جهانگیری:

بخش‌خصوصی تصمیمات زمان تحریم و کرونا را دائم تلقی نکند


گروه اقتصادى/ معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها و تصمیمات طی دو سه سال اخیر که به دلیل تحریم‌ها و کرونا صورت گرفته است، گفت: از بخش خصوصی می‌خواهم که این اتفاقات را دائمی تلقی نکنند، به محض اینکه از این شرایط عبور کنیم همه این سیاست‌ها که مختص این دوران بوده اصلاح خواهد شد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در سفری دوروزه به منظور بازدید از استان سیستان‌وبلوچستان و افتتاح چندین طرح توسعه‌ای، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین ابزارها و امکانات در اختیار دولت برای عبور از بحران‌هاست. یکی از محاسن اقتصاد مقاومتی این است که این سیاست‌ها در بالاترین سطح کشور و از سوی مقام معظم رهبری به عنوان دستورالعملی خطاب به قوای سه‌گانه و تمام نهادهای حاکمیتی ابلاغ شده است و این سیاست‌ها فقط متوجه دولت نیست اما بقیه خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنند و خود را پاسخگو نمی‌دانند.
همه برنامه‌ها بر اساس اقتصاد مقاومتی
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها و نهادها و حتی بخش خصوصی باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه داشته باشند، اظهار داشت: هیچ مقرره‌ای در هیچ دستگاهی نباید در تضاد با اقتصاد مقاومتی تدوین و اجرا شود. جهانگیری یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی را مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: یکی از تکانه‌ها و ضعف‌های کشور وابستگی و اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفت است چرا که با کاهش قیمت نفت منابع ارزی کشور محدود می‌شود و این موضوع تأثیراتی را بر بخش‌های مختلف خواهد داشت. معاون اول رئیس جمهوری افزود: یکی از تکانه‌های خارجی تحریم ظالمانه دشمنان است. البته ایران از ابتدای انقلاب اسلامی همواره با تحریم‌های امریکا مواجه بوده اما اگرچه این تحریم‌ها در روند توسعه کشور اختلال ایجاد کرده است، اما این فشارها خیلی جدی نبوده است. جهانگیری ادامه داد: این تحریم‌ها در دهه اخیر که با همراهی شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده، فشارهایی را بر فروش نفت، تبادلات بانکی و حمل و نقل کشور وارد کرده است و در این دوره پس از خروج امریکا از برجام، فشارهای سنگینی بر کشور وارد کردند. به گونه‌ای که امریکا تصور می‌کرد با این تحریم‌ها می‌تواند اقتصاد کشور را دچار فروپاشی کند اما آنچه به ما کمک کرد تا بتوانیم تحریم‌ها را به خوبی پشت سر بگذاریم اقتصاد مقاومتی بود. معاون اول رئیس جمهوری به نقل از یکی از نمایندگان ایران در فائو تصریح کرد: این نماینده از زبان امریکایی‌ها اعلام می‌کرد و می‌گفت امریکایی‌ها گفته‌اند که ما تصور می‌کردیم با اعمال تحریم‌ها و با توجه به اینکه ایران سالانه شش میلیون تن گندم وارد می‌کند، قطعاً در این زمینه با مشکل مواجه خواهد شد و در تأمین نان مردم دچار چالش می‌شود. جهانگیری افزود: تصور آنها مبتنی بر شرایط سال 92 بود چرا که در سال 92 میزان واردات گندم شش میلیون تن بود اما با اتکا به اقتصاد مقاومتی در سال‌های 94و 95 توانستیم به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تحریم بنزین از سوی امریکا خاطرنشان کرد: تأمین بنزین یکی از گلوگاه‌هایی بود که اگر تحریم‌ها مؤثر واقع می‌شد، می‌توانست کشور را فلج کند اما خودکفایی در بنزین یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی بود و با وجود اینکه امریکایی‌ها تصور می‌کردند موضوع سوخت، بنزین و گازوئیل به یکی از بحران‌های ایران تبدیل خواهد شد، تمرکزی جدی روی این موضوع معطوف شد و نه تنها نیازهای داخلی تأمین شد بلکه به صادرکننده این محصولات تبدیل شدیم. جهانگیری ادامه داد: کشوری که تا آن زمان واردکننده بنزین بود و تأمین بنزین می‌توانست یک تهدید برایش تلقی شود با اتکا به اقتصاد مقاومتی به صادرکننده بنزین تبدیل شد و چون این بنزین بسیار باکیفیت بود در اقصی نقاط جهان مشتری فراوانی داشت، به‌گونه‌ای که بر اساس گزارش وزارت نفت رکورد صادرات این محصول اخیراً شکسته شده است. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باعث شد گلوگاه‌های فشار مشخص شود تصریح کرد: برای رفع این گلوگاه‌ها پروژه‌هایی تعریف شد و دستگاه‌های اجرایی مردانه پای کار ایستادند که باید قدردان همه تلاشگران در این عرصه باشیم و از استانداران سراسر کشور که برای اقتصاد مقاومتی وقت گذاشتند نیز قدردانی کنیم. جهانگیری با اشاره به توافقنامه برجام و لغو برخی از تحریم‌های اصلی پس از اجرای برجام تصریح کرد: مقام معظم رهبری همان زمان اعلام کردند که اقتصاد مقاومتی فقط برای دوره تحریم نیست و باید همواره در دستور کار باشد چرا که با توجه به دشمنی دیرینه غربی‌ها با ایران، پیش‌بینی تحریم‌های مجدد دور از ذهن نبود. معاون اول رئیس جمهوری گفت: هر کسی حتی بخش خصوصی در ایران مکلف است که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کند و به عنوان یک سیاست بالادستی قوانین و مقررات جاری کشور که تدوین و تصویب می‌شود نباید در تضاد و معارضه با سیاست‌های این اقتصاد باشد.
ارز 4200 تومانی برای تثبیت قیمت‌ها
جهانگیری تصریح کرد: در ۹ ماهه سال‌جاری ۲۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده و همین میزان نیز صادر شده است.  وی با بیان اینکه خریداران نفت را تنبیه کردند تا کسی با ایران کار نکند، افزود: هیچ‌وقت نگفته‌ایم تحریم کاغذ پاره است و تحریم‌ها ضد کودکان و محرومان است. وی بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تثبیت قیمت‌ها بود و توانستیم تورم‌ را کنترل کنیم و در جنگ اقتصادی ۱۰۰ میلیارد دلار ارز و درآمد کشور کم شد.
رفع تحریم‌ها
جهانگیری همچنین در نشست هم‌اندیشی با جمعی از خیرین، فعالان اقتصادی، احزاب و سمن‌های استان سیستان و بلوچستان  با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد هم با تحریم‌ها و هم با بیماری کرونا مواجه هستیم، گفت: امروز در ماه‌های پایانی دولت به سر می‌بریم و انتخابات ریاست جمهوری را نیز در پیش رو داریم. جهانگیری افزود: آنچه برای دولت مهم است این است که کرونا و تحریم‌ها زندگی مردم را بشدت تحت تأثیر قرار داده و شاید به کار بردن عنوان تحریم برای این فشارها عنوان کاملی نباشد چرا که خود امریکایی‌ها با صراحت اعلام کردند که جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه ملت ایران را آغاز کرده‌اند و تصورشان این بود که این جنگ تا حدی مخرب است و دامنه آن وسعت دارد و اعلام می‌کردند ملت ایران جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهد دید. جهانگیری خاطرنشان کرد: مردم ایران با صبوری همه مشکلات را تحمل کردند. ملت ایران سابقه و چهره‌ای در دنیا از خود نشان دادند و صبوری را به نمایش گذاشتند و مطمئناً مقامات دولت جدید امریکا مجبورند سر تعظیم در مقابل ملت ایران خم کنند و ضمن ابراز پشیمانی از گذشته، به توافقات بین‌المللی برگردند و ما با سربلندی شاهد رفع تحریم‌ها خواهیم بود.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز گفتند، خط اصلی ما در این سه سال و همچنین از این به بعد بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که خوشبختانه در این مسیر تا حد زیادی هم موفق بوده‌ایم و امروز شاهد رشد مثبت اقتصادی در کشور هستیم. اگر یک لحظه هم زودتر بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم در این مسیر درنگ نخواهیم کرد. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه همه احزاب، مذاهب و اقوام باید بدون تبعیض از حقوق و شرایط مساوی در کشور برخوردار باشند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به نامه امام جمعه اهل سنت زاهدان بر این موضوع تأکید کردند که همه ارکان نظام باید تلاش کنند تا هیچ تبعیضی برای شهروندان با قومیت‌ها و مذاهب مختلف وجود نداشته باشد.
توسعه مکران
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه سواحل مکران نیز اشاره و تصریح کرد: اطمینان دارم سواحل مکران به مهم‌ترین کانون توسعه ایران تبدیل خواهد شد. بخشی از این سواحل در استان سیستان و بلوچستان و بخشی در استان هرمزگان است و اگر ظرفیت‌های این سواحل را به درستی به کار گیریم، علاوه بر ایران به توسعه افغانستان و کشورهای آسیای میانه کمک خواهد کرد. جهانگیری افزود: با وجود اینکه هنوز زیربناها و زیرساخت‌ها در سواحل مکران تکمیل نشده است اما ارزش سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های در دست اجرا در این منطقه 86 هزار میلیارد تومان است و مطمئنم در آینده این سرمایه‌گذاری‌ها به ده‌ها میلیارد دلار خواهد رسید.
طرح آبیاری اراضی سیستان
جهانگیری با اشاره به اتمام طرح آبیاری اراضی دشت سیستان گفت: این طرح با هدف ماندگاری مردم و مقابله با ریزگردها طراحی شد و بر‌اساس تبدیل قیمت دلار به ریال در زمان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح، 3700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که با محاسبه بر اساس قیمت امروز بیش از 20 هزار میلیارد تومان می‌شود.
اصلاح سیاست‌ها
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها و تصمیمات طی دو سه سال اخیر که به دلیل تحریم‌ها و کرونا صورت گرفته است، گفت: از بخش خصوصی می‌خواهم که این اتفاقات را دائمی تلقی نکنند چرا که در شرایط خاص، مهمترین اولویت دولت زندگی مردم بوده و همواره سعی کرده‌ایم تصمیماتی را اتخاذ کنیم که فشارها بر مردم کمتر شود. اگر چه ممکن است گاهی این تصمیمات اقتصادی نبوده باشد اما به محض اینکه از این شرایط عبور کنیم همه این سیاست‌ها که مختص این دوران بوده اصلاح خواهد شد.
 جهانگیری در ادامه با تأکید بر اینکه دولت تا آخرین روز فعالیت خود با همان ظرفیت روزهای نخست تلاش و پیگیری خواهد کرد، گفت: دولت حتی یک لحظه به خاطر حرف دیگران کارها را متوقف نمی‌کند. معاون اول رئیس جمهوری افزود: خیلی‌ها به ناحق دولت را به ناکارآمدی متهم می‌کنند اما اگر به جای این دولت، گروهی دیگر بود ممکن بود در برابر این جنگ، جمهوری اسلامی ایران را که هیچ ،حتی ایران را هم از دست بدهند. اما تیم کارکشته‌ای بر سر کار بوده است که توانسته در مقابل این جنگ ایستادگی کند. البته هدایت‌های مقام معظم رهبری و همراهی مردم نقش اصلی را ایفا کرده اما دولت نیز در حد خود تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7538/1/565805/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها