سیدحسن خمینی در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

اگر جامعه به کسی نیاز پیدا کرد نباید شانه خالی کند


گروه سیاسی/ مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روز پنجشنبه در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد. در این مراسم یادگار امام، اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جمعی از مسئولان از جمله وزیر اطلاعات، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر نیرو، شهردار تهران و جمعی از علما و شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند. حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، محمدباقر نوبخت و محسن هاشمی سخنرانان این مراسم بودند. همچنین در جریان این مراسم از هشت جلد کتاب مربوط به آیت‌الله هاشمی که چهار جلد به همت محسن هاشمی، 2 جلد به همت غلامعلی رجایی و 2 جلد هم مصاحبه‌های ایشان با روزنامه جمهوری اسلامی است، رونمایی شد.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، یادگار امام در سخنرانی خود با تأکید بر اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت بود، گفت: آقای هاشمی انقلاب را فرزند خودش می‌دانست و مثل پدری که از فرزندش مراقبت می‌کند پای انقلاب ایستاده بود. سیدحسن خمینی با ارائه تفسیری از سوره «احزاب» گفت: اگر بگوییم درس داستان احزاب سه قصه است، یک قصه آن این است که از عهدی که می‌بندیم فرار نکنیم، دوم بدانیم که دنیا دار سختی است و تیر و ترکش دارد و سوم اینکه اسوه‌ای وجود دارد. مرحوم آقای هاشمی مرد روزهای سختی بود و اهل فرار نبود. قبل از انقلاب تا پای اعدام رفت؛ از مبارزین پیش از انقلاب کمتر کسانی را سراغ داریم که تا پای اعدام رفته باشند.
وی با تأکید بر اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ بود، افزود: البته آقای هاشمی قهرمان صلح هم بود، ولی سرمان را بالا بگیریم و بگوییم که او قهرمان جنگ هم بود. سیدحسن خمینی یادآور شد: بسیاری از چیزی‌هایی که آقای هاشمی می‌گفت می‌دانست هزینه دارد، به‌خاطر این بود که احساس می‌کرد نسبت به جمهوری اسلامی و رفاه و معیشت مردم دِین دارد و تمام وجودش سازندگی بود و احساس می‌کرد لحظه به لحظه باید به این سمت برود.
دَوَران بین خدمت و خیانت
یادگار امام با بیان اینکه مرحوم آقای هاشمی به عهد خودش با خدا هم وفادار بود و فرار نمی‌‌کرد، تأکید کرد: آقای هاشمی خیلی از جاها، حداقل ده ، دوازده سال آخر می‌دانست می‌تواند خیلی راحت‌تر سر کند اما ایستادگی می‌کرد و احساس می‌کرد باید به عهد خودش وفا کند. یادگار امام، مکتب مرحوم هاشمی را ایستادگی، تن دادن به مسئولیت و فرار نکردن از مسئولیت دانست و گفت: از خدا عاجزانه بخواهید هیچ مسئولیتی به شما رخ ننماید؛ اگر گرفت، محکم بگیرید. اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم. خدا دَوَران بین خدمت و خیانت را نیاورد؛ که اگر بروید خدمت می‌شود و بعضاً هم هزار مشکل پیش می‌آید. اما بر کنار رفتن بعضاً خیانت است.
دکترین هاشمی رفسنجانی برای اداره کشور، «صلح و توسعه» بود
محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنان خود در این مراسم گفت: داغ نبود ایشان همچنان برای دوستان و علاقه‌مندان باقی است و مخصوصاً با سخت شدن معیشت مردم و اوضاع کشور، جای خالی تدبیر ایشان را بیش از پیش حس می‌کنیم. وی تأکید کرد: بر اساس پیام رهبری بعد از فوت ایشان که گفتند از هوشی وافر و صمیمیتی مثال زدنی برخوردار بودند، دکترین هاشمی رفسنجانی برای اداره کشور صلح و توسعه بود و اهمیت زیادی به رفاه مردم می‌داد و سعی ایشان بر این بود که در مسیر توسعه متوازن مشکلات مردم حل شود. ایشان معتقد بود ما باید طوری عمل کنیم که برای حفظ ارزش‌‌ها، فشار بر مردم واقع نشود و با میانه ‌روی پیش برویم که کمترین فشار برای مردم ایجاد شود و بتوانیم تمام ارزش‌ها را در مسیر خود داشته باشیم. هاشمی با تأکید بر اینکه دو قطبی سازی‌ها سرمایه‌های اجتماعی جامعه را از بین می‌برد، اظهار داشت: سعی ایشان این بود که هیچ وقت «شعار» را در مقابل «شعور» قرار ندهند و جامعه را با میانه روی پیش ببرند.
کارنامه اقتصادی دولت هاشمی به روایت نوبخت
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این مراسم، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شخصیت ملی و تاریخ معاصر دانست و درباره کارنامه او گفت: هیچ یک از دولت‌ها نتوانست برای یک دوره طولانی حداقل پنج ساله رشد اقتصادی 7.9 را در تاریخ ایران ثبت کند؛ جز در دوره برنامه اول توسعه که ایشان مدیریت اجرایی کشور را بر‌عهده داشت. در دوره ایشان تراز اقتصادی ایران از منفی به مثبت تبدیل شد. وی افزود: نکته دیگری که باید به مظلومیت این شخص تأسف بخوریم، «عدالت» است، بنده به عنوان یک مسئول این کشور عرض می‌کنم که بهترین اعداد و ارقام در ضریب جینی و عدالت، در دوره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت. نوبخت با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی یک هزار میلیارد دلار از زیرساخت‌های کشور را تخریب کرد، اظهار داشت: در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نه‌تنها این زیرساخت‌ها ترمیم شد بلکه ایشان از همان زمان برای سال 1400 یک برنامه فقرزدایی تدوین کردند که الآن یکی از برنامه های متقن سازمان برنامه و بودجه است.
دلنوشته فاطمه هاشمی در رثای پدر
فاطمه هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم د‌لنوشته‌ای را قرائت کرد. وی در این نوشته با اشاره به سال‌های فعالیت مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از ارتحال امام(ره)، تأکید کرد: هر روز با آدمک‌هایی روبه‌رو شدی که همانند برادران یوسف چاه‌های تهمت و تحریف و دروغ و دشنام را برایت ایجاد کردند و همانند برادران یوسف در مقابلت ایستادند ولی تو سرافراز درآمدی. وی نوشت: آری سپری شدی در مقابل پیکان‌ها و با تمام انحرافاتی که در جامعه ایران از خط امام دیدی، هرگونه ظلم را به جان خریدی که حافظ آن تفکر باشی تا جایی که جان خود را بر سر آن دادی و برای بار سوم در کنار امام خانه گرفتی ولی این بار ابدی و بدون هیچ نگرانی و با آرامش و اطمینان کامل.
واعظی: جای خالی هاشمی پر نمی‌شود
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم در سالروز رحلت آیت‌الله هاشمی در اینستاگرام نوشت: «آیت‌الله هاشمی اسلام‌گرایی را با میهن‌پرستی، شجاعت را با درایت و آرمان‌گرایی را با واقع‌گرایی در هم‌آمیخته بود. نقطه مقابل افراطی‌گری، پوپولیسم و تنگ‌نظری بود. قلبش برای نظام و کشور می‌تپید و در عین حال، همواره حامی حقوق مردم بود. با سابقه‌ای مشحون از مجاهدت و کارنامه‌ای درخشان در عرصه مدیریت اجرایی، می‌توانست به کنج عافیت برود اما مسئولیت‌پذیر بود و تا واپسین لحظات عمر میدان را خالی نکرد. ایشان به معنای واقعی کلمه، مصداق مفهوم اعتدال و گرانیگاه سیاست در ایران بود. با درگذشت او جمهوری اسلامی ایران، یکی از نمادهایش را از دست داد، نمادی که جای خالی‌اش پر نخواهد شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7538/1/565803/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها