پلنگ های کیاسر در شبکه های اجتماعی



زهرا کشوری- خبرنگار/ فرش سفیدی از برف زیر پای درختان لخت پارک ملی کیاسر است. درختان لباسی سپید از دانه‌های برف بر تن کرده‌اند. این قاب زیبا در دوربین تله‌ای گروه چکاد ساری، 10 ثانیه لذت بخش و امیدوار کننده از طبیعت ایران را ثبت می‌کند که وجد را به شبکه‌های اجتماعی کاربران ایرانی می‌آورد.
پلنگی وارد کادر می‌شود و توله بازیگوش و چموش به‌دنبال مادر داخل کادر می آید و روی گرده پلنگ مادر می‌پرد. در ثانیه‌های کوتاهی که چشم مخاطب خیره به بازی توله و پلنگ مادر است؛ توله دیگری از پشت یک درخت بیرون می‌آید، توله‌ای با چهره ای دوست داشتنی و چشم‌هایی به شکل قلب. توله‌ها و پلنگ از کادر خارج می‌شوند. اما اثری که روی مخاطب می‌گذارند تا مدت‌ها افکار اجتماعی را به‌خود مشغول می‌کند. فیلم به تکرار در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.
 یکی از کاربران می‌نویسد:«پلنگ مازندران یک ترانه و رقص نیست، بلکه جانی است که نفس می‌کشد و زندگی می‌کند!»
کاربری دیگری توئیت می‌کند:«دست مریزاد به محیط بانان پارک ملی کیاسر در مازندران که از چنین زیستگاه ارزشمندی برای پلنگ‌ها، مرال‌ها و... حفاظت می‌کنند.» یک نفر هم می‌نویسد:«بچه پلنگ هم مثل میلیون‌ها بچه دیگر می‌خواد با مادرش بازی کنه و از هیجان بازی لذت ببره! همه ما هریک به نوعی در تخریب طبیعت و انقراض نسل صدها هزار گونه گیاهی و جانوری مسئولیم، همه باید جبران مافات کنیم!»
پارک ملی کیاسر منطقه‌ای کوهستانی در البرز مرکزی و در مازندران است. کیاسر محل زیست گونه‌های جانوری مهمی چون مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، گربه وحشی، راسو، سمور سنگی، تشی، کرکس، سارگپه جنگلی، کبوتر جنگلی، کبک، کوکو و هدهد است. وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های کم‌نظیر و کمتر دست خورده هیرکانی، گونه‌های با ارزش شوکا و مرال نشان از غنای این منطقه دارد.
 گربه سان‌های ایران شامل پلنگ، یوزپلنگ، شیر و ببر است. شیر و ببر منقرض شده‌اند. حال یوزپلنگ‌های خوب نیست و در آستانه انقراض قرار دارند. زندگی در دشت و تپه ماهورها دسترسی به زیستگاه یوزپلنگ‌ها را آسان کرده است. عبور جاده تصادف را به جان آنها انداخته و معدنکاوان آرامش را از آنها گرفته‌اند. اما پلنگ‌ها در کوهستان و ارتفاعات زندگی می‌کنند، همین هم به بقای آنها کمک کرده است. البته به معنای آن نیست که پلنگ‌ها در ایران کشته نمی‌شوند.
 آبان ماه سال‌جاری بود که اهالی روستای بند بن در پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه کیاسر یک قلاده پلنگ را یافتند  که زمینگیر شده و قادر به حرکت نبود. ماده پلنگ 5 ساله هیچ اثری از ضرب و جرح عمدی ناشی از مداخله انسانی نظیر اصابت گلوله یا صدمات ناشی از تله با خود نداشت. نتایج مطالعات اما تلخ‌تر از این حرف‌ها بود.
دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران علت مرگ پلنگ در کیاسر را مسمومیت حاد توسط قرص برنج اعلام کرد. در نهایت هم پلنگ مرد. احتمال می‌رود که بومی‌ها برای جلوگیری از نزدیک شدن پلنگ به گله هایشان، حیوان را با قرص برنج مسموم کرده باشند. مسمومیت توسط دامداران یکی از علل مرگ پلنگ و یوزپلنگ‌هاست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7530/11/564852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها