اخبار



سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٤٠٥ ثبتی شد

سرشماری سال ١٤٠٥ برای اولین بار به روش ثبتی اجرا خواهد شد و تغییر روش اجرای سرشماری، همسو با ارتقای بهره‌وری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری در اولین جلسه ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ١٤٠٥، گفت: در نقطه عطف تغییر روش سرشماری از روش سنتی به ثبتی مبنا قرار داریم. پشت سر گذاشتن قرن ۱۴ و ورود به قرن ۱۵ ایجاب می‌کند که از سازوکارهای جدیدی استفاده کنیم.نوبخت با تأکید بر اینکه روش‌ ثبتی مبنای روش پیشرفته‌ای نسبت به روش‌های سنتی اعم از همه‌شماری و نمونه‌گیری است و متناسب با سازو کارهای دولت الکترونیک است، افزود: با استفاده از امکانات دولت الکترونیک و استفاده از فضای اینترنتی و دیجیتالی می‌توان روش‌های سنتی را که دقت و صحت لازم را ندارد پشت سر گذاشت و از روش ثبتی مبنا که در آن هرگونه رخداد ثبت شده و امکان تحریف و کتمان وجود ندارد و دقت آن نیز بیشتر است، استفاده کرد.
گفتنی است اولین مرحله آزمایش سرشماری در سال ١٤٠٠ و در محدوده منتخب استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان اجرا خواهد شد./ مرکز آمار

 قیمت‌گذاری کالاهایی که یارانه یا امتیازی دریافت می‌کنند اجباری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به هر کالایی که یارانه یا امتیازی داده شود، قیمت گذاری‌اش هم اجباری می‌شود.
علیرضا رزم‌ حسینی با بیان این مطلب افزود: عموم تولیدکنندگان بر اساس هزینه تمام‌شده، محصولات تولیدی خود را قیمت می‌گذارند. وی ادامه داد: تولیدکنندگان اما موظف هستند که با تعیین شبکه توزیع محصول تولیدی را با کمترین واسطه و قیمت به دست مصرف کنندگان برسانند. وزیر صمت اضافه کرد: اگر بخواهیم کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، باید افزایش تولید داشته باشیم که خوشبختانه در 19 قلم کالای منتخب رشد تولید و افزایش عرضه در بازار داشته‌ایم. رزم حسینی با اشاره به سه شیفته شدن برخی از کارخانه‌ها، گفت: واحدهای تولیدی در لوازم خانگی و اقلام دیگر سه شیفته هستند که با تداوم همین روند، رانت خواری و دلالی حذف خواهد شد و کالا به قیمت واقعی به دست مصرف کننده خواهد رسید./ وزارت صمت

 کردستان بالاترین نرخ تورم آذرماه کشور را ثبت کرد

بر اساس گزارش مرکز آما ایران، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٤,٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤١.٢ درصد) است.
در آذر ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٨٠,٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ٤.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با ١.٠ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٤.٨ درصد می‌باشد.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور نیز به عدد ٣٠.٥ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٥.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌ آذربایجان غربی (٢٧.٢ درصد) است. همچنین نرخ تورم کل کشور در آذر ماه ١٣٩٩ برابر ٣٠,٥ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٧.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٢ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٥.٦ درصد برای دهک دهم تا ٢٩.٥ درصد برای دهک دوم است. اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ٢٦.٣ درصد برای دهک اول تا ٤٠.٣ درصد برای دهک دهم است./ مرکز آمار

کاهش قیمت نهاده‌های دام و طیور در بازار آزاد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با توزیع گسترده نهاده‌های دام و طیور در سامانه بازارگاه در هفته‌های اخیر، قیمت این کالاها در بازار آزاد نیز روند کاهشی به خود گرفته است.
«محمدعلی کمالی» افزود: طی هفته‌های اخیر با افزایش توزیع نهاده‌ها در سامانه بازارگاه قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد نیز روند کاهشی به خود گرفته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: در حالی که طی ماه‌های اخیر در بازار آزاد نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا بین ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان و ذرت بین چهار و ۵۰۰ تا ۵ هزارتومان به فروش می‌رسید، اکنون با توزیع گسترده نهاده در سامانه بازارگاه نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار آزاد بین ۱۰  تا ۱۳ هزارتومان و ذرت بین سه هزارو ۵۰۰ تا سه هزارو ۹۰۰ تومان رسیده که روند کاهشی را نسبت به هفته‌های گذشته نشان می‌دهد. به گفته وی، طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یکهزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار و ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است./ایرنا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7527/8/564454/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها