برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در هفته نخست بهمن‌ماه

کسب تجربه‌ای تازه در صنعت نشر


 مریم شهبازی
خبرنگار
حدود 9 روز تا برپایی نخستین «نمایشگاه کتاب مجازی تهران» باقی‌ مانده، نمایشگاهی که قرار شده نه‌ تنها با هدف جبران بخشی از ضررهای وارده به سرمایه ناشران برگزار شود بلکه به گفته مسئولان اجرایی آن شرایطی را برای دسترسی راحت‌تر مردم به کتاب هم فراهم خواهد کرد.
 خواسته‌ای که کرونا نقش برآب کرد
 ابتدای شیوع کرونا پیش‌بینی اهالی کتاب مبنی براین بود که این پاندمی هرچه زودتر کنترل‌شده و در نهایت با کمی تأخیر شاهد استقبال ناشران از مردم در سی‌ و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهند بود. خواسته‌ای که به سبب وضع موجود و از سویی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا محقق نشد و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز همچون دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب جهان لغو شد.
اواخر اردیبهشت ‌ماه وقتی بحث برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب به میان آمد اغلب ناشران مخالفت کردند که نتیجه مطلوبی به‌دنبال نخواهد داشت. با این‌ حال وقتی مسئولان نمایشگاه‌های خارجی کتاب هم یکی پس‌ از دیگری خبر لغو آنها را اعلام کردند و از سویی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم تأکید کرد که امکان برگزاری شکل فیزیکی نمایشگاه نیست، نمایندگان صنوف نشر با اجرایی شدن این طرح پیشنهادی موافقت کردند.
از جمله هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان که تأکید کرد در شرایط و محدودیت‌هایی که کرونا سبب شده چاره‌ای جز این نیست و حداقل از طریق نمایشگاه کتاب مجازی می‌توان بخشی از ضررهای مالی ناشران را جبران کرد. از همان زمان مسئولان خانه کتاب و ادبیات ایران (از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی ارشاد) به‌عنوان مجری برپایی نمایشگاه‌های کتاب کشور و از جمله همین نمایشگاه، نشست‌های متعددی با حضور نمایندگان صنوف نشر تشکیل داد که همچنان هم ادامه ‌دارند.
 ضرورت قدری صبوری در کسب نخستین تجربه
اگر کم ‌وبیش خبرهایی درباره برپایی نمایشگاه کتاب مجازی تهران شنیده‌اید، شاید برایتان سؤال شده که کتاب‌های خریداری ‌شده چطور به دست مردم می‌رسد؟ طبق توافق انجام‌شده میان معاونت فرهنگ وزارت ارشاد و اداره پست و تلگراف قرار شده این اداره کتاب‌ها را به‌دست خریداران برساند، آن‌هم طی 3 تا نهایت 6 روز. برپایی مجازی نمایشگاه کتاب تهران منجر به همکاری جدی وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی شده که شاید پیش‌ از این به حضور جدی‌شان نیاز چندانی احساس نمی‌شد. از جمله «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» که فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی عرضه کتاب در فضای مجازی را به عهده دارد.
یکی از نکاتی که طی روزهای اخیر به‌نقل از نمایندگان صنوف نشر و حتی مسئولان ارشاد منتشرشده ضرورت همراهی هرچه بیشتر ناشران و از سویی مردم است. این نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب آن ‌هم در شکل فروشگاهی است؛ اتفاقی که حتی در عرصه جهانی هم اولین تجربه صنعت نشر به شمار می آید. از جمله نکاتی هم که به آن تأکید دارند احتمال قدری تأخیر در ارسال کتاب‌ها، به‌واسطه افزایش بار کاری اداره پست طی ماه‌های اخیر است چراکه به‌دنبال محدودیت‌های کرونایی بخش قابل توجهی از خرید کالا در حوزه‌های مختلف از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.
 بنابراین بهتر است مسئولان اجرایی نمایشگاه را با قدری صبوری در کسب نخستین تجربه‌ای که می‌تواند در سال های بعد هم به‌عنوان مکملی برای شکل فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران باشد، همراهی کنند. با این ‌حال مردم از بابت ارسال کتاب‌ها می‌توانند آسوده‌خاطر باشند چراکه تأکید شده ناشران و اداره پست موظف هستند کتاب‌های خریداری‌ شده را سالم و بدون عیب و نقص به دست مردم برسانند. اگر کتاب مخدوشی به دست مخاطب برسد و مشخص شود که این خطا از سوی ناشر بوده، مخاطب امکان مرجوع کردن را دارد و ناشر موظف به تعویض کتاب است.
اما نکته قابل ‌توجه این‌که در شکل مجازی نمایشگاه کتاب هم به ‌احتمال بسیار شاهد حضور ناشران خارجی خواهیم بود؛ اتفاقی که به میزان مشارکت آنان بستگی خواهد داشت. چندی پیش افزون بر فراخوان ثبت‌نام ناشران داخلی، فراخوانی هم برای ناشران خارجی منتشر شد. جزئیات بیشتر از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب طی روزهای آینده منتشر می‌شود.
 نکته پایانی گزارش امروز هم این‌که اگر هنوز برای دریافت بن نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت‌نام نکرده‌اید زمان چندانی نمانده، البته بهتر است قبل‌ از آن شرایط مشمولان و میزان یارانه در نظر گرفته شده را که در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران آمده بخوانید و اگر در زمره گروه‌هایی همچون دانشجویان هستید ثبت‌نام کنید. برای این کار زمانی اعلام ‌نشده و مسئولان فرصت پایانی را اتمام اعتبار در نظر گرفته ‌شده عنوان کرده‌اند.  به‌گفته مسئولان اجرایی نمایشگاه کتاب مجازی تهران، ناشران تا 21 دی‌ماه جاری برای برطرف کردن نواقص یا تکمیل ثبت‌نام خود فرصت دارند؛ نواقصی ازجمله شماره‌حساب و استعلام بانک. نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/19/566013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها