انتقاد حسین موسویان از مصوبه ضد برجامی مجلس

خروج از برجام یعنی از دست دادن حق غنی‌سازی




گروه سیاسی/ سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق ایران و از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، نخستین و مهمترین چالش پیش روی «جو بایدن»، رئیس جمهور منتخب امریکا را تحریم‌های اولیه می‌داند. موسویان در گفت‌و‌گو با «برنا» درباره روند احتمالی اجرای برجام با حضور «بایدن» می‌گوید: «چالش اول و مهمترین مانعی که برای بایدن وجود خواهد داشت، این است که وقتی می‌خواهد برجام را اجرا کند، با مانع تحریم‌های اولیه مواجه خواهد شد. اوباما که خودش این توافق را انجام داده بود، به صورت جدی هم می‌خواست اجرا کند، وزیر خارجه‌اش یعنی جان کری را به همه کشورها می‌فرستاد تا به همه تضمین دهد و همه را تشویق کند که با ایران کار و بیزینس کنید چراکه یکی از مفاد برجام این است که کشورهای امضا کننده برای روابط عادی اقتصادی و بازرگانی با ایران مانع‌تراشی نخواهند کرد». موسویان در ادامه تحریم‌های هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای دونالد ترامپ را هم از دیگر چالش‌های دولت بعدی امریکا می‌داند ومعتقد است که «بایدن» با بلوک تحریم‌های اولیه و تحریم‌های جدید دوره ترامپ روبه‌رو خواهد بود که آنها تحت عنوان حقوق بشر و تروریسم است. این دیپلمات پیشین ایران در ادامه به تیم هسته‌ای پیشنهاد می‌دهد که اعلام رسمی بایدن را مورد توجه قرار دهند که اعلام کرده است «اجرا در مقابل اجرا» یعنی اگر ایرانی‌ها به برجام برگردند، امریکا هم برمی‌گردد و در ادامه ایران باید به امریکایی‌ها اعلام کند که اگر امریکا به دنبال اجرای کامل برجام است و می‌خواهد برجام به صورت کامل، بدون نقص و تمیز (Clean) اجرا شود، دولت بایدن با تحریم‌های اولیه و تحریم‌های جدیدی که ترامپ اعمال کرده می‌خواهد چه کند؟ چون هردو به عنوان یک مانع اجرای کامل و درست برجام هستند.
به گفته موسویان استراتژی مذاکراتی ایران باید تحقق اصل «اجرای کامل در مقابل اجرای کامل» باشد. او در این باره می‌افزاید: اگر منظور امریکایی‌ها اجرای ناقص و فشل است باید گفت ایران که در حال حاضر در حال اجرای ناقص برجام است و در عین حال عضو برجام است. حال اگر بناست ایران برگردد و تمام تعهداتش را به صورت صددرصدی انجام دهد، طرف مقابل هم باید متعهد به اجرای صددرصدی و کامل شود.
تأثیر مصوبه مجلس بر سرنوشت برجام
موسویان در ادامه درباره تأثیر مصوبه مجلس تحت عنوان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بر سرنوشت برجام هم گفت: «با این دو ماهی که ما برای امریکا مهلت تعیین کردیم، روشن بوده که ترامپ برنمی‌گردد. پس منظور ما بایدن است. بایدن هم از 20 ژانویه کار خود را آغاز می‌کند. اگر منظور این باشد که بایدن در همان دو سه هفته اول روی کار آمدن، باید همه تحریم‌ها را درعمل بردارد، این یک چالش اساسی خواهد شد. چون رئیس‌جمهوی تازه روی کار آمده امریکا، حدود یک ماه فرصت احتیاج دارد تا دولت جدیدش تعیین شود، وزرا بروند سرکار، معاونین جدید را تعیین کنند، مستقر شوند و بعد شروع به تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی جدید برای لغو آیین‌نامه‌های قبلی کنند که به خودی خود یک تا سه ماه طول می‌کشد. لذا اگر منظور از مصوبه مجلس این باشد که رأس دو ماه یعنی هفته اول فوریه (دوسه هفته بعد از شروع به‌کار بایدن) همه تحریم‌ها باید کامل در عمل برداشته شود در غیر‌این‌صورت ایران از پروتکل خارج و غنی‌سازی را به 20 درصد می‌رساند؛ این یعنی اینکه همان اول کار بایدن، اوضاع به بن‌بستی می‌رسد که تقریباً فاتحه برجام خوانده شده است. این دو چالش اساسی است.»
نابودی برجام؛احیای قطعنامه‌های دوره احمدی نژاد
به گفته این صاحبنظر مسائل بین‌الملل، مهمترین چالشی که برای مذاکرات هسته‌ای از (1382)2003 تا 1392(2013) وجود داشت و مانع توافق می‌شد، به رسمیت شناختن غنی‌سازی و آب سنگین ایران بود. موسویان در این رابطه می‌گوید: «این خط قرمز اسرائیلی بوده وهست. علت اینکه صهیونیست‌ها، سعودی‌ها، اعراب و نیروهای تکفیری، نئوکان‌ها و حتی ضد انقلاب‌ها نمی‌خواستند و نمی‌خواهد که توافق هسته‌ای صورت بگیرد، این بوده و هست که غنی‌سازی و آب سنگین برای ایران از نظر مقررات به رسمیت شناخته نشود.» او افزود: «خروج از برجام یا نابودی برجام یعنی اینکه قطعنامه‌های قبلی دوران احمدی‌نژاد احیا می‌شود. آن شش قطعنامه که اگر احیا شوند، از نظر مقررات بین‌المللی، ایران حق غنی‌سازی و آب سنگین ندارد. کل ماجرا این است که متأسفانه عده‌ای در داخل توجه ندارند که در زمین چه کسی بازی می‌کنند به هر حال ایران چند صد میلیارد دلار هزینه داده تا توانسته این حق را در قالب برجام به دست آورد. حالا یک عده می‌گویند گور پدر امریکا و قدرت‌های جهانی و این حق ماست در قالب معاهده عدم اشاعه سلاح هسته‌ای (NPT). بله این حرف درست است اما همه مطلب نیست چون در چارچوب همان NPT آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که قاضی است.درچارچوب همان NPT، شورای امنیت به‌عنوان قاضی نهایی به رسمیت شناخته شده است.»
موسویان ادامه داد: «این ماجرا اصل ماجرای دعوای هسته‌ای است که صهیونیست‌ها بانی اصلی آن هستند و می‌گویند ایران نباید غنی سازی و آب سنگین داشته باشد. عده‌ای هم در داخل متأسفانه درک درستی از اصل دعوای هسته‌ای ندارند و ضد برجام کار می‌کنند. صهیونیسم بین‌الملل می‌خواهد که تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه باشد و نه تنها ایران بلکه مصر و ترکیه و عربستان وهیچ کشوری، قدرت به چالش کشیدن تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه را نداشته باشد.»
وی ادامه داد: «اصلاً فرض ما اینکه همه مخالفین برجام در داخل نه نفوذی هستند نه وابسته و نه مزدور و دلشان هم برای انقلاب می‌سوزد. قطعاً بسیاری از آنها واقعاً هم مخلص هستند اما بالاخره باید اصل را درک کنند که اصل دعوا بر سر چیست. این بازی را صهیونیست‌ها علیه برجام راه انداخته‌اند و سعودی‌ها و اماراتی‌ها هم آنجا فعال شدند. همه این کشورهای عربی متحد امریکا می‌گویند اگر برجام به ایران حق غنی‌سازی و آب سنگین می‌دهد، چرا برای ما نباشد؟»
او در نهایت افزود: «ما در سیاست خارجی ایران هیچ وقت قادر نبودیم در حوزه امنیت ملی تصمیم کلان بگیریم و اگر گرفتیم، نتوانستیم آن رادرست اجرا کنیم. قبلاً گفته‌ام که بعد از انقلاب ما دو تصمیم مهم درحوزه امنیت ملی گرفتیم: یکی 598 در زمان امام(ره) که تا امروز مورد چالش است، و دومی برجام در زمان مقام معظم رهبری که آن هم تا به امروز مورد چالش داخلی است. پس بهتر است که حاکمیت یکدست شود و راجع به مسائل اساسی کشور تصمیم بگیرند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7527/3/564481/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها