قدمت 100 هزار ساله دندان انسان کشف شده در قزوین





وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: تخمین سن دندان انسان نئاندرتال در آوج قزوین با کربن ۱۴ امکان پذیر نبود بنابراین از کشورهای دیگر کمک گرفتیم که سن آن را تا صد هزار سال پیش‌بینی می‌کنند.
 علی اصغر مونسان، در مراسم اعطای لوح ثبت شهرها و روستاهای ملی، سال۹۹ که در کاخ نیاوران تهران برگزار شد، افزود: همیشه در بخش کاوش‌های باستان شناسی و میراث فرهنگی برای تخمین سن اشیای تاریخی که به دست می‌آمد از تست کربن ۱۴ استفاده می‌شد که تا ۴۵ هزار سال قبل را تخمین می‌زد. در منطقه آوج قزوین طی یک کاوش باستان شناسی قطعاتی از دندان انسان به دست آمد که انجام تست کربن ۱۴ در مقابل آن کم آورد.
وی گفت: این دندان قدمت بیشتر از ۴۵ هزار سال داشت و مجبور شدیم برای تخمین سن آن از کشورهای خارجی کمک بگیریم. بنابراین قدمت این دندان تا عدد ۱۰۰ هزار سال پیش‌بینی شد. این تاریخ بسیار حائزاهمیت است. پیش از این یافته‌های علمی زیادی به دست آورده بودیم در این حوزه نیز باید کاوش‌ها ادامه پیدا کند. این کشف تقدیم به ملت ایران می‌شود و نشان می‌دهد که ایران قبل از تاریخ هم یکی از نقاط زندگی بشر بوده است.
پیش از این حامد وحدتی‌نسب، سرپرست تیم ایرانی کاوش‌های باستان‌شناسی غار قلعه‌کرد و مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران گفته بود: پروژه مطالعاتی «بررسی شواهد حضور انسان در لبه شمالی فلات مرکزی» یک پروژه بین‌المللی ایرانی– فرانسوی است که از حدود ۱۰ سال قبل با بررسی بقایای انسانی در مناطقی از سمنان و دامغان آغاز شد که در ادامه با توجه به موقعیت قرارگیری غار قلعه کرد در لبه غربی فلات مرکزی که بسیار حائزاهمیت بوده و امکان مقایسه اطلاعات نواحی شرق و غرب برای تکمیل پازل مطالعات و همچنین بررسی تفاوت سنت‌های ابزارسازی در فلات و زاگرس را فراهم می‌کرد، بازدیدهای اولیه از غار انجام شد و در نهایت با مشاهده مواد فرهنگی شامل دست‌افزار سنگی و استخوان‌های جانوری تا اعماق گودال و حفظ‌ شدگی مناسب این مواد، غار قلعه‌کرد برای ادامه مطالعات انتخاب و فصل اول کاوش‌های باستان شناسی این محوطه در شهریور ۱۳۹۷ آغاز شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/6/565954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها