بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

مجسمه 4 متری باقرخان، در یک هتل متروکه کشف شد


مجسمه باقرخان، سردار بزرگ مشروطه (سالار ملى) در هتلى متروک در تهران کشف شد. این شاهکار هنرى که گویا 25 سال از تاریخ ساخت آن مى گذرد، در سال‌هاى گذشته به‌دلیل قرار گرفتن در حیاط آسیب دیده است. این مجسمه 4 مترى توسط «استاد على قهارى کرمانى» مجسمه ساز معروف و از آخرین شاگردان «استاد على اکبر صنعتى» ساخته شده است.على اصغر آیرملو، مالک هتل در این باره اظهار داشت: «خردادماه امسال ساختمان را از ورثه قهارى کرمانى خریده و قصد داشتیم با مرمت مجسمه، آن را به نمایش بگذاریم، اما تعدادى از ورثه ضمن مخالفت با این کار اعلام کردند که قصد دارند این اثر هنرى را که از ارزشمندترین ساخته هاى استاد به شمار مى آید، به سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى یا یکى از موزه هاى مرتبط هدیه کنند. به‌همین دلیل، اکنون این آمادگى را داریم که مجسمه باقرخان را تحویل دهیم.» به‌گفته وى، محل ساخت این مجسمه، کارگاهى در کرج بوده که پس از پایان کار به محل کنونى منتقل شده است...
روزنامه ایران- سه‌شنبه 5 آبان 1383

زلزله و سونامی اندونزی
کره زمین لرزید

روز ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ (۶ دی ۱۳۸۳) زمین ‌لرزه‌ای در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب سوماترای اندونزی به‌وقوع پیوست. کانون این زمین‌لرزه در عمق ۳۰ کیلومتری درون اقیانوس هند بود. سومین زلزله بزرگ قرن همراه با یک سونامی ویرانگر به ارتفاع ۳۰ متر، خسارت جانی و اقتصادی بسیاری به کشورهای اندونزی، سریلانکا، هند، تایلند، مالدیو، سومالی و... وارد کرد. فاجعه‌ای که هرگز آمار دقیقی در مورد تلفات انسانی آن انتشار نیافت.
روزنامه ایران روز دوشنبه 7 دی ۱۳۸۳ یکی از بهترین تیترها را برای این رویداد مرگبار منتشر کرد.

ساختمان جدید کتابخانه ملی گشایش یافت

ساختمان جدید کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه [11 اسفند 1383] با حضور سیدمحمد خاتمی ریاست جمهوری، سید کاظم بجنوردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مهندس علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی، مسئولان کشوری و جمعی از نویسندگان و ناشران و سفرای کشورهای خارجی افتتاح شد.
سیدمحمد خاتمی در این مراسم وجود اندیشه را باعث ایجاد تمدن و باروری دانست و کتاب را منشأ اصلی رشد و آگاهی برشمرد و افزود: «هرچند آمار و ارقام ملاک درستی برای ارزیابی جامعه نیست، اما روزی که کار احداث این ساختمان شروع شد، تیراژ کتاب‌های منتشر شده از 10 هزار عنوان در سال تجاوز نمی‌کرد و امروز از مرز 30 هزار عنوان کتاب در سال گذشته است که این امر باید مورد توجه قرار بگیرد....»
 سید کاظم بجنوردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، افتتاح بنای جدید کتابخانه را در سرزمینی که بنیانگذار تمدن و فرهنگ بشریت بوده، موجب فخر و مباهات دانست و افزود: «ساختمان جدید که کلنگ احداث آن از سال 1375 به زمین زده شده یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ملی در جهان است، در ساختمان جدید کتابخانه ملی تالارهایی به ‌نام کمال الملک، خواجه نصیرالدین طوسی، زکریای رازی، شهاب‌الدین یحیی سهروردی و... گذاشته شده تا نشانگر این باشد که سرزمین ما همواره جایگاه اندیشمندان بوده است....»
مهندس عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی هم ضمن تشریح چگونگی انتخاب محل و طراحی پروژه تا تکمیل طرح نهایی این پروژه گفت: «ساختمان جدید کتابخانه ملی از جمله ساختمان‌های مجهز کتابخانه‌ای در دنیا محسوب می‌شود. ساختمان جدید کتابخانه ملی با اعتباری بیش از 30 میلیارد تومان احداث شده و برای تکمیل بخش های باقی مانده در سال آینده نیز 12میلیارد تومان اعتبار از سوی مجلس اختصاص یافته است....»
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مؤسسه‌ای آموزشی، علمی و خدماتی است که در سال 1381 از ادغام کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی تأسیس شده است و به‌طور مستقیم زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت می‌کند.
بیش از یک میلیون جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و سایر زبان‌ها در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود. بسیاری از مجلات، روزنامه‌ها، بولتن‌ها، خبرنامه‌های منتشر شده در داخل کشور از دوره قاجار تا امروز همراه نشریات متعددی از دیگر کشورها در این مجموعه نگهداری می‌شود. این مجموعه براساس آخرین آمار بیش از 100 هزار مجلد صحافی شده را دربرمی‌گیرد.
روزنامه ایران- چهارشنبه 12 اسفند 1383

سد و نیروگاه کارون افتتاح شد
سد و نیروگاه کارون3 بلندترین سد و بزرگ‌ترین نیروگاه آبى کشور در استان خوزستان روز چهارشنبه [12 اسفند 1383] توسط سیدمحمد خاتمى رئیس جمهوری، افتتاح شد.
هدف اصلى از ساخت سد کارون3 تولید انرژى برقابى است. با احداث این سد حدود سه میلیارد متر مکعب بر مخازن موجود روى رودخانه کارون افزوده شد. همچنین با بهره بردارى از این طرح، در فاز اول برای نیروگاه هشت واحد 250 مگاواتى(جمعاً 2000 مگاوات) تعریف شده که دو واحد آن وارد مدار مى شود و مابقى نیز به ترتیب درسال 1384 وارد مدار خواهند شد.
این نیروگاه قابل توسعه به سه هزار مگاوات است و به‌صورت زیرزمینى ساخته شده است. عملیات اجرایی پروژه از سال1372 با اعتباری بالغ بر 728 میلیارد تومان آغاز شد که تاکنون 650 میلیارد تومان آن هزینه شده است و ارزش تولید سالانه برق آن حدود 200 میلیون دلار است.
سیدمحمد خاتمى در آیین بهره بردارى از سد و نیروگاه کارون 3 در جمع کارکنان این سد در سخنانى سد و نیروگاه کارون 3 را از افتخارات سازندگى، مهندسى و توسعه کشور دانست و گفت: بدون تردید سد و نیروگاه کارون 3 نقطه اوج آفرینندگى، خلاقیت و توسعه کشوراست.
پیش از سخنان رئیس‌جمهورى، حبیب‌الله بى‌طرف وزیر نیرو، وفا تابش مجرى طرح و على اکبر زحمت کش، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو نیز گزارشى از فعالیت هاى انجام شده ارائه کردند.
روزنامه ایران- پنجشنبه 13 اسفند 1383





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/16/565992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها