پلمب مرکز و بازداشت مسئولان کمپ معتاد آزار


شیما جهانبخش
خبرنگار
پخش فیلمی از آزار و اذیت و ضرب و شتم پنج معتاد در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد شیراز افکارعمومی را جریحه دار کرد. این بار اول نیست که ضرب و شتم معتادان به‌عنوان یکی از روش‌های ترک اعتیاد افکارعمومی را به واکنش وامی دارد. رسانه‌ها بارها درباره این موضوع گزارش نوشته‌اند. این گزارش‌ها واعتراض‌ها هرچند به پلمب مرکز متخلف منجر شده اما به داستان ضرب و شتم معتادان در سایر مراکز پایان نداده است. هرچند مسئولان بهزیستی زیر بار تأیید این موضوع نمی‌روند اما به نظر می‌رسد ضرب و شتم معتادان روش ثابتی در برخی از مراکز برای ترک اعتیاد معتادان است.
در تازه‌ترین فیلم منتشر شده در مرکز ترک اعتیاد شهرستان قلات فارس، 5 معتاد را داخل استخر آب و یخ می‌اندازند و با شلنگ می‌زنند. دو هفته پیش نیز یک معتاد در مرکز ترک اعتیاد دوهک شیراز جان باخت که از مرگ او به مرگی مشکوک یاد می‌شود اما هنوز پاسخ واضحی به افکارعمومی درباره چرایی و چگونگی مرگش داده نشده است. اعتراض افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی به ورود دادستانی و پلمب این مرکز در شیراز منجر شد.
آغاز تحقیقات قضایی
 «مصطفی بحرینی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در این باره به «ایران» می گوید: پرونده قضایی در خصوص فوت مشکوک یک معتاد تحت درمان دریکی از مراکز ترک اعتیاد استان هم در حال پیگیری بوده و دستگاه قضایی تحقیقات خود را در خصوص این دو اتفاق آغاز کرده است.
 وی با بیان اینکه در همین راستا ۵ نفر از مسئولان کمپ یاد شده بازداشت شده‌اند، می‌افزاید: کمپ مورد نظر با دستور قضایی پلمب شده و هرگونه اظهار نظر نهایی منوط به اعلام نظر پزشکی قانونی در خصوص علت فوت فرد یاد شده است.
مرکز متخلف برای همیشه تعطیل خواهد شد
«سید محمدصادق کشفی نژاد»، مدیرکل بهزیستی فارس نیز در خصوص اتفاقات اخیر به «ایران» می‌گوید: در تاریخ ۲۴ دی ماه گذشته در غیاب مسئول کمپ ترک اعتیاد نور اندیشان آفرینش قلات 3 نفر از خدمه کمپ، 5 فرد معتاد را مورد آزار و اذیت قرار داده و در استخر آب و یخ می‌اندازند. البته از آنجایی که این کلیپ همزمان با انتشار خبر راه‌اندازی مرکز بازتوانی در بهزیستی از صدا و سیما، در یکی از گروه‌ها منتشر می‌شود به‌ نظر می‌رسد موضوع هدایت‌شده‌ای است. از سوی دیگر فردی که اقدام به فیلمبرداری از این اتفاقات کرده مدام نام مرکز را بر زبان می‌آورد و همین موضوع مشکوک است.
 مدیرکل بهزیستی فارس از تشکیل جلسه فوق‌العاده پس از مشاهده این ویدئو در فضای مجازی خبر می‌دهد و می‌افزاید: پس از کسب اطلاع از این موضوع، بلافاصله تیم رسیدگی با همکاری دادستان و نیروی انتظامی به مرکز اعزام شده و پس از انجام بررسی‌ لازم کمپ یاد شده به طور کامل تخلیه شده و معتادان به مراکز دیگری اعزام شدند، در این میان افراد خاطی دستگیر و کمپ نیز پلمب شد.
کشفی‌نژاد با اشاره به اینکه پس از دستگیری این افراد، اقرار شد که این فیلم مربوط به ۲۴ دی ماه بوده است، می‌گوید: با وجود اقرار این افراد مسئولیت قانونی مسئول کمپ مرتفع نمی‌شود و ما نیز به‌عنوان شاکی از این مرکز شکایت کرده‌ایم و به احتمال زیاد این مرکز برای همیشه تعطیل خواهد شد. کشفی‌نژاد با اشاره به تشکیل جلسه با حضور مسئولان دادستانی خاطرنشان می‌کند: قطعاً این داستان‌ها موضوع را تغییر نمی‌دهد و ما ملزم به افزایش تعهدات صاحبان کمپ‌ها و اقدامات شدیدتر دیگری در سطوح بازرسی همچون نظارت نامحسوس هستیم چرا که به نظر می‌رسد با نظارت روزمره نتایجی که مد نظر است، حاصل نمی‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7555/11/567922/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها