مُسکن وام بانک جهانی برای دردهای مردم لبنان

«عون»، «حریری» را به تکروی متهم کرد


زهره صفاری/ در حالی که اما و اگرهای تشکیل کابینه جدید لبنان، آتش اختلاف میان رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور را شعله‌ور کرده است، مردم این کشور با به امضا رسیدن وام 246 میلیون دلاری کشور خود از بانک جهانی به التیام زخم‌های ناسور خود از فقر و  کرونا امیدوار شدند.
به گزارش «دیلی استار» لبنان، همزمان با کنترل اعتراضات در طرابلس؛ لبنان و بانک جهانی اسناد مربوط به وام 246 میلیون دلاری احیای اجتماعی و فقرزدایی را در حضور «حسن دیاب» نخست وزیر مستعفی لبنان و نماینده بانک جهانی  تبادل کرده و سند این وام توسط وزیر اقتصاد دولت مستعفی به امضا رسید. گرچه هنوز مشخص نیست که قرار است این سرمایه با چه ساز و کاری به خانواده‌های نیازمند این کشور پرداخت شود و گمانه‌های متفاوت درباره آن، نگرانی‌ها را افزایش داده است، اما «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با نگاهی به اعتراضات هفته گذشته بر توزیع این پول در میان خانواده‌های فقیر در پروسه‌ای شفاف و عادلانه و در ساختار برنامه اقتصادی دولت تأکید کرد: «این کمک بدون هیچ گونه ملاحظات سیاسی یا انتخاب‌های شخصی به عنوان ساده‌ترین راهکار برای عبور از شرایط دشوار فعلی در دستور کار قرار خواهد گرفت. این وام هم برای حل بحران و هم مقابله با ویروس کرونا بهره‌گیری می‌شود. همراهی بانک جهانی با لبنان در شرایط فعلی نشان از اعتبار این کشور و مردم آن دارد.»
به نوشته «بی بی سی»، دولت در حالی برای کمک به 230 هزار خانوار اعلام آمادگی کرده است که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت لبنان زیر خط فقر و حتی در شرایط بحرانی قرار دارند. به اعتقاد ناظران «عرب ویکلی»، پس از شیوع ویروس کرونا که روزانه هزاران نفر را در لبنان مبتلا می‌کند، شمار خانوارهای فقیر در این کشور رو به افزایش رفته است. از سوی دیگر محدودیت‌های سنگین از سوی دولت بدون توجه به معیشت مردم شرایط را برای آنها دشوارتر کرده است. بدون شک در این شرایط خروش مردم دور از ذهن نبود و لبنان در یک هفته گذشته شاهد تظاهرات‌ بسیار گسترده بویژه در «طرابلس» دومین شهر بزرگ این کشور و بسیاری از شهرهای فقیر خود بود. در طرابلس معترضان چندین ساختمان دولتی را آتش زدند و با بمب‌های دستی به پلیس حمله کردند. این در حالی است که «حسن دیاب» نخست وزیر مستعفی لبنان این اقدامات را مورد نقد قرار داد. «میشل عون»، رئیس جمهوری این کشور نیز با انتقاد از آشوب‌های اخیر گفت: «چالش ما دستگیری تک تک کسانی است که این آشوب را به پا کردند.» ؛اظهاراتی که صدای حامیان حقوق بشر را درآورد.
«آیه مجذوب»، از دیده‌بان حقوق بشر با نقد دولت  گفت: «دولت لبنان نیاز مردم طرابلس را نادیده گرفت و با قدرت سخت با آنها برخورد می‌کند. اما این مردم خواسته‌ای جز زندگی بهتر ندارند.» تنش‌ها در شهر «طرابلس» در حالی روز جمعه آرام شد که 226 نفر مجروح شدند و یک نفر نیز جان باخت. همچنین به گزارش «یور میدل ایست» پس از این درگیری‌ها پوند لبنان نیز در بازار سیاه ارز این کشور بشدت کاهش یافت.
تنش بی پایان دولت لبنان
«سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان که چند ماهی است، با بهانه‌های مختلف و اختلاف افکنی با رئیس جمهوری اقدام حیاتی تشکیل کابینه را به تعویق می‌اندازد، در حالی در جبهه منتقدان اعتراضات گسترده طرابلس برآمد و آنها را جرایم سازمان یافته‌ای از سوی احزاب مخالف دولت عنوان کرد که منابع نزدیک به کاخ «بعبدا» از افزایش اختلافات او با میشل عون خبر داده‌اند.
به گزارش ایرنا به نقل از «روسیا الیوم»، سعد حریری در تازه‌ترین اتهام‌زنی‌هایش، رئیس جمهوری را به تصمیم برای بازگشت به دوره توافق طائف و در نظر گرفتن سهم مسیحیان از دولت متهم کرده است؛موضوعی که با بیانیه شدیداللحن دفتر ریاست جمهوری پاسخ داده شد. در این بیانیه آمده است: «حریری» همچنان در تشکیل کابینه‌ای یکطرفه اصرار دارد. او می‌خواهد ملاحظات رئیس جمهوری در تشکیل دولت را نادیده گرفته و رأساً اقدام به تشکیل دولت کند.»
در همین راستا، رئیس حزب مسیحی جریان ملی آزاد لبنان که رابطه نزدیکی با «عون» دارد، گفت: «سیاستی که این کشور در پیش گرفته است متوجه سعد حریری هم است و ما برای انجام اصلاحات به وی اعتماد نداریم.»
این در حالی است که با افزایش اختلافات سیاسی و تشدید اعتراضات مردمی به محدودیت‌ها، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از سفری چندروزه به لبنان برای حل بحران سیاسی این کشور خبر داد. به نوشته «عرب ویکلی»، «جبران باسیل»، وزیر خارجه سابق لبنان و رئیس جنبش میهن پرستان آزاد معتقد است: «آنچه در کشور اتفاق افتاده نشانه‌ای از حمایت از مراکز سیاسی و اقتصادی ندارد و بدون شک نمی‌تواند فساد دولت را پنهان کند و ما همچنان اهداف‌مان را پیش می‌بریم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7555/4/568026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها