در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی مطرح شد

امکان تعقیب قضایی ترامپ بعد از ریاست جمهوری وجود دارد


جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهانش صبح دیروز با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مسئول پیگیری پرونده برگزار شد. رئیس قوه قضائیه در این جلسه گفت: ترامپ اولین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی است که در مقابل مردم دنیا به جنایتش اعتراف کرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی موضوعی است که نه داغ آن و نه مطالبه مردم برای خونخواهی او و مجازات و کیفر آمران و عاملان این جنایت هرگز به سردی نمی‌گراید. وی گفت که کیفرخواست برای مجازات مجرمینی که در ترور وی نقش داشتند، تنها دعوی حقوقی خانواده آن شهید یا ملت ایران نیست بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی امریکاست. رئیسی با بیان اینکه سازوکارهای لازم برای پیگیری موضوع در بخش‌های حقوقی و کیفری فراهم شده است، بر لزوم نگاه انقلابی در برداشت از کنوانسیون ۱۹۷۳ و دادگاه بین‌المللی کیفری تأکید کرد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به ادعای برخورداری سران رژیم امریکا از مصونیت قضایی به دلیل برخورداری از جایگاه‌های حقوقی گفت: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات امریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده‌اند. عباسعلی کدخدایی، حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان هم در این جلسه با اشاره به مصونیت سران کشورها از تعقیب قضایی بر‌اساس حقوق بین‌الملل گفت: نظر برخی کارشناسان این است که امکان تعقیب قضایی رئیس جمهوری امریکا در دادگاه‌های بین‌المللی به خاطر ترور شهید سردار سلیمانی بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری وی وجود دارد.
اعطای نیابت قضایی به 6 کشور
در این نشست، علی القاصی مهر دادستان تهران گزارشی از فرآیند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت که برای پیگیری موضوع به ۶ کشور نیابت قضایی اعطا شد. القاصی مهر با اشاره به برگزاری ۱۱ جلسه با هیأت‌های مستشاری و قضایی و دستگاه‌های ذیصلاح در دادسرای تهران برای تبادل اطلاعات و هم افزایی این مجموعه‌ها، از تنظیم نیابت‌ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین‌المللی ۴۵ متهم امریکایی که در ترور جنایت‎بار شهید سلیمانی نقش داشتند، به عنوان برخی نتایج این نشست‌ها یاد کرد. وی همچنین گفت که پس از بررسی گزارش کمیته تحقیق عراق درباره حادثه تروریستی فرودگاه بغداد که اطلاعات قابل توجهی داشته است، کمیته‌ای به منظور ردیایی محل تردد و اقامت متهمان امریکایی ترور در خارج از خاک امریکا برای دستگیری و استرداد آنها تشکیل شده است. القاصی مهر افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی فور اس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته. وی همچنین به نقش کشور آلمان در فرآیند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی امریکا مستقر در آلمان گزارشات هدایت پهپادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهپادها را در اختیار نیروهای امریکایی گذاشته.
تشکیل سه تیم تخصصی در عراق، سوریه و لبنان
سردار محمد حجازی جانشین فرمانده سپاه قدس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی در‌خصوص اقدامات انجام شده از سوی این مجموعه برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: بعد از جمع‌آوری اسناد و مدارک، سه تیم تخصصی در عراق، سوریه و لبنان برای تحقیقات و بررسی‌های اولیه تشکیل شد. وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، ۴ هزار برگ مدرک و سند درباره ترور و عوامل آن تحویل دادستانی شد و در عراق نیز یک شورای سیاست‌گذاری و کارگروه اجرایی با تمرکز بر پرونده ترور شهید ابومهدی المهندس تشکیل شد که ۳۴ برنامه اجرایی تصویب شد و در دستور قرار گرفت که با این اقدامات و پیگیری‌ها، پرونده در عراق در آستانه صدور قرار است.
500 ملاقات برای افشای ماهیت تروریستی شهادت سردار سلیمانی
در ادامه نشست، محسن بهاروند معاون حقوقی وبین‌الملل وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای پیگیری حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی از سوی این وزارتخانه، انجام بیش از ۵۰۰ ملاقات، ارسال ۲۰۰ یادداشت برای کشورها به منظور افشای ماهیت تروریستی بودن این اقدام و درخواست برای پیگیری حقوقی موضوع را از جمله این اقدامات عنوان کرد. وی همچنین به ارسال ۵ یادداشت حقوقی برای دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت اشاره کرد که به عنوان سند رسمی این سازمان منتشر و در نهایت به محکومیت اقدام تروریستی امریکا از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل منجر شده‌اند که این جنایت را نقض آشکار حقوق بین‌الملل اعلام کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7531/2/564961/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها