اندازه گیری سطح آب دریاها به کمک ماهواره




علیرضا احمدی
خبرنگار
با توجه به روند سریع گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، مدتی پیش ناسا و ESA از یک ماهواره جدید رونمایی کردند تا بتوانند با کمک آن بر میزان بالا آمدن آب همه دریاهای جهان در دهه آینده نظارت داشته باشند.
ماهواره6 Sentinel- Michael Freilich که مدتی پیش به فضا پرتاب شده است، می‌تواند از فضا همه دریاهای جهان را رصد کند و قرار است در سال‌های آینده سطح آب دریاها را با جزئیات به اطلاع دانشمندان برساند. این ماهواره درواقع جا پای ماهواره‌های TOPEX/Poseidon و Jason گذاشته که از سال 1992 تاکنون اطلاعاتی درباره اقیانوس‌ها جمع‌آوری می‌کرد.
این ماهواره‌های قدیمی تاکنون به دانشمندان کمک کرده‌اند تا هم در زمینه میزان گرم شدن کره زمین و هم بالا آمدن سطح آب دریاها اطلاعاتی کسب کنند ولی حالا اتفاق جدیدی افتاده و محققان می‌خواهند با این ماهواره جدید، در عرصه جدیدی از این تحقیقات گام بردارند.
ماهواره Sentinel-6 ابعادی به اندازه یک کامیون دارد و به گونه‌ای طراحی شده تا دقیق‌ترین اطلاعات درباره وضعیت دریاهای جهان و گرمایش کره زمین را در اختیار دانشمندان قرار دهد.درواقع با ارسال سیگنال‌های الکترومغناطیسی به اقیانوس‌ها و اندازه‌گیری زمان بازگشت این سیگنال به ماهواره، می‌توان میزان تغییرات سطح آب 90درصد اقیانوس‌های جهان را در حد سانتیمتر تخمین زد. این ماهواره همچنین با یک رادیومتر پیشرفته مایکروویو (AMR-C) و ارتفاع سنج سازگاری دارد که محققان با کمک آن می‌توانند ویژگی‌های کوچکتر و پیچیده‌تر اقیانوس‌ها را در امتداد خط ساحلی مشاهده کنند. این تغییرات کوچک در سطح دریا و نزدیک به ساحل می‌تواند بر ناوبری کشتیرانی و عملیات ماهیگیری نیز تأثیرگذار باشد به همین دلیل این تحقیقات به این حوزه نیز کمک‌های قابل توجهی خواهد کرد. علاوه بر این، انتظار می‌رود داده‌های جمع‌آوری شده توسط این ماهواره پیشرفته، به بهبود وضعیت پیش‌بینی هوا نیز در آینده کمک کند و کمترین میزان خطا در این زمینه صورت بگیرد.
«آلیان راتیه» دبیر ارشد سازمان اروپایی تحقیقات ماهواره‌ای اطلاعات هواشناسی می‌گوید: اطلاعاتی که توسط این ماهواره ارسال می‌شود و برای ناظران تغییرات آب و هوایی و کسانی که وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی می‌کنند، به طرز بی‌سابقه‌ای دقیق است. اطلاعاتی که تنها می‌توان آنها را ازطریق فضا به دست آورد، می‌تواند به نفع همه مردم جهان باشد واطلاعات آن در زمینه‌های مختلف از سفرهای دریایی کم خطرتر گرفته تا پیش‌بینی وقوع طوفان‌های خطرناک بسیار کارساز است.
این ماهواره سوار بر ماهواره بر SpaceX Falcon9  راهی فضا شد و اطلاعات آن در ماه‌های نخست به‌صورت آزمایشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. محققان برای اطمینان از عملکرد مناسب ماهواره و مشاهدات مداوم سطح دریا، به مدت یک سال داده‌ها و اطلاعات را از هر دو ماهواره دریافت و بررسی می‌کنند. این عملیات 5سال و نیم طول خواهد کشید و سپس ماهواره دیگری با نام Sentinel-B6 به فضا پرتاب خواهد شد که این ماهواره هم تا سال 2030 در فضا باقی خواهد ماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7531/17/564939/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها