به نام تاریخ



20 دی
سال 1329 در چنین روزی پخش برنامه‌های «رادیو ایران» از استودیو میدان ارگ تهران آغاز شد.
تولدها
محمد مطیع: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1322 در چنین روزی به دنیا آمد. محمد مطیع از سال 1346 بازیگری در تئاتر را آغاز کرد و سال 1351 در فیلم «رضا هفت خط» بازی کرد. پس از آن در فیلم‌های «کلاغ»، «دایره مینا»، «تکیه بر باد»، «آقای هیروگلیف»، «رسول پسر ابوالقاسم»، «بازداشتگاه»، «گردباد»، «آوار»، «وکیل اول»، «روزهای انتظار»، «تهران روزگار نو»، «تردید» و «قبرستان غیرانتفاعی» بازی کرد. او در سال‌های فعالیتش در تله تئاترهایی مانند «در شاهراه»، «دو در و یک نیمکت»، «ببر گراز دندان» و «پهلوان و جراح» و سریال‌های «ایران در جنگ جهانی دوم»، «گذر خلیل ده مرده»، «ارثیه ایرانی»، «شاه دزد»، «امیرکبیر»، «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «هزاردستان»، «عمارت فرنگی»، «سال‌های مشروطه»، «ماه عسل»، «تبریز در مه»، «بچه‌های نسبتاً بد» و «باغ سرهنگ» هم بازی کرده بود. محمد مطیع سال 1397 درگذشت.
جواد عزتی: بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر سال 1360 در چنین روزی به دنیا آمد. جواد عزتی از سال 1375 با بازی در تئاتر کارش را آغاز کرد و سال 1381 با مجموعه «قصه‌های شبانه» وارد تلویزیون شد. پس از آن در سریال‌های «من یک مستأجرم»، «کمربندها را ببندیم»، «قرارگاه مسکونی»، «مرد هزارچهره»، «چاردیواری»، «دودکش»، «دردسرهای عظیم» و «بیمار استاندارد» بازی کرد. عزتی با فیلم «طلا و مس» در سال 1387 وارد سینما شد و این فیلم او را به شهرت رساند و «آفریقا»، «همبازی»، «همه چیز برای فروش»، «کلاشنیکف»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «شیار 143»، «در مدت معلوم»، «زاپاس»، «ماجرای نیمروز»، «هزارپا»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «پیلوت»، «جان دار»، «جهان با من برقص»، «دوزیست»، «آتابای»، «شنای پروانه» و «خورشید» فیلم‌های بعدی او بودند. عزتی برای فیلم‌های «آتابای»، «تنگه ابوقریب» و «ماجرای نیمروز» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر بوده است.
سیمون دو بووار: امروز صد و سیزدهمین سالروز تولد نویسنده مشهور فرانسوی است. سیمون دو بووار در رشته فلسفه در دانشگاه تحصیل و پس از آن تدریس فلسفه را آغاز کرد و همان دوران با ژان پل سارتر آشنا شد. در سال 1943 نخستین کتابش با نام «مهمان» که یک رمان بود منتشر شد و پس از آن رمان‌های «خون دیگران» و «همه می‌میرند» از او منتشر شد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفتند. دو بووار با کتاب «جنس دوم» که سال 1949 منتشر شد شناخته شد. کتابی که به زنان می‌پرداخت و جنجالی شد و دو بووار را به‌عنوان مادر جنبش فمینیسم مطرح کرد. «ماندارین ها»، «خاطرات یک دختر مطیع»، «مرگی بسیار آرام»، «تصاویر زیبا»، «زن وانهاده»، «کهنسالی» و «مراسم وداع» دیگر آثار دو بووار بودند اما همچنان «جنس دوم» به‌عنوان مطرح‌ترین اثر او شناخته می‌شود. سیمون دو بووار سال 1986 درگذشت.
حسین کاظم زاده: نویسنده ایرانی که با نام «ایرانشهر» شناخته می‌شود سال 1262 در چنین روزی به دنیا آمد. حسین کاظم‌زاده از سیاسیون زمان خودش بود و در استانبول انجمنی مخفی به‌نام «انجمن برادران ایرانی» برای پیشبرد جنبش مشروطه پایه‌گذاری کرد. او از سال 1315 نویسندگی را آغاز کرد و «تداوی روحی»، «مناجات باطنی»، «شرح حال و آثار مولانا»، «شرح زندگانی زرتشت»، «رهبر‌نژاد نو» و «راه نو در تعلیم و تربیت» آثاری است که نوشت و منتشر کرد. او در برلین آلمان و با همکاری ابراهیم پورداوود مجله ایرانشهر را از سال 1301 منتشر می‌کرد که چاپ آن تا 1306 ادامه داشت. حسین کاظم‌زاده در سال 1955 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بود. او در سال 1340 درگذشت.
جی.‌کی. سیمونز: بازیگر امریکایی سال 1955 در چنین روزی به دنیا آمد. جی.‌کی. سیمونز بازیگری را از سال 1994 و بازی در سریال «نظم و قانون» آغاز کرد و با این سریال هم به شهرت رسید. پس‌ از آن با فیلم‌های «مرد عنکبوتی» و بازی در نقش جیمز جونا جیمسون بیشتر مشهور شد. «جونو»، «استرداد»، «بخوان و بسوزان»، «بالا در آسمان»، «ابرذهن»، «جابز»، «شلاق»، «قاتلین پیرزن» و «لالالند» دیگر فیلم‌های مشهوری بودند که جی. کی. سیمونز در آنها بازی کرد. او برای فیلم «شلاق» در سال 2014 توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.
   سالروز تولد پورنگ پروازی نوازنده گیتار و خواننده، لارا فابین خواننده فرانسوی، لی وان کلیف بازیگر امریکایی و جوآن بائز خواننده و ترانه سرای امریکایی، شبنم سلطانی شاعر، علی فتحی مقدم شاعر، محمدکاظم کاظمی شاعر، محمد مرادی نارآباد شاعر، ابراهیم میرقاسمی داستان نویس، کیوان نریمانی شاعر، علی اکبر یاغی تبار شاعر، حدیث فولادوند بازیگر و جمال بیگ شاعر هم امروز است.
درگذشت
کارل چاپک نویسنده اهل کشور چک در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7538/20/565901/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها