انفجارهای سریالی در کابل


گروه جهان/ انفجار چهار مین مغناطیسی در مناطق مختلف پایتخت افغانستان دست‌کم 4 کشته و چندین مجروح بر جا گذاشت. این چهار انفجار که در کمتر از سه ساعت رخ داد، در ادامه موج تنش‌هایی است که در ماه های اخیر در افغانستان به وجود آمده است.
به گزارش هشت صبح افغانستان، در انفجارهای صبح دیروز علاوه بر دو افسر پلیس، یکی از محافظان معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز کشته شده است. به نوشته «ای بی‌سی» نیوز، گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما سخنگوی ارتش افغانستان در شمال با توجه به سلطه طالبان بر مناطق وقوع حملات، این گروه شبه نظامی را مسئول این جنایات عنوان کرده است. بنا به اعلام پلیس کابل گرچه انفجارها در ساعات شلوغی پایتخت افغانستان و در فاصله 2 ساعت رخ داده است انفجار اول در مرکز شهر تلفاتی نداشته اما انفجار دوم که تنها سه دقیقه پس از اولین بمبگذاری و در نزدیکی پل سوخته رخ داد یک کشته و یک مجروح بر جا گذاشت. «بی بی‌سی» به نقل از پلیس افغانستان هدف این انفجار را سوء قصد به جان «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان عنوان کرد. این مقام سیاسی ساعاتی بعد در صفحه فیسبوک خود این حادثه را تأیید و کشته شدن سرتیم محافظانش را اعلام کرد. در انفجار سوم و چهارم نیز که دو خودروی امنیتی و پلیس هدف قرار گرفتند، دو مأمور پلیس کشته و یک غیرنظامی و دو سرباز امنیتی مجروح شدند.
پیش از حملات دیروز پایتخت افغانستان، در ادامه سریال ترورهای هدفمند و بمبگذاری‌ها در این کشور، سه‌شنبه گذشته نیز خودروی حامل یک غیرنظامی و دو پزشک زن و دو مأمور زندان مرکزی افغانستان هدف حمله با مین مغناطیسی قرار گرفت که دو نفر کشته شدند. این حملات هدفمند در حالی ادامه دارد که مذاکرات صلح بین الافغانی با وقفه‌ای طولانی همچنان در دوحه قطر در حال انجام است و «عبدالله عبدالله» نماینده دولت افغانستان در این مذاکرات از سرگیری گفت‌و‌گوها را 5 ژانویه اعلام کرده است. به نوشته «ای بی‌سی» نیوز، در همین حال طالبان صبح دیروز 30 افسر امنیتی افغانستان را آزاد کرد. این در حالی است که این گروه شبه نظامی با‌وجود آزادی 5 هزار زندانی خود به‌عنوان پیش شرط مذاکرات صلح تاکنون اسرای دولتی را آزاد نکرده بود. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در حالی که از بیان جزئیات خودداری کرد، آزادی افسران امنیتی را دستور رهبر طالبان خواند.
شبه نظامیان طالبان که در توافق با امریکا با هدف کاهش خشونت و ایجاد صلح پایدار در افغانستان پای میز مذاکره با دولت نشسته‌اند خواستار تقسیم قدرت در افغانستان بوده و به باور کارشناسان بسیاری از اقدامات اخیر نیز برای تحت فشار قرار دادن مقامات سیاسی این کشور برای پذیرش این هدف است.
در همین حال برخی خبرها نیز حاکی از آن است که طالبان در حال تقویت نظامی خود است. به گزارش سایت خبری تحلیلی «دیپلمات»، طالبان که از سال 2016 مجهز به برخی پهپادهای فیلمبردار شده است تا فیلم های تبلیغاتی از فعالیت های خود بسازد، از ماه اکتبر 2020 (مهر ماه) اقدام به خرید پهپادهای نظامی کرده است. از همین رو نگرانی ها بابت اینکه طالبان از هوا نیز به انجام حملاتی علیه مواضع دولت و ارتش افغانستان و همچنین مردم این کشور دست زند، افزایش یافته است.
به نوشته «ایسنا» به نقل از «عرب نیوز»، «حامد کرزای» رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز با ابراز نگرانی از شرایط کشورش گفت: «خروج شتابان امریکا بدون برقراری صلح و موفقیت مذاکرات بدون شک هرج و مرج و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. بنابراین اگر تا پیش از خروج نظامیان امریکایی، مذاکرات بین الافغانی به ثمر ننشیند نابسامانی سیاسی گریبانگیر افغانستان خواهد شد.»
پیش از این در روز جمعه نیز خبرنگاران که هفته اخیر درباره حملاتی که علیه فعالان رسانه ای صورت می گیرد، هشدار داده بودند، با اشاره به ترور فرشته کوهستانی، فعال رسانه ای در زمینه حقوق زنان، خواهان تدابیر دولتی برای حفاظت از جان خبرنگاران شدند. به گزارش هشت صبح، دیروز نیز کمیسیون مستقل حقوق بشر با ابراز نگرانی از حملات مکرر علیه فعالان مدنی، رسانه‌ای و حقوق بشر گفت که این حملات امید به موفقیت روند مذاکرات صلح و اعتماد به کارآمدی نهادهای مسوول را به چالش کشیده است. این نهاد در اعلامیه‌ای با اشاره به کشته‌شدن فرشته کوهستانی، فعال مدنی و حقوق زنان و برادرش در حمله افراد ناشناس در کاپیسا تأکید کرد که این نوع خشونت‌ها باید متوقف شود. کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت برای تحقق و تأمین عدالت برای قربانیان و از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست در این روزهای دشوار از مردم افغانستان حمایت و از خواست آن‌ها برای توقف خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس حمایت عملی و همه‌جانبه کنند. این در حالی است که هفته گذشته نیز یوسف رشید، رئیس موسسه انتخابات عادلانه و آزاد افغانستان یا فیفا در حمله افراد ناشناس کشته شد. محمداشرف غنی، رئیس جمهور به نهادهای مسئول دستور داده است که عاملان حمله بر فعالان مدنی، رسانه‌ای و ترورهای هدفمند را شناسایی، بازداشت و مجازات کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7527/4/564486/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها