عملیات ویژه در خاک سفید

تخریب «جزیره»





حدود 20 سال پیش، جمعه شب 5 اسفند 1379 اجرای عملیاتی ویژه برای پاکسازی خاک سفید از سوی پلیس آغاز شد.خاک سفید محله‌ای در منتهی الیه شرق تهران است که در دهه 60 و 70 به اصلی‌ترین پاتوق قاچاقچیان، معتادان و خلافکاران پایتخت تبدیل شد.(اگرچه هنوز هم ساکنان منطقه با معضلات بسیاری رو به رو هستند).
در آن سال‌ها بسیاری از خلافکاران پایتخت خاک سفید را به درستی «جزیره» معرفی می‌کردند، جزیره سرگردانی، جزیره تباهی و جزیره‌ای که ساکنانش در آن برای خود به‌صورت غیرقانونی آلونک‌هایی برای زندگی ساخته و تونل‌هایی برای مخفی شدن زیرزمین کنده بودند. خانه‌ها و تونل‌هایی که در نیمه شب 5 اسفند 1379 بسیاری از آنها خراب و صدها نفر که در میان آنها زندگی می‌کردند؛ دستگیر شدند.
روزنامه ایران در گزارش خود از عملیات پلیس نوشت: «مأموران نیروی انتظامی تهران بزرگ در طول ساعات جمعه شب و بامداد شنبه با انجام یک عملیات گسترده پلیسی، بخش آلوده منطقه خاک سفید در شرق تهران را پاکسازی کردند. در این عملیات عناصر اصلی دستگیر و مقادیر قابل توجهی از انواع مواد مخدر از منازل این افراد کشف و ضبط  شد.» همچنین بعد از این عملیات، نیروی انتظامی بیانیه‌ای نیز صادر کرد:«اگر آمده‌ایم، بنابر دعوتی بود که از جانب شما مردم شریف، به عمل آمده است. هموطنان گرامی، شهروندان محترم گفتید و نوشتید که جوانانمان در خطر افتادن به دام اعتیاد و فساد، شب را به روز و روز را به شب می‌رسانند. پلیس هم که شبانه روز دنبال ایجاد امنیت است، خود را با شما هم نظر دید و اقدامی کرد که برآیند خواسته‌های شما بود. این پاکسازی، بی‌اغراق تنها پاکسازی محیط نبود، بلکه بیش از همه پاک کردن اذهان عمومی از اتهام به تمامی اهالی یک منطقه است. زیرا ما می‌دانستیم اگر افکار عمومی منطقه خاک سفید را آلوده می‌داند، تنها و تنها دلیل آن وجود جمع کوچکی از نامردمان و ناآدمیان است وگرنه می‌توان در حضیض بود و عزیز بود.»
روزنامه ایران در گزارش خود بعد از پاکسازی با تعدادی از اهالی منطقه صحبت کرده است. رضا 20 ساله گفته است: «نیروی انتظامی با این عملیات در حقیقت جوانان تهران را نجات داد. نیروی انتظامی برای پاکسازی اینگونه مناطق باید ارتباط صمیمانه‌تری با ساکنان منطقه برقرار کند.» الهام دانش‌آموز مدرسه راهنمایی هم گفت:«سوداگران مرگ آرامش مردم را در خاک سفید سلب کرده بودند و نیروهای انتظامی به خواست بحق مردم جواب داد. برخورد قاطع نیروی انتظامی با قاچاقچیان، امنیت را در محله‌ها برقرار می‌کند و دیگر کسی به خود جرأت نمی‌دهد با جان فرزندان این ملت بازی کند.»تخریب خاک سفید و دستگیری تعداد زیادی از قاچاقچیان، معتادان و خلافکاران با واکنش‌های مثبتی هم از سوی دولت و مسئولان رو به رو شد. روز 8 اسفند رئیس جمهوری در نشست هفتگی هیأت دولت از نیروی انتظامی تقدیر کرد. در این جلسه وزیر کشور گزارشی از عملیات پاکسازی منطقه خاک سفید ارائه داد و رئیس‌جمهوری گفت:«نیروی انتظامی با برنامه‌ریزی دقیق و ملاحظه اهالی خاک سفید، عملیات پاکسازی محل را با کمترین هزینه و بیشترین نفع برای مردم منطقه و سالم‌سازی شهر تهران به اجرا گذاشته‌اند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7531/16/565001/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها