ایران در ایران




استاندار البرز: کرج گنجایش جمعیت بیشتری ندارد

کرج - استاندار البرز گفت: کلانشهر کرج دیگر گنجایش جمعیت بیشتری نداشته و اراضی این منطقه از جمعیت و ساخت و ساز اشباع شده است.
عزیزالله شهبازی افزود: با توجه به وضعیت جمعیتی کرج، درصدد ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون درمانی و آموزشی و ورزشی برای ماندگاری مردم در سکونتگاه‌های خود در سایر شهرستان‌های استان هستیم.
وی ضمن تأکید بر اینکه اجازه ساخت‌و‌ساز غیر‌مجاز نباید داده شود، افزود: حوزه سرزمینی معین بوده و باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز به عمل آید. شهبازی گفت: بر همین اساس از ابتدای حضورم در البرز به موضوع عدم کسب درآمد از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و ماده پنج ورود کردم و اکنون شهرداری‌های استان بودجه خود را بر مبنای درآمدهای حاصل از این امر نمی‌بندند. شهبازی افزود: ارزش زمین در این استان به دلیل آب و هوای مطلوب، همجواری با پایتخت و عواملی دیگر، بسیار بالا بوده و در همین راستا حفاظت از این اراضی و حفظ هویت باغات و کشاورزی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کرج که در دهه ۵۰ جمعیت آن به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید اکنون به واسطه مهاجرت‌های بی‌رویه این جمعیت به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده و توسط ۱۰ منطقه شهرداری خدمات‌دهی می‌شود.

یک مجموعه سنگ‌ نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد

خمین - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی محلات از کشف یک مجموعه سنگ‌نگاره جدید در شهر نیم‌ور این شهرستان خبر داد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، «مهدی لعل بار» گفت: با تلاش دوستداران تاریخ و فرهنگ شهر نیم‌ور تعداد دیگری سنگ‌نگاره در کوه‌های جنوب و جنوب غرب نیم‌ور یافت شده است. این مجموعه نویافته شامل تعدادی نقش کنده روی صخره‌هاست و به لحاظ باستان‌شناسی و تاریخی حائز اهمیت فراوان است. ‌رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات اضافه کرد: تعداد این نقاشی‌ها بیش از ۶ مورد است و اندازه این نقوش از دو تا ۱۷ سانتیمتر متفاوت است و به‌صورت پراکنده در یک مجموعه منسجم و یک محیط فرهنگی- تاریخی قرار دارند. لعل بار گفت: کارشناسان قدمت این نگاره‌های صخره‌ای نویافته را متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد می‌دانند.
وی اظهار داشت: نقش‌های این مجموعه نویافته در اطراف شهر نیم ور نقوش حیوانی و اکثر آنها نقوش بزکوهی است که از دیدگاه تاریخ هنر و باستان‌شناسی حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران این عرصه خواهد بود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نمادشناسی جهانی هم مضمونی شبیه  نماد شناسی ایران  وجود دارد زیرا اغلب آنها در کنار رودخانه که گذر آب بوده قرار دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7530/6/564830/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها