‌به نام تاریخ



10 دی
سال 1301 در چنین روزی روزنامه «کوشش» توسط شکرالله صفوی روزنامه‌نگار و نماینده مجلس شورای ملی منتشر شد. انتشار این روزنامه 45 سال ادامه داشت.
تولدها
لیلیت تریان: مادر مجسمه‌سازی ایران سال 1309 در چنین روزی به دنیا آمد. مادر لیلیت تریان در فرانسه در رشته هنر تحصیل کرده بود و به همین دلیل از کودکی با دخترش طراحی و نقاشی کار می‌کرد. لیلیت تریان راهی فرانسه شد تا در مدرسه عالی ملی هنرهای زیبای پاریس در رشته هنر تحصیل کند و در این دوران به مجسمه‌سازی علاقه‌مند شد. پس از بازگشت به ایران به عنوان یکی از نخستین مجسمه‌سازان زن ایران شروع به تدریس هنر کرد و خانه پدری‌اش را به کارگاه هنر تبدیل کرد. او در سال‌های فعالیتش در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی حضور داشت و مجسمه‌هایی ساخت که جزو آثار ماندگار هنر مجسمه‌سازی ایران هستند. مجسمه‌هایی مانند پیکره یپرم خان در محوطه کلیسای مریم مقدس تهران و پیکره مسروپ ماشتوتس پدیدآور الفبای ارمنی در محوطه کلیسای تارگمانچاتس مقدس تهران. او سال 1397 درگذشت.
ناصر چشم‌آذر: موسیقیدان و آهنگساز مشهور ایرانی سال 1329 به دنیا آمد. ناصر چشم آذر از پدرش اسماعیل چشم‌آذر موسیقی را یاد گرفت و از کودکی ساز آکاردئون می‌نواخت. در 12 سالگی همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو شد. او شاگرد استادانی مانند مرتضی حنانه و ملیک اصلانیان بود و پس از گذراندن دوره موسیقی «جز» در امریکا از پیشگامان سازهای الکترونیک در ایران شد. اولین ملودی‌اش را در 13 سالگی ساخت و در سال‌های فعالیتش آلبوم‌های «برای باران»، «باران عشق»، «طلوع شادی»، «باران شادی»، «شب‌های تهران»، «شکوفه‌های ایران» و «تو برقص» از او منتشر شد. ناصر چشم‌آذر سازنده موسیقی فیلم‌هایی مانند «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «ای ایران»، «بانو»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «خواهران غریب»، «قارچ سمی»، «شمعی در باد»، «آتش‌بس» و «سوپراستار» و سریال «قصه‌های مجید» بود. او سال 1397 درگذشت.
 سالروز تولد محسن کرامتی خواننده و مدرس آواز، ناصر عبداللهی خواننده، عزیز شعبانی مدرس موسیقی، علی تابش گوینده رادیو و کمدین، محمود پاک‌نیت بازیگر، هوشنگ حسامی نویسنده و کارگردان، صمد واحدی‌زاده کارگردان و بازیگر، رضا جوشعار نمایشنامه‌نویس و کارگردان، علیرضا آدینه شاعر، مجید رضاییان روزنامه‌نگار، سیدمحمدامین جعفری شاعر، میترا داور داستان‌نویس، محمد قادرپور داستان‌نویس و رضا مختاری داستان‌نویس هم امروز است.
درگذشت‌ها
جواد بدیع‌زاده: آهنگساز و خواننده ایرانی سال 1358 در چنین روزی درگذشت. جواد بدیع‌زاده متولد 1281 بود و پدرش بدیع‌المتکلمین از روحانیون مشروطه‌خواه بود که تسلط کافی بر ردیف موسیقی ایرانی داشت و پسرش را هم با فن آواز مؤذنی، روضه‌خوانی و تعزیه آشنا کرد. جواد بدیع‌زاده در سال 1304 به عنوان نخستین خواننده مرد صفحه موسیقی ضبط کرد که نامش «جلوه گل» و از ساخته‌های خودش بود. پس از آن تا سال 1314 بدیع‌زاده 24 تصنیف ساخت که «شد خزان گلشن آشنایی»، «داد دل»، «دل افسرده»، «خزان عشق» و «هدیه خاک» از مشهورترین آنها هستند.
شهلا ریاحی: اولین کارگردان زن سینمای ایران و بازیگر فیلم‌ها و سریال‌های مشهور سال گذشته در چنین روزی درگذشت. شهلا ریاحی متولد 1305 بود و در 17 سالگی با تشویق همسرش اسماعیل ریاحی کار در تئاتر را آغاز کرد و برای اولین بار در نمایش «سیاست هارون‌الرشید» بازی کرد. او از سال 1330 با بازی در فیلم «خواب‌های طلایی» وارد سینما شد و سال 1335 فیلم «مرجان» را کارگردانی کرد و به عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران شناخته شد. شهلا ریاحی در سال‌های فعالیتش در فیلم‌های زیادی مانند «پرنده کوچک خوشبختی»، «گلنار»، «بچه‌های طلاق»، «دلشدگان»، «می خواهم زنده بمانم»، «عروسی خون»، «تحفه هند» و «چشم عقاب» و در سریال‌های «در خانه»، «این خانه دور است»، «همسایه‌ها»، «همسران»، «فروشگاه» و «یک میهمان» بازی کرد.
رقیه چهره‌آزاد: مادر سینمای ایران سال 1373 درگذشت. رقیه چهره‌آزاد سال 1286 به دنیا آمده بود و از 19 سالگی در گروه تئاتر جامعه باربد کارش را آغاز کرد و بازی در نمایش «تأثیر زن در جامعه» نخستین کارش بود. او با فیلم «توفان زندگی» در سال 1327 وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند «پریچهر»، «مسافری از بهشت»، «آقای هالو»، «رگبار»، «سوته‌دلان»، «ارثیه»، «مادر»، «عروس»، «دلشدگان» و «طهران روزگار نو» بازی کرد. در تلویزیون هم بازی‌های چهره‌آزاد را در سریال‌های «هزاردستان»، «این خانه دور است»، «مزد ترس» و «آرایشگاه زیبا» دیدیم. او برای بازی در فیلم «مادر» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
 حسین یوسف زمانی نوازنده ویولن، فرود گرگین‌پور نوازنده ویولن و کمانچه، رومن رولان نویسنده فرانسوی و لوییز راینر بازیگر آلمانی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7530/20/564888/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها