به بهانه افتتاح نمایشگاه «در رثای سیمرغ تجلی» اثر حبیب‌الله صادقی

ارادت عاشقانه به قهرمان ملی



مریم سادات گوشه
خبر‌نگار‌
«در رثای سیمرغ تجلی» نام کارگاه خلق اثر هنری توسط حبیب‌الله صادقی است که روز سه‌شنبه 16 دی ماه به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر، در نگارخانه خیال مؤسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت. در این کارگاه، حبیب‌الله صادقی مطالعه و پژوهش یک ساله‌اش را روی بوم نقاشی به پهنای 100 متر در مقابل دیدگان دانشجویانش به تصویر کشیده است.
او که این کار را برای ادای احترام به سردارحاج قاسم سلیمانی و شهدای وطن انجام داده است، درباره نحوه شکل‌گیری این کار به «ایران» می‌گوید: «وقتی سال گذشته تشییع جنازه بی‌نظیر و با شکوه سردار سلیمانی را دیدم، متوجه شدم یکی از مشایعت‌های بزرگ تاریخ اجتماعی، سیاسی ایران است. از همان روز تصمیم گرفتم کاری برای تکریم مقام شامخ سردار انجام دهم. البته نه به این بزرگی که اکنون در حال کشیدن آن هستم. این کار به طول 100 متر است.»
صادقی در ادامه سخنانش افزود: «در دانشگاه استاد فرشچیان یک هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی یک کارگاه آموزشی با حضور بیش از 20 نفر دانشجو برگزار کردیم و من دبیر هنری آن بودم. قرار بود همان سال گذشته آنچه را در نظرم بود، انجام بدهم. اما بعد از آن کارگاه آموزشی دیدم یک تابلوی تکی از سردار سلیمانی برای ارج نهادن به مقام ایشان بسیار کم است. چرا که او یک قهرمان ملی است و کار کردن برای این شخصیت و قهرمان انقلاب را باید در پهنه وسیع‌تر انجام داد. از سال گذشته به این موضوع خیلی فکر کردم. می‌خواستم در آتلیه‌ام کار را شروع کنم. اما دیدم اگر در آتلیه کار کنم جامعه هدف متوجه این کار نخواهند شد هم به‌لحاظ خبری و هم به‌لحاظ برگزاری کلاس برای دانشجویان. چون خودم عضو پیوسته فرهنگستان هنر هستم، فکر کردم با دکتر اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر صحبت کنم تا در فضای دیگری این کار انجام شود.»
صادقی که معتقد است هنرمندان درباره سردار سلیمانی کمتر کار جدی انجام داده‌اند و بجز چند مجسمه کار جدی دیگری نشده است، درباره این کار می‌گوید:«این کار بزرگ و جدی است. از سال گذشته درباره این موضوع مطالعه و کاوش بسیاری کردم و وقتی به مدیر فرهنگستان این موضوع را گفتم خیلی استقبال کرد و این امکان را فراهم کرد تا از سالن و شرایط بازآفرینی آن استفاده کنم.»
او در پاسخ به اینکه چند نقاشی و با چه مضامینی روی پرده آمده است؟ می‌گوید:«20 تابلو است که همزمان زندگینامه قهرمان انقلاب را می‌گوید. من از تاریخ استعمار غرب شروع کرده‌ام و جریان‌ نژاد پرستی را که درمورد سرخپوستان و سیاهپوستان انجام شد به تصویر کشیدم و این چهار صحنه مبارزه با طالبان و داعش و منافقین و جریان مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدراست. تعدادی از شهدا که فرزندان انقلاب هم هستند در همین راه به شهادت رسیدند. کشور ما در چهارراه حمل‌ونقل مواد مخدر است. خیلی از فرزندان انقلاب به وسیله اشرار و طالبان شهید شدند.این روایت مضامین مختلفی را دنبال می‌کند. چهار صحنه‌ای که سردار سلیمانی با شهید ابومهدی المهندس کنار هم هستند. یک صحنه مبارزه را می‌گویم و صحنه‌ای هم سردار سلیمانی که آیین مهر را می‌آموزد و به فرزندان شهدا محبت می‌کند.»
این هنرمند صحنه آخر را به‌گونه‌ای توصیف می‌کند که سردار سلیمانی در حال نماز است و پهپادهای امریکایی و اسرائیلی به کمک مرتجعان منطقه برای ترور او و چند نفر از همراهانش ناجوانمردانه اقدام می‌کنند و ماشین سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را منفجر و با چند نفر از همراهانش به شهادت می‌رسند.
او درباره این اثر تصریح می‌کند:«این کار یکی از مهم‌ترین کارهای دوره زندگی من است.این یک روایت متنی است. ظرف یک سال گذشته یک مطالعه پژوهشی کردم و در این کار از نماد شناسی و نشانه‌ها استفاده کردم، که نتیجه خوبی هم داده است. به‌نظر من باید با مخاطبان به گونه‌ای سخن گفت که وقتی اثر را می‌بینند، متوجه کلام اثر شوند. امیدوارم کسانی که عاشق سردار سلیمانی هستند با دیدن این اثر از آن راضی باشند. باید از دوستانم در فرهنگستان هنر تشکر کنم که شرایطی فراهم کردند تا این کار را به‌صورت کارگاه آموزشی انجام دهم. آنها به سه دانشگاه تهران، شاهد و استاد فرشچیان اعلام کردند و دانشجویان با رعایت اصول بهداشتی از روز سه‌شنبه در این کارگاه حضور داشتند و کار مرا در این دو روز مشاهده کردند و به‌صورت حضوری نتایج یافته‌ها و پژوهش‌های مرا می‌بینند. طراحی این کار به‌صورت کامل تا 20 دی ماه به پایان می‌رسد و رنگ آمیزی آن تا 8 ماه به طول می‌انجامد.»
صادقی در ادامه پاسخ داد:«عنایت و محبت سردار سلیمانی این امکان را فراهم کرد تا ارادتم را عاشقانه به او نشان دهم. از نحوه اجرا و امکاناتی که فرهنگستان دراختیارم قرار دادند بسیار راضی هستم و اکنون که با شما سخن می‌گویم مشغول رنگ آمیزی بخشی از کار هستم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7538/19/565888/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها