المپیک سیدنی برای ایران چگونه گذشت؟

سوغات سرزمین کوآلاها


بیست‌وهفتمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی به میزبانی شهر سیدنی از اواخر شهریور سال 1379 و با حضور بیش از 10 هزار ورزشکار زن و مرد از 199 کشور از جمله ایران آغاز شد. المپیک سیدنی به‌دلیل برگزاری در آخرین ماه‌های سال 2000 به‌عنوان «بازی‌های هزاره» هم شناخته می‌شود. ایران در این دوره از بازی‌ها با 35 ورزشکار در 13 رشته ورزشی شرکت کرده بود. در جودو 3 ورزشکار در دوچرخه سواری 2، در تیراندازی یک، در وزنه‌برداری 6، در تکواندو 2، در دوومیدانی یک، در شنا یک، در تنیس روی میز یک، در کشتی فرنگی3، در کشتی آزاد 8، در سوارکاری یک و در قایقرانی هم یک ورزشکار تیم المپیک ایران را تشکیل می‌دادند.
در بازی‌های سیدنی ایران در مجموع با کسب 3 مدال طلا و یک برنز به مقام بیست‌وششم دست یافت. از اتفاقات مهم این دوره می‌توان به شکسته شدن طلسم مدال‌آوری در رشته وزنه‌برداری از سوی حسین توکلی (مدال طلا) و همچنین شکسته شدن رکورد جهان و المپیک از سوی حسین رضا‌زاده، اشاره کرد. در بازی‌های سیدنی حسین رضازاده با ثبت رکورد 472 کیلوگرم، رکورد جهان و المپیک را شکست و به برتری شوروی سابق در دسته 105+ کیلوگرم پایان داد. در این دوره از بازی‌ها وزنه‌برداری ایران با کسب دو طلا و یک مقام چهارمی (کوروش باقری) موفق‌ترین رشته ورزشی المپیکی ایران نام گرفت. در این بین کاروان کشتی ایران (فرنگی و آزاد) که با 10 ورزشکار راهی این بازی‌ها شده بود، ضعیف روی تشک ظاهر شد و در نهایت علیرضا دبیر تنها مدال آور کشتی ایران بود که طلای المپیک را به گردن آویخت و پرچم کشورمان را در سالن کشتی به اهتزار درآورد. مسئولان ورزش ایران روی تیم ملی کشتی آزاد ایران که با ترکیبی کامل و قدرتمند در المپیک سیدنی حضور یافته بود؛ حساب ویژه باز کرده بودند ولی تیم تنها به یک مدال طلا اکتفا کرد. بهنام طیبی به‌علت کاستن وزن خود، طلایی به‌دلیل مشکلش در فن کمر درکمر، بی‌انگیزگی حیدری، ناداوری در حق امیر خادم، قرعه بد توکلیان و... دلایل ناکامی تیم کشتی ایران بود؛ در واقع علیرضا دبیر آبروی کشتی ایران را در المپیک سیدنی با مدال طلای خود خرید.
المپیک سیدنی به جز سه مدال طلا برای ایران با یک برنز ارزشمند هم همراه بود؛ مدالی که هادی ساعی آن را کسب کرد. بازی‌های سیدنی اولین دوره‌ای بود که هادی ساعی راهی المپیک می‌شد؛ بازی‌هایی که اگر چه دستاوردش برای او یک برنز بود ولی به جهان تکواندو ورزشکاری باهوش و مبارز را معرفی کرد که در دو المپیک بعدی یعنی آتن 2004 و پکن 2008 با دو مدال طلا به یکی از پرافتخارترین ورزشکاران این رشته ورزشی در جهان بدل شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7530/16/564861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها