بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

برگزاری هزارمین نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب

هزارمین نماز جمعه تهران این هفته به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه تهران و رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
امام جمعه تهران در خطبه اول، نمازجمعه را از برکات انقلاب و حضرت امام خمینی(ره) دانستند و فرمودند: پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، نمازهای جمعه ایران در صدر فهرست نمازهای جمعه دنیای اسلام قرار گرفت و بدون تردید نمازهای جمعه ایران از لحاظ کمیت شرکت کنندگان و کیفیت مطالب مطروحه در خطبه‌های نماز در دنیای اسلام بی‌نظیر است و همچنین از لحاظ تأثیرات آن بر دل و جان انسان ها، خط سیاسی مردم و تصمیم گیری‌های بزرگ مردم در دنیا نظیر ندارد.
امام جمعه تهران با تأکید بر نقش و تأثیر تعیین کننده نمازجمعه در هشت سال دفاع مقدس فرمودند: دفاع مقدس ملت ایران، از نمازهای جمعه نیروگرفت، توطئه‌های عظیم سیاسی که علیه امام، انقلاب و کشور طراحی و اجرا می‌شد، در نمازهای جمعه شکست می‌خورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، توطئه‌های گوناگون دشمن علیه نمازجمعه و نمازگزاران را تبیین کردند و فرمودند: دشمنان اسلام تنها به یاوه گویی و تبلیغات علیه نمازجمعه اکتفا نکردند و نمازهای جمعه را مورد تهاجم خونین قرار دادند و حضرات آیات قاضی، مدنی، صدوقی، دستغیب و اشرفی اصفهانی، پنج عالم باتقوا و پاکدامن را در پیش چشم مردم به شهادت رساندند و بسیاری از مردم را هدف سوء قصد قرار دادند و در نهایت، اقدام به انفجار بمب در نماز جمعه تهران کردند. نماز جمعه در طول ۲۰سال گذشته به‌خاطر آثار و برکات بی‌نظیر آن، آماج سخت‌ترین حملات دشمن قرار داشته است ولی هر بار این مردم همانند کوه ایستادند و هیچ چیز نتوانست آنها را از برگزاری نمازهای جمعه باز دارد.
روزنامه ایران- شنبه 9 آبان 1377

عملیات نصب سکوی حفاری
میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

با نصب نخستین سکوی حفاری موسوم به «اس.پی.دی.دو» در میدان مشترک نفتی و گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، گام مهمی برای آغاز بهره برداری از میدان پارس جنوبی در آبهای ایران برداشته شد. مراحل طراحی و ساخت این سکو برای نخستین بار به وسیله متخصصان ایرانی و بوسیله شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از شرکت های وابسته به  وزارت نفت  انجام شده است.
پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که در آبهای مشترک ایران و قطر قراردارد. سکوی یادشده بیش از ۳۲۰۰ تن وزن دارد و نصب آن امکان حفر ۱۶ حلقه چاه جدید گاز را امکانپذیر می کند.
روزنامه ایران - چهارشنبه 15 مهر 1377

خاموشی چراغ معرفت
علامه محمدتقی جعفری
 به دیار باقی شتافت

استاد علامه محمدتقی جعفری فیلسوف و اندیشمند بزرگ اسلامی صبح روز دوشنبه[۲۵ آبان ۱۳۷۷] در یکی از بیمارستان‌های لندن در سن ۷۳سالگی به دیار باقی شتافت. استاد جعفری در سال ۱۳۰۴ در تبریز متولد شد و پس‌از اتمام تحصیلات و مطالعات اولیه در حوزه‌های علمیه ایران به نجف اشرف عزیمت کرد.
علامه محمدتقی جعفری با اشراف به فقه، فلسفه شرقی و اسلامی، حقوق، فلسفه و هنر و زیباشناسی در اسلام، افزون برصد کتاب و رساله تقدیم جامعه علم و اندیشه ایران و جهان کرده است. این فیلسوف بزرگ ۲۷جلد کتاب در زمینه تفسیر نهج البلاغه و ۱۵ جلد کتاب در مورد تفسیرمثنوی معنوی مولوی نگاشته و بیش از ۱۲۰ مقاله در زمینه‌های معارف اسلامی، عرفانی، فلسفی و علمی در گردهمایی‌های بین‌المللی ارائه کرده است.
روزنامه ایران- چهارشنبه 27 آبان 1377


حجت الاسلام محمد تقی فلسفی
 درگذشت

حجت الاسلام حاج شیخ محمدتقی فلسفی [متولد سال ۱۲۸۶ در تهران]  ظهر دیروز [جمعه ۲۷ آذر ۱۳۷۷] در ٩١ سالگی دارفانی را وداع گفت.
فلسفی که از خطبا و وعاظ برجسته جهان اسلام بود، سال‌های طولانی برای  گسترش فرهنگ اسلامی و خدمت به اسلام تلاش کرد. از ایشان چندین کتاب ، مقاله و سخنرانی برجای مانده است.
روزنامه ایران- شنبه 28 آذر 1377


نخستین انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران
 برگزار شد

مردم ایران دیروز[جمعه 7 اسفند 1377] برای نخستین بار نزدیک به ۲۰۰ هزار نماینده را برای شوراهای شهر و شهرک و روستا و بخش برگزیدند.
برای نخستین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران ۳۳۴ هزار و ۱۴۱نفر نامزد شده‌اند و انتخابات در ۷۷۰ شهر، شهرک و روستا و بخش که طبق قانون می‌توانند شورا داشته باشند، برگزار شد.
حدود ۵۳ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر ایران، کار اخذ رأی برای نخستین انتخابات شوراهای اسلامی را بر عهده داشتند.
همچنین تعداد حوزه‌های انتخابیه در شهر، شهرک، روستا و بخش ۳۴هزارو ۷۲ حوزه، تعداد هیأت‌های اجرایی در شهرستان‌ها ۲۸۲ هیأت و در بخش‌ها
 ۷۳۷ هیأت اعلام شد.مردم تهران نیز همزمان با سراسر کشور برای انتخاب ۱۵ عضو شورای شهر به پای دو هزار و ۶۸۰ شعبه اخذ رأی رفتند.
روزنامه ایران- شنبه 8 اسفند 1377

در مسیر تهران- کرج
قطار شهری رسماً راه اندازی شد


آقای سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری روز گذشته [یکشنبه 16 اسفند 1377] در مراسم بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر برقی تهران- کرج، با اشاره به آثار روانی، رفاهی، مالی و بهداشتی راه‌آهن شهری تهران، برلزوم تلاش برای تکمیل و راه‌اندازی سایر خطوط مترو در تهران تأکید کرد.
رئیس‌جمهوری در ادامه به آثار و برکات طرح احداث مترو در تهران اشاره کرد و گفت: با تکمیل طرح راه‌اندازی راه‌آهن شهری (مترو) حدود ۳۰ درصد از معضلات ترافیکی تهران حل می‌شود و حدود ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران که ناشی از وسایط نقلیه است تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
محسن هاشمی رفسنجانی مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در مراسم گشایش راه‌آهن تهران- کرج گفت: قطار بین شهری تهران - کرج قادر است سالانه ۱۰۰میلیون مسافر را جابه جا کند. ظرفیت این قطارها ۱۴۰۰نفر به‌صورت نشسته است. طول مسیر ۵/۳۱ کیلومتر و حداکثر سرعت قطار ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است.
روزنامه ایران- دوشنبه 17 اسفند 1377












آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7527/16/564508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها