در دومین نشست خبری دبیر سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر مطرح شد

نمایش تمام آثار برای تمام مردم


فرهنگی/ سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز افتتاح می‌شود. جشنواره‌ای که علاوه بر اهالی رسانه و منتقدان به جز تهران در 30 استان و پنج منطقه آزاد به طور کامل برگزار می‌شود. اگر چه تا همین هفته گذشته اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اما حالا دبیر جشنواره می‌گوید امسال تمام آثار بدون گزینش در همه استان‌ها به نمایش درمی‌آید: «سال‌های گذشته ما فیلم‌های جشنواره را به تفکیک برای استان‌ها می‌فرستادیم و برای هر استان 10 فیلم ارسال می‌شد امسال در شرایطی عادلانه همه علاقه‌مندان می‌توانند همه آثار را در همه استان‌ها ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. همه تلاش‌مان را کردیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط داشته باشیم.»
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد این صحبت‌ها را در دومین نشست خبری مجازی‌اش مطرح کرد. او که یک روز پیش از  افتتاح سی ‌و نهمین جشنواره فیلم فجر پاسخگوی اهالی رسانه بود، درباره سینماهای مردمی این را هم گفت که تماشاگران جشنواره می‌توانند در رأی‌گیری مردمی شرکت کنند: «در آرای مردمی برای همه کسانی که برای خرید بلیت وارد سامانه می‌شوند پیامکی می‌آید و از آن طریق تماشاگر نظر خود را اعلام می‌کند و سامانه سمفا این آرا را در اختیار جشنواره قرار می‌دهد.» طبق گفته طباطبایی‌نژاد خانه سینما امسال هم در داوری بخش آرای مردمی مشارکت دارد اما این کار توسط خانه سینما به سیاق سابق صورت نمی‌گیرد و سامانه سمفا به صورت الکترونیکی این کار را انجام خواهد داد. او تأکید کرد که خانه سینما می‌تواند بر این روند نظارت داشته باشد. در بخشی از این نشست مسعود نجفی با اشاره به آغاز بلیت‌فروشی از ساعت ۱۴ اعلام کرد که شش هزار قطعه بلیت فروش رفته است. تب‌سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالن‌ها، تغییر هوا در بین سانس‌ها از جمله الزامات رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که دبیر جشنواره بر آن تأکید کرد. او به طور مشخص از تغییرات شرایط برج میلاد و متناسب شدن فضای آن هم توضیح داد «صندلی‌های یک در میان را خارج کرده‌ایم و مبلمان‌ها با فاصله با هم قرار دارند.»
امکان نمایش فیلم خارج از جشنواره در سینمای رسانه یکی از مطالبات نمایندگان رسانه‌های خبری در این نشست بود. طباطبایی‌نژاد در این باره گفت: «انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه دشوار بود و اگر هر تعداد انتخاب می‌کردیم، دوستان دیگری هم این مطالبه را داشتند. جمع‌بندی ما این بود که از این کار صرفنظر کنیم.» در همین راستا در بخش دیگر این نشست بر نمایش فیلم «قاتل و وحشی» تأکید شد و دبیر جشنواره اطمینان داد که اگر امکان نمایش از سوی شورای نظارت فراهم شود، فضایی برای نمایش این فیلم در یک سانس برای اهالی رسانه ایجاد خواهد شد. او در عین حال تأکید کرد: «اما تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت من نیست.» طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره علت عدم نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه در جشنواره امسال و کفایت کردن به داوری این آثار گفت: «فیلم‌های مستند یکی دو ماه پیش در پلتفرم‌ها به نمایش درآمده‌اند برخی فیلم‌ها بسیار زیاد دیده شده‌اند. فیلمی با این آمار چرا باید برای
400 نفر نمایش داده شود، فیلم‌های کوتاه هم یک هفته پیش نمایش داده شده است. ضمن اینکه نگران سانس‌بندی و استقبال هم بودیم چون قبلاً به نمایش درآمده بود و برای ما درست نبود تماشاگران کمی داشته باشد.»
او در پاسخ به اظهار نگرانی مشکل اکران و جدی‌تر شدن آن به‌واسطه برگزاری جشنواره، اظهار امیدواری کرد که جشنواره رونق را به اکران بازگرداند: «جشنواره مشکل اکران را بیشتر نمی‌کند اتفاقاً یکی از معضلات اصلی ما این است که فیلمی برای اکران داده نمی‌شود امیدواریم جشنواره رونقی ایجاد کند که صاحبان آثار فیلم‌ها را در نوبت اکران قرار بدهند. گمان نمی‌کنم جشنواره به فضای اکران لطمه زده بلکه فکر می‌کنم جشنواره می‌تواند فضای اکران پر رونقی را ایجاد کند.»
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد از شهرداری تهران به عنوان اسپانسر جشنواره نام برد و در ادامه اطمینان داد که ریز هزینه‌ها بعد از پایان جشنواره منتشر شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7555/19/567970/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها