بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

با حضور رهبر معظم انقلاب
احداث بزرگترین بوستان شهری کشور
در محل سابق پادگان قلعه مرغی آغاز شد

با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، احداث بزرگترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه مرغی در جنوب تهران، رسماً آغاز شد.در این مراسم که جمعی از اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و فرماندهان نظامی حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، ابتدا دو اصله نهال را غرس کردند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی با اظهار خرسندی از توجه بیش از پیش مسئولان به مسائل مربوط به سالم‌سازی محیط زیست و گسترش فضای سبز تأکید کردند: حفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی و فراهم کردن فضایی سالم و با طراوت برای زندگی از اساسی‌ترین وظایف است که مسئولان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.رهبر انقلاب اسلامی در پایان اظهار امیدواری کردند بوستانی که قرار است در محل سابق پادگان قلعه مرغی احداث شود، در همان زمان وعده داده شده و در سوم خرداد سال 1390 تحویل مردم جنوب تهران شود.
روزنامه ایران- چهار‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹

پس از ۲۰ سال عملیاتی شد
آغاز هدفمندی یارانه‌ها با اصلاح قیمت ها

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، زمان اجرای عملی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به‌عنوان محوری‌ترین بخش از طرح تحول اقتصادی فرا رسید و فرمان اجرای فاز جدید این قانون از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری صادر شد.
این قانون به‌عنوان یکی از هفت محور طرح بزرگ تحول اقتصادی، یکی از مهم‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که از آن به‌عنوان «جراحی بزرگ اقتصاد ایران» یاد می‌شود.
اگرچه سال‌های سال در کشور برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها لحظه شماری می‌شد؛ اما هیچ گاه فرصت اجرای آن در کشور فراهم نشده بود. پس از ثبت‌نام و جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها طی دو سال گذشته و با واریز یارانه نقدی در حساب سرپرستان بیش از ۲۰ میلیون خانوار ایرانی، فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پایان یافت و امروز نوبت به فاز سوم اجرای قانون، یعنی آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها رسید.
در حالی‌که عملاً اجرای قانون با تکمیل فرم‌های اقتصادی خانوارها آغاز شده بود، اما با ورود به این مرحله و اصلاح قیمت‌ها، می‌توان گفت که مرحله اصلی قانون یارانه‌ها از امروز و با اعلام برداشت یارانه نقدی از حساب‌ها آغاز شد.
در این مرحله از اجرای قانون، قرار است با صدور دستور برداشت یارانه نقدی از حساب‌های سرپرستان خانوارها، قیمت ۷ حامل انرژی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع،
گاز طبیعی و برق به‌طور همزمان تغییر کند.
روزنامه کیهان - یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹

افتتاح آزادراه تهران - پردیس

پروژه ملی آزادراه تهران - پردیس روز گذشته[شنبه 9 بهمن 1389] با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری و حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری افتتاح شد.
آزادراه تهران - پردیس به‌طول۲۳ کیلومتر همراه با ۵/۵ کیلومتر تونل و بیش از ۳ کیلومتر پل بزرگ و با شکافتن رشته کوه البرز به ‌ثمر رسیده است.
با ساخت آزادراه تهران پردیس، پیمودن این مسیر از نیم ساعت به ۱۳ دقیقه کاهش یافت.آزادراه تهران - پردیس طبق برنامه باید در سال گذشته افتتاح می‌شد، اما یکی از تونل‌های این آزادراه به‌دلیل شرایط زمین ریزش کرد و تا هشت ماه ادامه داشت، از این‌رو با بررسی‌های به عمل آمده برای ادامه کار، تونل دیگری اجرا شد تا این طرح به سرانجام برسد. تونل دوم این آزاد راه به‌صورت روباز انجام شد.
روزنامه ایران- یکشنبه 10 بهمن 1389

کشف ۲۳ حلقه فیلم دوره قاجار درکاخ گلستان

۲۳ حلقه فیلم متعلق به دوران مظفرالدین شاه قاجار و ۲۸ عنوان کتاب تاریخی به‌تازگی و به‌صورت تصادفی در جریان پاکسازی یکی از انبارهای مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان کشف شد.این فیلم‌ها را که مهرماه امسال یکی از انبارداران مجموعه گلستان در جریان پاکسازی به دست آورد، به‌طول ۲ تا ۱۸ متر و ۳۵ میلیمتری پوزیتیو و نگاتیوهستند که قدمت آنها به حدود ۱۱۱ سال پیش باز می‌گردد.سان ارتش، کالسکه مظفرالدین شاه، نمایش مسیرهایی در جنگل، عبور سواران از رودخانه، ایستگاه راه‌آهن، قطار شتر، سواران در دامن کوه مشجر از جمله تصاویری است که در این فیلم‌ها دیده می‌شود. قدمت این تصاویر به سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ میلادی مربوط می‌شود.در نشست رسانه‌ای که دیروز به مناسبت کشف این آثار با حضور مسعود شریفی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان و جمعی از مسئولان این کاخ برگزار شد، وی اظهار داشت: تفاهمنامه‌ای با مرکزملی آرشیو فیلم فرانسه برای مرمت این آثار منعقد شده است و بزودی این آثار برای مرمت به این کشور فرستاده می‌شود.شریفی همچنین در مورد ۳۸ حلقه فیلم که ۱۰ سال پیش در کاخ گلستان یافت شده بود، گفت: این فیلم‌ها ۳۵ و ۱6 میلیمتری و در دو نوع پوزیتیو و نگاتیوهستند که هفت حلقه از آنها کپی‌برداری شده است. وی اظهار داشت: این فیلم‌ها نیز در سال ۱۳۷۸ و پس از کشف آنها، به مرکز ملی آرشیو فیلم فرانسه ارسال و به‌صورت رایگان مرمت و به ایران بازگردانده شد.
روزنامه اطلاعات – دوشنبه 11 بهمن 1389

خودروی احمدی‌نژاد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد

یک ایرانی با پرداخت بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خودروی شخصی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری که به‌منظور تأمین مسکن معلولان به مزایده گذاشته شده بود را خریداری کرد. خودروی شخصی محمود احمدی‌نژاد پس‌از یک هفته نمایش در نمایشگاه خودروهای کلاسیک در منطقه آزاد اروند عصر دیروز با مشخص شدن برنده مزایده به وی واگذار شد.
روزنامه ایران- چهارشنبه 11 اسفند 1389

سفر ابدی یک جهانگرد
ایرج افشار درگذشت

«ایرج افشار» استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بنیانگذار مجله فرهنگ ایران زمین، مدیر و سردبیر مجله راهنمای کتاب، تاریخ‌پژوه، نسخه‌شناس، ایران‌شناس و کتاب‌شناس برجسته کشور، پس از طی یک دوره بیماری، بعد‌ازظهر دیروز [چهارشنبه ۱8 اسفند ۱۳۸۹] در سن 85سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.ایرج افشار، روز ۱6 مهر ۱۳۰4 در تهران متولد شد. او فرزند دکتر محمود افشار بنیانگذار موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و یکی از استادان مدرسه دارالفنون بود.او در سال ۱۳۱۲ آموزش دبستانی را در دبستان زرتشتیان آغاز کرد. پس از آن در مدرسه شاهپور تجریش و در دبیرستان فیروز بهرام تحصیلات متوسطه را پی گرفت و با اتمام این دوره در سال ۱۳۲4 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۸ تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان رساند.ایرج افشار از ذخایر ادبی و علمی کشور شمرده می‌شد و در فن کتاب شناسی و کتابداری بی‌مانند بود. زبان انگلیسی و فرانسه را خوب می‌دانست. او 10 سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئیس کتابخانه دانشسرای عالی شد. یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی را برعهده داشت و چهار سال هم رئیس اداره کل انتشارات دانشگاه بود.وی عضو انجمن ایرانشناسی، عضو هیأت انتخاب کتاب، عضو کمیته جایزه کتاب‌سال، عضو انجمن کتابداران ایران، عضو هیأت اجرایی انجمن تاریخ نیز بود.ایرج افشار، آثار ارزشمندی مانند اسکندرنامه، گلگشت در وطن سفر نامچه، ریاض الفردوس خانی، ‌انجونامه، پرونده‌ صالح، گاهشماری در ایران قدیم، ریاض‌الفردوس، جستارها درباره‌ نسخه‌ خطی، فرهنگ ایران زمین در 30 جلد و نزدیک به سیصد عنوان کتاب در زمینه فرهنگ، تاریخ و ادب ایران و بیش از دو هزار مقاله در مجلات و یادنامه‌ها، از خود به یادگار گذاشت.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7551/16/567522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها