به نام تاریخ



7 بهمن
 مجموعه تئاترشهر پس از گذشت 7 سال از طراحی اش سال 1351 در چنین روزی با روی صحنه رفتن نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی آربی آوانسیان افتتاح شد.
تولدها
پل نیومن: بازیگر امریکایی و برنده جایزه اسکار سال 1925 در چنین روزی به دنیا آمد. پل نیومن پس از شرکت در کلاس‌های بازیگری به نیویورک رفت و به آکتورز استودیو پیوست و شاگرد استراسبرگ تئورسین بزرگ سینما شد که معتقد بود نیومن استعداد زیادی در بازیگری دارد. او سال 1953 در نمایشی به‌نام «پیک نیک» بازی کرد و پس از آن با فیلم «جام نقره ای» وارد سینما شد. «کسی آن بالا مرا دوست دارد»، «راک» و «داستان هلن مورگن» دیگر فیلم‌هایی بودند که نیومن در آنها بازی کرد و پس از آن با فیلم «تابستان گرم و طولانی» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن شد. «گربه روی شیروانی داغ» موفقیت بعدی نیومن در سینما را رقم زد و نامزد جوایز اسکار و بفتا شد و این موفقیت با فیلم «بیلیاردباز» هم تکرار شد و این بار جایزه بفتا را به دست آورد. «پرنده شیرین جوانی»، «ماجراهای یک مرد جوان همینگوی»، «هاد»، «لیدی ال»، «لوک خوش دست»، «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، «مأمور مکینتاش»، «آسمانخراش جهنمی»، «بدون سوء نیت» و «حکم» دیگر فیلم‌های مطرحی بودند که در آنها بازی کرد و بالاخره در سال 1986 با فیلم «رنگ پول» برنده جایزه اسکار شد. نیومن صداپیشه انیمیشن‌هایی مانند «ماشین ها» و «سیمپسون‌ها» هم بود. او سال 2008 درگذشت.
نوری بیلگه جیلان: کارگردان ترکیه‌ای سال 1959 متولد شد. نوری بیلگه جیلان ابتدا عکاسی می‌کرد و پس از تحصیل در رشته سینما فیلمسازی را از سال 1995 با ساخت فیلم کوتاه «پیله» آغاز کرد. نخستین فیلم بلندش «قصبه» نام داشت که سال 1998 ساخته شد و با فیلم «دوردست» در سال 2002 مورد توجه قرار گرفت و برنده جوایزی مانند جایزه هیأت داوران جشنواره فیلم کن شد. «اقلیم ها» و «سه میمون» دیگر فیلم‌های مطرح بیلگه جیلان بود که برای آنها نامزد نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و با فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» جایزه بزرگ جشنواره کن را به دست آورد. فیلمی که بیلگه جیلان را به شهرت بیشتری رساند. «خواب زمستانی» دیگر فیلم مطرح اوست که برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد.
 سالروز تولد تورج نگهبان ترانه سرا، چارلی کالاس کمدین امریکایی، دمیس روسس خواننده یونانی، محمد آشنا عباس منش شاعر، شیوا پورنگ داستان‌نویس، مهدی محبی کرمانی شاعر، مهدیه مطهر داستان‌نویس، گیوم بوده نویسنده فرانسوی، اوژن سو نویسنده فرانسوی، فرانسوا کوپه نویسنده و شاعر فرانسوی، استفان گراپلی ویولونیست فرانسوی، ژاکلین دوپره نوازنده انگلیسی و ادی ون هیلن آهنگساز هلندی هم امروز است.
درگذشت‌ها
مجتبی مینوی: ادیب و مترجم ایرانی سال 1355 درگذشت. مجتبی مینوی متولد 1281 بود و پس از پایان تحصیلاتش در دارالمعلمین زبان پهلوی را آموخت و پس از آن به‌عنوان رئیس کتابخانه معارف که بعدها نامش به کتابخانه ملی تغییر کرد منصوب شد. سال 1312 برای تهیه و چاپ دوره شاهنامه همکاری کرد و همراه محمدعلی فروغی خلاصه شاهنامه را تهیه کرد. مینوی از سال 1329 با سفر به ترکیه کتاب‌های خطی فارسی، عربی و ترکی را بررسی و میکروفیلم‌هایی از آنها تهیه کرد که اکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شوند. او در سال‌های فعالیتش مشاور بنیاد فرهنگ ایران و سرپرست بنیاد شاهنامه فردوسی شد و در کنگره‌ها و انجمن‌های علمی و ادبی بسیاری در جهان شرکت کرد. کتاب‌های «فردوسی و شعر او»، «آزادی و آزادفکری»، «داستان‌ها و قصه‌ها» و تصحیح «ویس و رامین»، «کلیله و دمنه»، «نوروزنامه»، «اخلاق ناصری» و «عیون الحکمه» از آثار اوست. کتابخانه بزرگ مینوی سال 1356 از سوی خانواده‌اش به مردم ایران هدیه شد و اکنون به‌عنوان واحدی از مدیریت کتابخانه‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اداره می‌شود.
 چارلی لویین گیتاریست امریکایی، ژرار دو نروال شاعر فرانسوی و تئودور ژریکو  نقاش فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7551/20/567550/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها