بانک مرکزی برای کنترل تورم استقلال می خواهد


عبدالناصر همتی
رییس کل بانک مرکزی
روز گذشته گزارش تحولات اقتصادکلان و اقدامات ضدتورمی بانک مرکزی در آذر 99 منتشر شد؛ در این گزارش دو واقعیت آماری قابل توجه وجود دارد. اولین نکته آن رشد 15.5درصدی پایه پولی در ۹ ماهه سال جاری و دیگری توقف رشد «پول»  و کاهش 10.3 درصدی رشد 12 ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه است. در اعداد مورد اشاره 4 نکته قابل توجه وجود دارد که بایستی به آن پرداخت.
1- توقف رشد «پول» و کاهش رشد 12 ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.
2- کنترل رشد «پایه پولی»، علیرغم شرایط بی سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی، اگرچه مطلوب بانک مرکزى نیست، اما اولاً رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط مورد توجه قرار گیرد و ثانیاً، بانک مرکزى براى بهبود کنترل رشد متغیرهاى پولى، محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها را از دى ماه جاری ابلاغ کرده است تا آنچه که مقدور است، جهت کنترل تورم به کار گیرد.
3- امروزه، مهم‌ترین دستاورد علم اقتصاد در عرصه سیاستگذاری، شناخت ریشه‌های تورم ودرمان آن است. این مهم، نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی  است که سیاست مالی بر اساس یک قاعده مشخص انجام گیرد و سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مصرح قانونی خود  و همچنین بانک مرکزی متعهد به هدف کاهش پایدار تورم باشد.
4- برای تحقق موارد یاد شده، درکشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند، نهادهای قانونگذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه بر سیاستگذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به طور مشخص، بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده و لذا استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام‌آور به خود گرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/7/565961/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها