سقف جدید بودجه، ۸۹۴ هزار میلیارد تومان شد




سخنگوی بودجه با بیان اینکه، هیأت امنای صندوق توسعه ملی، بدهی دولت را تا ۱۴۰۱ امهال کرده است، گفت: با نامه رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس، سقف جدید بودجه ۸۹۴ هزار میلیارد تومان شد.
مژگان خانلو، با تشریح جزئیات نامه رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس در خصوص بودجه 1400 گفت: بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب، سه نکته مهم در خصوص منابع و مصارف لایحه بودجه تأکید شده بود، اول اینکه اگر فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز بود به ازای مازاد فروش یعنی بین یک میلیون تا دو میلیون و 300 هزار بشکه سهم صندوق توسعه ملی از درآمد ارزی صادرات نفت به‌طور کامل پرداخت شود. به این ترتیب 40 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کاهش می‌یابد.وی گفت: نکته دوم نامه رهبری این بود که اقساط سررسید شده بدهی دولت به صندوق توسعه ملی بازپرداخت شود که بر این اساس 100 میلیون یورو از بدهی‌ها که مربوط به اقساط تسهیلات دریافتی سازمان بیمه سلامت بود، بازپرداخت خواهد شد. تسویه بدهی به صندوق توسعه ملی به‌صورت ارزی انجام خواهد شد و برای این منظور 3000 میلیارد تومان لحاظ شده است. به‌گفته این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه، نکته سوم در نامه رهبری این بود که منابع مربوط به‌«بند ه» تبصره 4 (پرداخت‌های مربوط به نیروهای مسلح، دانش بنیان و...) از صندوق توسعه ملی برداشت نشود، ‌این موضوع به 50 هزار میلیارد تومان منابع جدید در بودجه نیاز داشت که باید اصلاحات مربوطه انجام می‌شد.
خانلو ادامه داد، برای اعمال این اصلاحات که در واقع 53 هزار میلیارد تومان به سقف مصارف افزوده شده و 40 هزار میلیارد تومان از منابع موجود کم می‌شد باید تغییراتی اعمال می‌شد، به این ترتیب رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام می‌کند که 40 هزار میلیارد تومان از این تغییرات از محل صرفه‌جویی و 53 هزار میلیارد تومان نیز از محل انتشار اوراق تأمین خواهد شد. سخنگوی بودجه، گفت: هیأت امنای صندوق توسعه ملی سال گذشته مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی تا سال 1401 امهال شده است، بر این اساس تنها بازپرداخت اقساط سازمان بیمه سلامت ایرانیان سررسید شده بود که برای تسویه مذکور 3000 میلیارد تومان منابع جدید پیش‌بینی شد./ تسنیم



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7531/8/564914/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها