آتش به‌جان عزاداران افتاد

حریق در مسجد ارک


16 سال از یکی از وحشتناک‌ترین حوادث تهران با 78 جانباخته و تعداد زیادی زخمی می‌گذرد. عزادارانی که شب پنجم محرم 1426- دوشنبه 26 بهمن 1383 هنگام برگزاری مراسم در مسجد ارک طعمه حریق شدند و جان شان را از دست دادند. با اعلام خبر آتش‌سوزی، مأموران واحد‌های آتش‌نشانی خود را به محل رساندند و شروع به خاموش‌کردن حریق کردند اما از آنجا که این مسجد در دهه اول محرم محل اجرای برنامه عزاداری است و همچنین به‌دلیل همزمانی شروع آتش‌سوزی با نماز جماعت، این حادثه قربانیان زیادی داشت.
ساعت 20 و 6 دقیقه غروب پنجم محرم بود. مردم، در حال اقامه نماز مغرب و عشا بودند که صدای فریاد از مسجد ارک در بازار تهران بلند شد. کم‌کم شعله‌های آتش از فراز این مسجد بزرگ دیده شد. آتش بود که از در و دیوار بر سر نمازگزاران می‌بارید. شعله‌ها به سقف برزنتی مسجد رسیده و آتش را بزرگ‌تر و گسترده‌تر کرده بود. هرکس می‌خواست به نحوی خود و همراهش را نجات دهد، اما درهای اصلی باز نمی‌شد و تنها راه فرار چند پنجره کوچک بود. حتی مردمی که بیرون مسجد بودند هم کاری از دست‌شان برنمی‌آمد.
تحقیقات اولیه کشیک قتل و بازپرس وقت دادسرای جنایی تهران و کارآگاهان نشان داد انفجار کپسول گاز مسجد در طبقه دوم باعث ایجاد حریق شده است. از طرفی، سقف ۸۰۰ متری شبستان که با برزنت پوشانده شده بود و برای جلوگیری از سرما توسط متولیان مسجد آغشته به پارافین بود، موجب گسترش حریق و ریختن آتش بر سر نمازگزاران شده بود. کارشناسان پرونده در بررسی‌ها و پیگیری‌های خود، هیأت امنای مسجد را ۴۰ درصد، هیأت امنای عزاداران را ۴۰ درصد و نهادهای بالا دستی و نظارت بر مساجد را۲۰ درصد در این حادثه مقصر اعلام کردند. با کامل شدن تحقیقات، این پرونده بعد از صدور کیفرخواست به شعبه ۱۱۵۵مجتمع قضایی بعثت فرستاده شد و بعد از صدور حکم، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده شد.
در دادگاه تجدید‌‌نظر با ایراد نقص‌هایی در پرونده شامل سه بند: «۱- تعداد قربانیان و حادثه‌دیدگان مشخص شود. ۲- چند نفر از مقصران این حادثه در قید حیات هستند؟
۳- مبلغ پرداختی به اولیای‌دم و آسیب‌دیدگان مشخص شود که بابت دیه بوده یا به‌عنوان کمک به آنها پرداخته شده است؛ آن را به دادسرای امور جنایی تهران فرستاد.»
 این پرونده در شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران توسط بازپرس محسن مدیر‌روستا رسیدگی شد و با انجام تحقیقات دوباره، نقص‌های این پرونده برطرف و مشخص شد:«۱-‌تعداد شهدای این حادثه ۷۸ نفر و مجروحان این حادثه تلخ ۲۲ نفر بوده است. ۲- از تعداد ۹ نفر مقصر، سه نفر از آنها فوت کرده‌اند. ۳- مبلغ پرداخت شده به اولیای‌دم و آسیب‌دیدگان‌‌‌‌ بخشی از دیه بوده است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/16/565990/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها