گزارش تفریغ بودجه 98 در مجلس خوانده شد

دژپسند کارت زرد گرفت، خاوازی نمایندگان را قانع کرد



گروه سیاسی/ جلسه دیروز مجلس با یک نشست غیرعلنی آغاز شد؛ نشستی برای ادامه بحث‌های مربوط به بودجه 1400. جایی که دولت و مجلس با هم اختلافاتی دارند. اما تلاش دارند در جلسات مشترک آنها را بر طرف کنند. نتیجه این جلسات هم تصویب کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق بود. البته در ادامه جلسه دیروز هم دو وزیر اقتصاد و جهادکشاورزی در صحن علنی پاسخگوی سؤالات نمایندگان شدند که نتیجه این سؤالات یک کارت زرد برای وزیر اقتصاد بود. دیروز همچنین گزارش تفریغ بودجه سال 98 از سوی دیوان محاسبات کشور در مجلس قرائت شد.  جلسه علنی با نطق پیش از دستور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس آغاز شد. جایی که تأکید داشت:«همه باید مسیر و سیره حاج قاسم سلیمانی را ادامه دهیم.» وی زندگی این شهید بزرگوار را «بارزترین نماد فداکاری در راه آرمان‌های انسانی» دانست و گفت: شهید سلیمانی نه تنها شخصاً بزرگترین نماد فداکاری و ترک تعلقات دنیوی بود، بلکه مغناطیس جذب و تربیت جوانانی قهرمان و فداکار بود، فرهنگ فداکاری و مقاومت با حضور سردارانی چون سلیمانی امتداد پیدا می‌کند و پیروزی‌های تصورناپذیر محور مقاومت در سراسر جغرافیای منطقه وابسته به همین روحیه و فرهنگ است، حاج قاسم را اگر هزار تکه می‌کردند، هر هزار بند وجود او شهادت می‌داد که من مطیع رهبری هستم. قالیباف همچنین با اشاره به سالروز 9 دی گفت: ملت ما همیشه برای دفاع از آرمان‌های انقلاب پیشگام بوده است و مطمئن هستیم در گام دوم انقلاب نیز جوانان مؤمن و انقلابی پیشگام خواهند بود و آرمان‌های اصلی انقلاب را به خصوص در بعد محرومیت‌زدایی، رفع فقر و تبعیض و گسترش عدالت محقق خواهند کرد و از سد بزرگ دو جریان تحریم و تحریف عبور خواهند کرد.
کارت زرد برای وزیر اقتصاد
دیروز همچنین مجلس میزبان دو وزیر هم بود؛ وزرای اقتصادی و جهاد کشاورزی که برای پاسخ به سؤالات نمایندگان راهی بهارستان شده بودند. در این بخش ابتدا نوبت دژپسند، وزیر اقتصاد بود که پاسخگوی سؤالات نمایندگان باشد. سؤال اول مربوط به «علت استنکاف وزارت اقتصاد از خلع ید مالک هفت تپه» می‌شد که توسط چند نفر از نمایندگان مجلس و از جمله احمد نادری مطرح شده بود. نادری در جریان این سؤال گفت: «سه دستگاه نظارتی بر عدم صلاحیت و اهلیت مالک هفت‌تپه صحه گذاشتند.» رئیس مجلس هم پس از طرح سؤال احمد نادری از وزیر اقتصاد در مورد واگذاری هفت‌تپه گفت: «ما با واگذاری و خصوصی‌سازی که از سیاست‌های قطعی است، موافق هستیم، اما آنجایی که مجلس حرف دارد کاری است که خلاف مقررات و قوانین انجام شده و فساد در آن است و به این موضوعات است که باید حساسیت نشان داد.» دژپسند هم در پاسخ به این سؤال تأکید کرد: «اعضای هیأت واگذاری وقتی موضوع واگذاری را پیگیری می‌کردند، نمی‌توانستند درباره آینده خریدار پیش‌بینی داشته باشند ضمن اینکه تا الان هم هیچ حکمی از قوه قضائیه در این‌باره صادر نشده البته  هر حکمی که بدهند نیز روی چشم ماست.» با وجود این نمایندگان با 173 رأی از مجموع 252 نماینده حاضر در صحن توضیحات وی را قانع‌کننده ندانستند و در نتیجه مجلس به دژپسند کارت زرد داد.
وزیر جهاد کشاورزی قول داد و کارت نگرفت
کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی هم در جلسه دیروز با این سؤال از طرف سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه مواجه بود که «علت عدم حمایت لازم از بخش کشاورزی در حوزه آبیاری محصولات کشاورزی، خانه باغ‌های کشاورزی، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و عدم توجه به صادرات محصولات کشاورزی بویژه سیب» چیست. نماینده سؤال‌کننده تأکید داشت: «باید از کشاورزان حمایت شود نه اینکه خانه بر سر آنها خراب شود. جلوی زمین‌خواران را بگیرید که آنها به منابع طبیعی تجاوز می‌کنند.» کاظم خاوازی در پاسخ به سؤال نماینده ارومیه درخصوص علت عدم حمایت لازم از بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: «امروز همه فعالان بخش کشاورزی در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند تا امنیت غذایی را برای کشور به ارمغان بیاورند.
علی‌رغم همه مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده است و مشکلاتی که تحریم‌ها در تأمین ارز بموقع برای بخش کشاورزی به‌وجود آورده است، شاهد رشد نرخ ارزش افزوده بخش کشاورزی در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری و رسیدن به رشد مثبت۴/۴ هستیم.» ذاکر بعد از توضیحات خاوازی وزیر کشاورزی از وی قول گرفت که در سفری به استان آذربایجان غربی از روند صادرات محصولات این استان و تخریب ویلاها بازدید کرده و با نظارت به جبران حل این مشکل بپردازد تا بدین ترتیب سؤال خود را به رأی مجلس نگذارد.

ارائه گزارش تفریغ بودجه 98

اما مهم‌ترین بخش جلسه دیروز مجلس، قرائت گزارش تفریغ بودجه توسط مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات بود. به گفته بذرپاش این گزارش با حسابرسی ۳۷۰۰ دستگاه اجرایی و ۳۸۰۰ گزارش حسابرسی در کارگروه‌های فنی و حقوقی در ۳۹۹ صفحه تهیه شده است. بر اساس این گزارش 113 درصد از منابع بودجه در سال 98 محقق شده‌اند. همچنین به گفته بذرپاش ۳۴.۳ درصد احکام بودجه به طور کامل و ۴۱.۶ درصد به طور ناقص اجرا شده‌اند و ۲۴.۱ درصد نیز فاقد عملکرد است. همچنین این گزارش تأکید کرده که سه میلیارد دلار از منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی معادل ۶.۵ درصد آن از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا انتهای آبان‌ماه ۹۹ فاقد هرگونه واردات بوده‌اند.
در جزء دیگری از گزارش مذکور، آمار مربوط به انتشار اوراق سال گذشته منتشر شده است. براساس این گزارش در سال ۹۸ حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر شده است که از میزان مذکور رقم ۳۸ هزار میلیارد تومان از محل مصوبات سی وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده است. علاوه بر این ۴۴ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از محل مجوزات قانون بودجه سال گذشته بوده است. همچنین این گزارش در بخش مربوط به تسویه بدهی‌های دولت از محل تحویل نفت خام به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی با قیمت منطقه‌ای تأکید کرده که در این خصوص عملکردی صورت نگرفته است. بر این اساس میزان خالص بدهی‌های قطعی دولت تا پایان سال ۹۷ به اشخاص ۵۷۹ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7530/2/564811/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها