درهای هتل قوی اهواز پس‌از نیم قرن به روی مردم بازشد




اهواز - بنای هتل قوی اهواز پس‌ از گذشت ۵۰ سال درهای خود را به روی مردم اهواز باز کرد تا تجدید خاطراتی صورت گیرد و نسل جدید هم این بنای تاریخی را از نزدیک ببیند.
به‌گزارش ایرنا، باز شدن در هتل قو موجب شد بسیاری اهوازی‌ها و علاقه‌مندان به بناهای تاریخی، دوستداران میراث فرهنگی و فعالان فرهنگی که سال‌ها چشم‌انتظار بازشدن در این بنا بودند خود را به این بنا برسانند.
حیاط این بنای تاریخی توسط دوستداران میراث پاکسازی شده بود و گل و گیاهان زیادی در باغچه بنا که سال‌ها خشکیده بود کاشته شده از سوی دیگر روان شدن آب در حوض آبی رنگ بنا و صدای آب جان تازه‌ای در روح بنا دمیده و حس نوستالژیک بازدیدکنندگان را زنده کرد. بنای هتل قو مربوط به اواخر دوره قاجار است. این بنا در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده و سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. ساخت این بنا در اوایل دوره پهلوی به پایان رسید. این عمارت در دهه ۲۰ در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان بود و در دهه ۳۰ نخستین هتل اهواز در این مکان بود که محلی برای اقامت مسافران برگزاری مراسم فرهنگی تفریحی بود. در دهه ۴۰ اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد اما پس از آسیب‌هایی که بر اثر سیل در سال ۴۷ به بنا وارد شد تخلیه گردید. به‌گفته کارشناسان میراث، عمارت تاریخی هتل قو آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که ازآرایه‌های معماری مانند کاشی‌کاری، آجرکاری، سردر آجرکاری، گچ‌بری‌های زیبای اتاقک و تکنیک‌های منحصر به فرد نصب پل‌های پیش ساخت داخل دیوارها برخوردار است. اهمیت هتل قو در این است که بخشی از تاریخچه فرهنگ مردم اهواز را به دوش می‌کشد و بیانگر تاریخچه معماری یک قرن پیش در دوران‌ گذار از سنت به مدرنیته است.
نماینده مالک این بنا اظهار داشت: نزدیک به ۲ سال هست که تلاش می‌کنیم تا روزی را برای بازدید مردم از این بنای تاریخی اختصاص دهیم اما تا به امروز شرایط بنا برای بازدید عمومی مهیا نبود چراکه آوار زیادی در حیاط این بنا وجود داشت.
وحید دیلمی ادامه داد: به‌همراه گروه اکسین به‌صورت داوطلبانه و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کار پاکسازی حیاط بنا و حفاظت آن طی یکسال گذشته آغاز شد و امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به نظر می‌رسید حیاط بنا برای بازدید آماده شده است‌.
وی گفت: همچنین اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از سال ۹۷ مرمت بخش‌های مختلفی از بنا را در ۲ فاز آغاز کرده است. نماینده مالک هتل قو توضیح داد: بسیاری از مردم چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی خواستار بازدید از هتل قو بودند. وی ادامه داد: تنها دلیل بسته بودن درهای این بنا آماده نبودن شرایط بازدید بوده است الان نیز تنها حیاط آن پاکسازی شده و بنای هتل به علت خطری که دارد امکان بازدید ندارد از این‌رو حصاری به دور بنا کشیده شده تا بازدیدکننده‌ها امکان ورود به حیاط بنا را داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/6/565953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها