مشاور امنیت ملی امریکا:

رسیدگی به برجام، از اولویت‌های اولیه دولت امریکاست




مقام‌های دیپلماتیک امریکا با اعلام اولویت بخشیدن به بررسی پرونده برجام رایزنی‌ها پیرامون این توافق را با متحدان اروپایی خود آغاز کرده‌اند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جدید امریکا در جدیدترین موضع‌گیری خود یکی از اولویت‌های اولیه کشورش را رسیدگی به بحران هسته‌ای رو به رشد ایران اعلام کرده است. «سالیوان» که در یک برنامه آنلاین با حمایت مالی «مؤسسه صلح امریکا» حضور داشت گفته است: «اگر ما بتوانیم به دیپلماسی‌ای برگردیم که برنامه هسته‌ای ایران را مهار می‌کند، این می‌تواند مبنایی برای تلاش‌های جهانی با مشارکت شریکان و متحدان منطقه‌ای و اروپایی برای پرداختن به سایر تهدیدهای مهم ایجاد کند.»
همزمان وزارت خارجه امریکا هم در بیانیه‌ای درباره انتصاب «راب‌ مالی» به‌عنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران، ابراز امیدواری کرد که وی یک بار دیگر بتواند محدودیت‌های پیشین برنامه هسته‌ای ایران را بازگرداند.
وزارت خارجه امریکا همچنین مواضع اخیر «آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه این کشور را تکرار و اعلام کرده که اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات خود در برجام بازگردد، امریکا نیز اقدام مشابه را انجام خواهد داد و سپس‌ از آن به‌عنوان چارچوبی برای ساختن توافقی طولانی‌تر و قدرتمند‌تر استفاده خواهد کرد که طی آن به دیگر زمینه‌های نگرانی پرداخته خواهد شد. بر این اساس برای حل مسأله برجام تیمی از کارشناسان به رهبری «مالی» به‌عنوان نماینده ویژه امریکا در امور ایران که در مذاکرات قبلی درباره محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته، تشکیل خواهد شد؛ با آغاز این تلاش‌ها برای رسیدگی به موضوع برجام، نماینده ویژه امریکا در امور ایران 3 روز پیش با مقام‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس درباره دیدگاهشان درباره این توافق گفت‌و‌گو کرده است. از سویی دیگر جان سالیوان سفیر امریکا در روسیه نیز گفت که واشنگتن در حال بررسی مسأله بازگشت به توافق هسته ای(برجام) است و گفت‌وگوهای جدی و قابل توجهی دراین باره با روسیه انجام داده است.
افزایش تحرکات دیپلماتیک میان ایران و امریکا برای حل موضوع برجام در حالی است که به گزارش ایسنا شماری از کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان که از متحدان امریکا به‌ شمار می‌آیند خواستار حضور در مذاکرات احتمالی برجام شده‌اند؛ در جدیدترین موضع‌گیری پیرامون این مسأله، «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه امنیت منطقه برای کشورهای اروپایی و دولت جو بایدن حائز اهمیت است، اعلام کرد که ریاض در رابطه با فعالیت‌های ایران و برنامه هسته‌ای آن با دولت جدید امریکا گفت‌و‌گو خواهد کرد. یک روز پیش از این موضع‌گیری هم امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود که عربستان سعودی باید بخشی از مذاکرات بر سر توافق با ایران باشد. وی با طرح این ادعا که زمان باقی مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کوتاه است، مدعی شد که باید از اشتباه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در آن قدرت‌های منطقه‌ای از توافق با تهران خارج بودند، خودداری شود.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اما  در واکنش به  این موضع مکرون، یادآور شد که برجام قابل مذاکره مجدد نبوده و امریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، امریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم های برجامی و غیر برجامی که در دوره رئیس جمهور پیشین آن کشور وضع شده اند را رفع نماید.او افزود: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست های خود تجدیدنظر کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7555/2/568017/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها