اخبار





از بیمه رایگان 30 میلیون نفر تا60 هزارمیلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به منتقدان لایحه بودجه 1400 که این لایحه را در خدمت معیشت مردم نمی‌دانند؛ گفت: آیا ساخت 91 هزار واحد مسکن محرومین، افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان و بیمه رایگان 30 میلیون نفر، به معنی حمایت معیشتی دولت از مردم نیست؟ البته این همه خدمات معیشتی دولت در لایحه بودجه 1400 نیست و قطعاً دولت می‌خواهد بیش از اینها برای این منظور هزینه کند اما افزایش سقف این موارد به منزله افزایش سقف بودجه سال بعد خواهد بود. که البته همین رقم 841 هزار میلیارد تومان موجود را هم برخی نمایندگان محترم غیرواقعی و تورم زا می‌دانند. یک بام و دو هوا که نمی‌شود.
نسرین وزیری در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه دولت در سال‌جاری از محل 31 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصارف بودجه توانست طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، معوقات ایثارگران و فوق‌العاده ویژه کادر درمان را بپردازد؛ افزود: برای تمامی این موارد، مبالغی در لایحه بودجه سال بعد در نظر گرفته شده تا دغدغه‌ای در اذهان این بخش عظیم از بدنه اجتماعی کشور ایجاد نشود.
وی با اشاره به اینکه از 841 هزار میلیارد تومان منابع لایحه بودجه 1400، 548 هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق آنها می‌شود؛ ادامه داد: آیا می‌توان حقوق کارکنان و بازنشستگان را پرداخت نکرد یا افزایش نداد؟ کسانی که به‌دنبال تأمین معیشت مردم در بودجه سال بعد هستند؛ چطور می‌خواهند از این رقم بکاهند؟
این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه 104 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 برای امور عمرانی کشور در نظر گرفته شده و 150 هزار میلیارد تومان هم برای بازپرداخت اصل و سود اوراق و وام‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: دولت این مبلغ را در لایحه بودجه دیده است و نمی‌خواهد زمین سوخته تحویل دولت بعدی دهد.
وزیری با تأکید بر اینکه این لایحه کاملاً در خدمت معیشت مردم است، افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان، افزایش حداقل دریافتی کارکنان دولت از 2.8میلیون به 3.5 میلیون تومان؛ در نظر گرفتن 60 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی بازنشستگان؛ 5000 میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان؛ 31 هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی از 60 میلیون نفر و مبلغ 43 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها برای حدود 78 میلیون نفر را نشان دهنده رویکرد معیشتی این لایحه دانست. به گفته وی، دولت برای کاهش فقر مطلق  در لایحه بودجه 1400 هم 16 هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته و هم برای 7.5 میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، استمرار پرداخت 3 تا 6 برابر مستمری را در دستور کار خود دارد.
وزیری در تشریح برنامه‌های فراگیر دولت برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و حمایت از بخش سلامت در لایحه بودجه 1400 نیز از رشد 2.3 برابری اعتبارات هزینه‌ای بخش بهداشت و درمان، استخدام 53000 نفر نیروی جدید در کادر درمان و راه‌اندازی 4462 تخت بیمارستانی، خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت ضمن بیمه رایگان 30 میلیون نفر در سال 1400، 5 هزار و 200 میلیارد تومان نیز برای کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمانی در نظر گرفته است. 4 هزار میلیارد تومان برای بیمه درمان تکمیلی، یک میلیون و 700 هزار نفر زیرمجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران، 1700 میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان و 1420 میلیارد تومان برای مستمری به 100 هزار رزمنده معسر نیز در لایحه بودجه 1400 دیده شده است.

احتمال تمدید محدودیت پروازها به انگلیس

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از احتمال تمدید ممنوعیت پرواز به انگلیس با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور خبر داد.ابوالقاسم جلالی در خصوص پروازهای لندن، اظهار کرد: با توجه به شیوع نوع انگلیسی ویروس کرونا، از اول دیماه امسال بمدت دو هفته پروازها از مبدأ لندن به مقاصد داخلی کشور تعلیق شده و این تعلیق همچنان پابرجاست. وی ادامه داد: این محدودیت تا یکشنبه آینده (14 دیماه) برقرار است و در صورت درخواست ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، تعلیق پروازها تمدید خواهد شد./ تسنیم

احتمال افزایش وام ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰

عضو هیأت عامل بانک مسکن از افزایش ۳۵ درصدی پرداخت وام ساخت مسکن و احتمال افزایش این تسهیلات با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی خبر داد. محمدحسن علمداری با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال‌جاری قطعاً تأثیر به‌سزایی در ترغیب سازندگان مسکن از وام ساخت داشته است درباره احتمال افزایش سقف وام ساخت مسکن در سال 1400 با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی افزود: در حال بررسی و تدوین سیاست‌های سال آینده هستیم که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.وی تصریح کرد: افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به نتایج سیاستگذاری، منابع و شرایط ساخت و ساز کشور بستگی دارد./ تسنیم


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7531/8/564915/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها