به نام تاریخ



7 دی
در دویست و هشتاد و سومین روز سال باید از یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران یاد کنیم که امروز سالروز درگذشت اوست. از سعدی شیرازی که غزلیاتش جزو محبوب‌ترین اشعار ایرانی است.
تولدها
خسرو خسروشاهی: دوبلور برجسته ایرانی که همه او را با صدای آلن دلون بازیگر فرانسوی می‌شناسند سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. خسرو خسروشاهی سال 1341 با راهنمایی احمد رسول‌زاده دوبلور شاخص وارد کار دوبله شد و با دوبله فیلم «زیر آفتاب سوزان» و به جای آلن دلون کارش را آغاز کرد. او در فیلم‌های «یوزپلنگ»، «لاله سیاه»، «رولز رویس زرد»، «زمانی که دزد بودم»، «فرمان گم شده»، «سامورایی»، «خداحافظ رفیق»، «دسته سیسیلی‌ها»، «استخر»، «بورسالینو»، «دایره سرخ»، «آفتاب سرخ»، «یک پلیس»، «دو مرد در شهر»، «عقرب»، «علف‌های سوخته»، «زورو»، «شتاب زده»، «کولی تنها» «مرگ یک مرد فاسد» و «شوک» هم به جای آلن دلون صحبت کرد. علاوه بر این او در فیلم‌های «پدرخوانده»، «سرپیکو»، «مترسک»، «مخمصه» و «بی خوابی» به‌عنوان دوبلور آل پاچینو و در «راننده تاکسی»، «آخرین قانون» و «نیویوک، نیویورک» به‌عنوان دوبلور رابرت دنیرو حضور داشت. خسروشاهی در طول دوران فعالیتش به جای بازیگران سرشناس دیگری مانند داستین هافمن، استیو مک کوئین، جیمز دین، مایکل یورک، کوین کاستنر و جرمی برت هم صحبت کرده است. در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی هم صدای او را در «هزاردستان»، «حادثه» و «دبیرستان» شنیده اید.
محمدرضا فروتن: بازیگر سینما امروز 52 ساله می‌شود. محمدرضا فروتن کارش را سال 1373 با بازی در فیلم‌های «هدف» و «آخرین بندر» آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌های «فتح» و «ماه و خورشید» حضور داشت اما بازی اش در یکی از قسمت‌های سریال «سرنخ» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در سال 1375 باعث شد بسیار مورد توجه قرار بگیرد و چند دقیقه پس از پخش سریال بازی در فیلم «مرسدس» مسعود کیمیایی به او پیشنهاد شد و فروتن با این فیلم به شهرت رسید. «فریاد» و «دو زن» هم شهرت فروتن را بیشتر کردند اما فیلم «قرمز» باعث شد تبدیل به ستاره آن زمان شود. «زیر پوست شهر»، «اعتراض»، «متولد ماه مهر»، «شب یلدا»، «ملاقات با طوطی»، «باغ‌های کندلوس»، «به آهستگی»، «وقتی همه خواب بودند»، «اتوبوس شب»، «کنعان»، «محاکمه در خیابان»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «به آهستگی»، «شبانه روز»، «عیار 14»، «دعوت»، «قصه ها» و «نگار» از دیگر فیلم‌های شاخص فروتن هستند که برای فیلم‌های «قرمز» و «به آهستگی» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. فروتن در این سال‌ها در سریال‌های «روزهای به یادماندنی»، «از یاد رفته» و «سرزمین مادری» و سریال «مانکن» در شبکه نمایش خانگی هم بازی کرده است. او خوانندگی هم می‌کند و ترانه فیلم «متروپل»، آلبوم «می فهممت» و آهنگ‌های «اینستاگرام»، «هیهات»، «نفس بکش» و «ژنتیک» با صدای او پخش شده‌اند.
 ژرار دوپاردیو: بازیگر فرانسوی سال 1948 در چنین روزی به دنیا آمد. ژرار دوپاردیو بازیگری را سال 1978 با فیلم «دستمال‌های خود را آماده کنید» آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌های «آخرین مترو»، «پلیس»، «تمام صبح‌های جهان»، «فتح بهشت»، «مردی در نقاب آهنی»، فیلم‌های «آستریکس و اوبلیکس»، «ناپلئون»، «بانوی تفنگدار» و «پایان جهان» حضور داشت. بازی او در نقش کریستف کلمب در «فتح بهشت» از ماندگارترین کارهای اوست.
   سالروز تولد میشل پتروچیانی نوازنده فرانسوی پیانو، مارلنه دیتریش بازیگر آلمانی، سلمان خان بازیگر هندی و کیوان ارزاقی داستان نویس هم امروز است.
 درگذشت‌ها
سعدی شیرازی: درباره سالروز درگذشت سعدی شیرازی تاریخ‌های مختلفی نوشته شده است اما مورد اعتماد‌ترین آنها را سعید نفیسی روایت می‌کند که می‌گوید، سعدی در 27 ذیحجه سال 690 هجری قمری درگذشته است. یعنی 7 دی سال 670 شمسی. درباره زندگی سعدی اطلاعات چندانی در دست نیست اما گفته می‌شود او سال 589 شمسی به دنیا آمده و همزمان با حمله مغول‌ها به ایران زندگی کرده است. او در نظامیه بغداد تحصیل کرد و به شام و حجاز هم سفر کرد و کتاب معروفش یعنی «بوستان» را در سال 638 شمسی و پس از چندین سال سفر و بازگشت به شیراز نوشت. یک سال بعد «گلستان» را نوشت که یکی از شاخص‌ترین آثار ادبیات فارسی است. هم غزلیات سعدی شهرت دارند هم قصیده‌ها و آثارش به نثر. این دو کتاب باعث شهرت سعدی شد و از آن زمان با لقب‌های استاد سخن، پادشاه سخن و شیخ اجل خطاب می‌شد.
   رضا مرزبان روزنامه نگار، علی رامز بازیگر و سرگئی یسنین شاعر روس هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7527/20/564538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها