شورش امریکایی


بنفشه غلامی/ چهارشـــــــنبه روز شرمساری دموکراســــــــــی امریکایی بود. روزی که اوباش حامی «دونالد ترامپ» در پی سخنان تحریک برانگیز او، برای نزدیک به سه ساعت و نیم پر از دلهره و اضطراب در ساختمان کنگره امریکا تاخت و تاز کردند و عالیترین نهاد قانونگذاری امریکا را به استهزا گرفتند. با گذشت دو روز از آن وقایع، از دیروز زمزمه ها برای برکنار شدن «ترامپ» تبدیل به فریاد شده است.  به گزارش «فایننشال تایمز»، وقایع چهارشنبه شب شهر واشنگتن دی سی پس از آن رخ داد که «ترامپ» در جمع حامیان خود که از ساعت‌ها قبل مقابل کاخ سفید گرد آمده و هیجان‌زده شعار می‌دادند، حاضر شد و در سخنانی به آنها گفت: «ما هرگز تسلیم نمی شویم. ما هرگز شکست را نمی‌پذیریم، وقتی رأی‌ها را دزدیده‌اند.» عصر پنجشنبه، «دونالد ترامپ» لحن خود را تغییر داد و بدون اینکه به «بایدن» تبریک گوید و یا اسمی از او ببرد، شکست در انتخابات را پذیرفت و گفت: «چهار سال خدمت برای او افتخاری بزرگ بوده است.» اما این سخنان نیز خشم سیاستگذاران امریکایی را فرو ننشاند.
به گزارش «سی ان ان»، 17 نفر از اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای به «مایک پنس»، معاون اول «ترامپ» از او خواستند از متمم 25 قانون اساسی امریکا استفاده کرده و خود قدرت را در دست بگیرد تا روند انتقال قدرت در امریکا در دو هفته باقیمانده تا مراسم تحلیف بایدن، به آرامی سپری شود. اما ساعتی پس از این درخواست، «رویترز» گزارش داد «مایک پنس» با آن مخالفت و تأکید کرده است چنین اقدامی را انجام نخواهد داد. مشاوران او نیز گفتند  نگران هستند چنین اقداماتی باعث شدت گرفتن آشوب‌ها و اختلافات حزبی در کشور شود. با خودداری «پنس» از برکنار کردن «ترامپ»، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هشدار داد: «اگر پنس با اجرای متمم 25 قانون اساسی موافقت نکند، کنگره بنا بر اختیارات خود، ترامپ را استیضاح خواهد کرد. » همزمان با بالا گرفتن درخواست‌ها برای برکناری ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای فرو نشاندن آتش خشم عمومی علیه خود، در پیامی ویدئویی آشوب‌های چهارشنبه را محکوم کرد. به گزارش سایت شبکه خبری «بی بی سی»، ترامپ در این پیام این حمله را اقدامی وحشیانه توصیف کرد که باعث خشم او شده است. وی همچنین مدعی شد مسببان این حمله مجازات خواهند شد.
واکنش‌ها
حمله روز چهارشنبه اوباش‌ حامی ترامپ به ساختمان کنگره امریکا، با واکنش‌های زیادی چه در داخل امریکا و چه خارج از آن مواجه شد. در صدر واکنش‌های داخلی، «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا در سخنانی، کسانی را که به ساختمان کنگره حمله کردند  تروریست‌های داخلی نامید و اقدام آنها را ادامه اقدامات رئیس جمهوری خواند که در 4 سال گذشته با هر اقدام خود به دموکراسی اهانت کرد و قانون اساسی و حاکمیت قانون در امریکا را به سخره گرفت. در حالی که گزارش‌ها حاکی است، 2 وزیر (وزیر حمل ونقل و وزیر آموزش) و چهار مشاور دولت ترامپ، به‌خاطر وقایعی که رئیس جمهوری امریکا مسئول اصلی آن شناخته می‌شود، استعفا کرده‌اند، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق امریکا این روز را یک فاجعه نامید و گفت: «ترامپ باید هرچه زودتر عرصه سیاسی کشور را ترک کند.» «جوزف دانفورد»، رئیس سابق ستاد مشترک امریکا هم بدون اشاره به نام ترامپ گفت: «همان مسئولان و رهبران کشوری که موجب تضعیف انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شدند، مسئول این خشونت‌ها هستند.» «مارک اسپر» هم که پیش‌تر توسط ترامپ اخراج شده بود، همچون دانفورد از ترامپ نامی نبرد اما گفت: اطلاعات و ادعاهای غلط، موجب این آشوب شد.» در خارج از امریکا نیز سیاستمداران جهان با شگفتی به وقایع امریکا نگاه کردند. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان گفت: «ترامپ تا پایان روز چهارشنبه حاضر نشد شکست را بپذیرد و همین محیطی را فراهم آورد که مستعد خشونت بود.» «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان نیز آنچه را رخ داد  مشابه آتش زدن پارلمان آلمان در سال 1933 دانست و به طور تلویحی ترامپ را به هیتلر تشبیه کرد. «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم در توئیتی روند مسالمت‌آمیز انتقال قدرت را خواستار شد. «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو، خواستار احترام به نتایج انتخابات شد. «فیلیپه کالدورن»، رئیس جمهوری سابق مکزیک آنچه را رخ داد «ماحصل سیاست‌های پوپولیستی ترامپ» دانست. «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا نیز گفت: «ترامپ تا روز چهارشنبه یکی پس از دیگری خطوط قرمز را زیر پا گذاشت.» «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در توئیتی نوشت: «امریکا دیگر هرگز نخواهد توانست خود را الگوی دموکراسی معرفی کند.» «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه هم وقایع چهارشنبه شب را یک «رسوایی برای دموکراسی» خواند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7538/4/565821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها