوشنبه محرز شد، اینک با این سؤال مواجه است که با دونالد ترامپ که دست به هر خطایی برای سرنگونی او زد، چگونه برخورد خواهد کرد. بایدن البته اولویت را به مهار کرونا و احیای اقتصاد ورشکسته امریکا خواهد داد اما امکان ندارد به تسویه حساب با ترامپ فکر نکند. با مردی که از سال 2015 به بعد و به واقع از زمان ورودش به صحنه انتخابات سال 2016 از هر روند غیرقانونی ممکن برای بمباران کردن حزب دموکرات و جو بایدن سود جسته. اینک بایدن هرگونه ساز و کار قانونی و قضایی را برای به محاکمه کشیدن ترامپ در اختیار دارد و شدت و حدت قضیه و میزان خطاهای ترامپ به حدی است که بایدن می‌تواند رسماً و طبق نص قوانین، وی را دادگاهی و روانه زندان و حتی دچار سرنوشتی بدتر از این کند.
ترامپ در دوره زمامداری‌اش با سوء استفاده از حمایت دائمی ویلیام بار، مسئول ارشد وزارت دادگستری امریکا، دست به هر اقدام غیرقانونی ممکنی زد تا هم برخی تحرکات حزب مخالف را برای استیضاح خود عقیم کند و هم مانع توقف اقدامات غیرقانونی وابستگانش در مجاری مختلف کشور شود و هم ارتباطش با روسیه پنهان بماند. ولی جو بایدن با اظهارات روز دوشنبه‌اش، نوید پیگیری این گونه امور را نداد. جان دین، یکی از نظریه‌پردازان ارشد کاخ سفید در زمان خلع ریچارد نیکسون در جریان ماجرای واترگیت طی سال 1974 می‌گوید: «ترامپ به سبب هواداران افراطی پرشمارش طعمه‌ای مناسب برای پیگرد قضایی نیست اما بایدن تمامی ملزومات قانونی این کار را دارد و در صورت پیگیری، ترامپ را به پشت میله‌های زندان خواهد فرستاد. این کار الزامی است اما شک دارم بایدن حوصله و تحمل تبعات تند و جنجال عظیم رسانه‌ای مرتبط با این قضیه را داشته باشد. بازنده معنوی چنین جنجال‌هایی گاهی فردی است که دارد حقایق را می‌گوید.»

ترامپ، سواد انتخاباتی امریکا را بالا برد

کریس چیلینرا
سردبیر خبری CNN
اعتراض‌های مکرر و شدید دونالد ترامپ به هر آنچه از انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری امریکا حاصل آمد و قبول نکردن شکست مسلم و صریحی که مقابل جو بایدن متحمل شد، در کنار ده‌ها عیب و ایرادی که داشت، یک حسن را هم جلوه‌گر شد و آن، بالاتر رفتن میزان دانش عمومی و اطلاعات مردم امریکا نسبت به امر انتخابات و راه‌های قانونی مرتبط با آن بود. تا دیروز کمتر کسی در امریکا به شرایط و مقررات انتخابات این کشور واقف بود و این مسأله، اصولاً توجهی را جلب نمی‌کرد اما اینک مردم در مورد جزئیات هم پرس و جو می‌کنند.
تا دیروز برای آنها آرای الکترال واژگانی غیر مهم بود اما در روزهای اخیر که بحث شمارش مجدد آنها برای تشخیص فرد پیروز انتخابات به بن‌بست خورده و توسط ترامپ به چالش کشیده شده بود، بسیاری از امریکایی‌ها با رجوع به رسانه‌ها، آخرین تحولات در این زمینه‌ها را پیگیری می‌کنند.
فقدان سواد کافی و مدرن سیاسی ایراد بزرگ مردم عادی امریکا بود اما امروز بر اثر ستیز بی‌نتیجه ترامپ با هر چیزی که او را بازنده این انتخابات معرفی می‌کند، مردم امریکا دریافته‌اند که بایدن با اندوختن 81 میلیون رأی در انتخابات اخیر رکورد جمع‌آوری رأی در تاریخ این انتخابات را شکسته است. یک رأی‌گیری توسط مرکز تحقیقاتی «برگ» طی سال 2016 در ایالت پنسیلوانیا نشان داده بود که از هر 4 امریکایی فقط یک نفر می‌تواند تمامی قوه‌های عمده سیاسی شامل قضایی، مجریه و قانونگذاری را در این کشور نام ببرد و نهادهای مرتبط با آن را معرفی کند ولی امروز از هر چهار امریکایی حداقل دو نفر می‌دانند که از 9 عضو دیوان عالی کشورشان، 6 نفر از اعضای حزب جمهوریخواه هستند و ما این را مدیون ترامپ و غرولندهای پایان‌ناپذیر اوهستیم!

بوی صلح در فضایی سرشار از باروت

امبر فیلیپس
نویسنده واشنگتن پست
جو بایدن با اظهارات نه چندان تند خود در قبال جمهوریخواهانی که هنوز پیروزی او را در انتخابات جنجالی امسال امریکا قبول ندارند، هم آنها را شگفت‌زده کرده و هم مردم عادی امریکا را که توقع داشتند او پس از اعلام آرای نهایی الکترال و قطعی شدن پیروزی‌اش گرد و خاک کند. اظهارات دیروز (سه‌شنبه) بایدن نیز نشان صلح‌طلبی در زمانه‌ای را داشت که بوی باروت سلاح‌های شلیک شده ترامپ به سمت او، فضا را آلوده کرده است.
در حالی که اکثر طرفداران حزب جمهوریخواه هم معتقدند تقلب‌های گسترده‌ای در انتخابات امسال امریکا صورت گرفته و فقط از این طریق پیروزی از ترامپ سلب شده، بایدن حاضر نیست سخنرانی‌های بعد از پیروزی‌اش تسویه حساب ولو غیر آشکاری با این افراد باشد. او گفت: «شما با ما مشکلی ندارید و مشکل‌تان فقط تا زمانی است که ترامپ هنوز در کاخ سفید استقرار دارد. مهم‌ترین مسأله این است که روح دموکراسی یک بار دیگر بر این کشور حاکم شد و ناراضیان هر چه هم که بگویند، در تصمیم ما برای ترمیم شرایط فعلی و حرکت به سوی درمان زخم‌های روحی و شروع مجدد اتحاد تغییری ایجاد نخواهد شد. متأسفم که بگویم حمله جمهوریخواهان به نتیجه انتخابات نه یک تهاجم شخصی به من بلکه یورش به سوی اصل و ریشه دموکراسی بود اما من به شما اطمینان می‌دهم که شماری از سران آنها به طور پنهانی به من تلفن زدند و به من تبریک گفتند. من می‌دانم که آنها از طرف ترامپ تحت چه فشاری قرار دارند و در نتیجه قصد ندارم که هیچگونه حرکت ایذایی در مورد آنها داشته باشم. این شروع فصلی تازه از دموکراسی در صحنه‌های سیاسی ما است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7518/4/563367/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها