به نام تاریخ



21 دی
92 سال پیش در چنین روزی نخستین بخش از «ماجراهای تن تن» نوشته هرژه با نام «تن تن در سرزمین شوروی» در یک روزنامه بلژیکی ویژه نوجوانان منتشر شد. این مجموعه کمیک استریپ بسرعت مورد توجه قرار گرفت و پس از اینکه هرژه در سال 1950 تیم هنری و استودیوی خودش را راه‌اندازی کرد آلبوم‌ها و کتاب‌های رنگ آمیزی شده تن تن هم منتشر شدند. از سال 1929 تا سال 1983، 24 مجموعه از ماجراهای تن تن به چاپ رسیدند.
تولدها
آزیتا حاجیان: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1336 در چنین روزی به دنیا آمد. آزیتا حاجیان در دانشگاه هنرهای دراماتیک در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر تحصیل کرد و از سال 1354 با بازی در نمایش «خورشید خانم آفتاب کن» کارش را آغاز کرد. پس از آن در نمایش‌هایی مانند «بهرام چوبینه»، «ژاندارک»، «نسل آواره»، «دایره گچی قفقازی» بازی کرد. حاجیان با فیلم «دزد عروسک‌ها» در سال 1368 وارد سینما شد و پس از آن او را در فیلم‌هایی مانند «سفر جادویی»، «اوینار»، «هنرپیشه»، «آدم برفی»، «روبان قرمز»، «موج مرده»، «شمعی در باد»، «محیا»، «دیوار»، «خواب زمستانی»، «تاکسی نارنجی»، «کیمیا و خاک» و «زیر سقف دودی» دیدیم که برای «روبان قرمز» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد. او در سریال‌های «امام علی(ع)»، «آپارتمان»، «آوای فاخته»، «دبیرستان خضرا»، «زیر چتر خورشید»، «سفر سبز»، «ساعت شنی»، «سال‌های مشروطه»، «تا ثریا»، «کیمیا»، «بازی نقاب‌ها»، «سال‌های دور از خانه» و «نجلا» هم بازی کرده است.
افشین یداللهی: شاعر و ترانه سرای شناخته شده اگر زنده بود امروز 52 ساله می‌شد. افشین یداللهی از سال 1376 ترانه سرایی را آغاز کرد و نخستین ترانه‌اش با صدای خشایار اعتمادی پخش شد. او ترانه سرای تیتراژ بسیاری از سریال‌های مطرح بود که ترانه هایشان معروف شدند. سریال‌هایی مانند «شب آفتابی»، «مسافری از هند»، «خوش رکاب»، «فقط به خاطر تو»، «کمک کن»، «غریبانه»، «شب دهم»، «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه»، «تبریز در مه» و «معمای شاه». از افشین یداللهی 5 مجموعه شعر به‌نام‌های «روز شمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «مشتری میکده‌ای بسته»، «جنون منطقی» و «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و تو باید می‌شنیدی» منتشر شده است. او سال 1395 درگذشت.
 حمید لطفی بازیگر، اسماعیل بهزادی شاعر، منصور پایمرد شاعر، خاچیک خاجر داستان نویس، اسما شریف‌نژاد شاعر و آلکسی تالستوی نویسنده و شاعر روس هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
محمدقاسم اخویان: استاد پیشکسوت معماری سنتی خراسان و آخرین بازمانده هنر تیشه‌داری سال گذشته در چنین روزی درگذشت. محمدقاسم اخویان متولد 1305 و جزو معدود استادان هنر تیشه‌داری (صیقل دادن و تراش آجر) بود. مشهورترین آثار او ستون‌های آجرین ورودی بلوار خیام در نزدیکی آرامگاه عمر خیام در نیشابور و آجرکاری هفت شهر عشق و سیمرغ هستند که این اثر در کنگره جهانی عطار رونمایی شد. سرستون‌های سر در ورودی باغ ملی نیشابور و سردر ورودی دبیرستان عمر خیام هم از آثار اوست.
محمود فرنام: پدر دایره نوازی ایران سال 1372 درگذشت. محمود فرنام متولد 1277 بود و در مکتب موسیقی تبریز این هنر را آموخت. فرنام با استادانی مانند ابوالحسن صبا، علی اکبر شهنازی و عارف قزوینی در آثارشان همراهی کرد اما از او آثار چندانی به جز چند نوار خصوصی به جا نمانده است. «آلبوم مکتب تار تبریز» و «دونوازی با تار غلامحسین بیگجه خانی» از این آثار هستند.
فرانچسکو رزی: کارگردان مطرح ایتالیایی سال 2015 درگذشت. فرانچسکو رزی متولد سال 1922 بود و کارش را با رادیو ناپل به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان آغاز کرد. او مدتی دستیار کارگردانان مطرحی مانند لوکینو ویکونتی و میکل آنجلو آنتونیونی بود و پس از آن در سال 1958 نخستین فیلمش را با نام «چالش» ساخت. رزی با ساخت فیلم‌هایی درباره مافیا شهرت دارد و در واقع او با فیلم‌هایش مسیر ساخت فیلم درباره سرمایه‌داری و فساد سیاسی در ایتالیا را هموار کرد. «دست‌ها روی شهر»، «سالواتوره جولیانو»، «ماجرای مائتی»، «لامی لوچانو»، «مسیح در ابولی توقف کرد»، «سه برادر»، «کارمن»، «وقایع نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده» و «آتش بس» از دیگر فیلم‌هایی بودند که با کارگردانی رزی ساخته شدند. اوبه‌عنوان کسی که در دهه 60 میلادی جان تازه‌ای به سینمای ایتالیا بخشید شناخته می‌شود و جوایزی مانند خرس نقره‌ای جشنواره برلین، شیر طلایی جشنواره ونیز و نخل طلایی جشنواره کن را برای فیلم‌های «سالواتوره جولیانو»، «دست‌ها روی شهر» و «ماجرای مائتی» به دست آورد.
 سالروز درگذشت علیرضا فرهمند روزنامه نگار، عباس ماهیار خاقانی شناس و پژوهشگر ادبی، محمدهادی نامور راد بازیگر، نوری کسرایی بازیگر و دیوید بویی آهنگساز و خواننده انگلیسی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/20/566023/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها