سخنگوی دولت با تأکید بر اهمیت سلامت مردم:

بحث سیاسی درباره واکسن را کنار بگذاریم


گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی دولت اظهارات رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اضافه شدن عربستان به مذاکرات هسته‌ای با ایران را غیرمسئولانه توصیف و تأکید کرد قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام انجام بگیرد و به تبع آن ملحق شدن اعضای جدید در گفت‌وگوهای پیشتر انجام شده، به طور کامل منتفی است.
به گزارش ایرنا، ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، با اشاره به اینکه اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسئولانه نبود، اضافه کرد: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریع‌تر امریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است.
او با بیان اینکه ما همیشه در استقبال از آغاز گفت وگوهای منطقه‌ای میان کشورهای منطقه پیشتاز بوده‌ایم، گفت: تنها کشورهای منطقه هستند که از صلاحیت تأمین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخله‌ها و ابتکارهای نامعمول کشورهای خارج از منطقه نیازی نیست.
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات دولت امریکا مبنی بر اینکه ابتدا ایران باید به تعهدات خود در برجام برگردد، تصریح کرد: موضع ما روشن است، امریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و برخلاف امریکا، جمهوری اسلامی ایران هرگز از برجام خارج نشده است و تنها در واکنش متناسب به خروج امریکا و ناتوانی دیگر اعضا درعمل به تعهداتشان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود شد.
ربیعی با بیان اینکه دولت جدید امریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند، افزود: تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی امریکاست. اما به محض آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.
او با بیان اینکه رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از نظر ما فرآیند بازگشت امریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با به‌کار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد. به محض بازگشت دولت امریکا به تعهدات خود، ایران بدون فاصله زمانی به‌طور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.
سفر طالبان با هماهنگی دولت افغانستان
سخنگوی دولت در واکنش به بحث‌هایی که نسبت به حضور هیأت طالبان در ایران درگرفت، با تأکید بر اینکه این سفر با هماهنگی دولت افغانستان و در تداوم این سیاست همیشگی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور انجام شده است، گفت: نمی‌توانیم نسبت به ناامنی و بی ثباتی در افغانستان بی‌اعتنا باشیم اما این به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست.
او با بیان اینکه ایران آمادگی دارد در هماهنگی کامل با دولت کابل با همه گروه‌های سیاسی و قومی افغانستان و رایزنی کرده و آنان را به مشارکت در گفت‌وگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند، تصریح کرد: دیدار با هیأت طالبان بیش از هر چیزی نشانگر این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش‌های امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد. می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت، مصمم است.
تخریب‌های بی سابقه علیه دولت
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره ضرورت گفت‌وگوی دولت با مردم اظهار کرد: پیش از کرونا، ارکان دولت سفرها و ارتباطات رو در روی خوبی  با مردم داشتند و در ایام کرونا هم با توجه به پروتکل‌های وضع شده از سوی ستاد ملی این ارتباطات به اشکال دیگری پابرجا بوده است.
ربیعی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای رسانه‌های خارجی به این گستردگی علیه دولتی نتاخته‌اند و در هیچ دوره‌ای هم مخالفان دولت اینچنین بی‌پروا و با حجم بالای منابع مالی دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکرده‌اند، تصریح کرد: تخریب دولت و اتهام‌زنی به او هزینه‌ای برای هیچ کس ندارد و به‌رغم اینکه دولت می‌داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او اعمال می‌شود، با همه این‌حرف‌ها دولت باز هم برای گشودگی فضای نقد در جامعه استقبال می‌کند.سخنگوی دولت ادامه داد: اتهام می‌زنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده، اگر این چنین است معرفی نکردن آنان به قوه قضائیه خیانت است.
در خرید واکسن تأخیر نداشتیم
ربیعی درباره فرآیند خرید و آغاز تزریق واکسن کرونا نیز با بیان اینکه تاخیری در خرید واکسن کرونا نداشتیم، اظهار کرد: ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که نمی‌توانستیم مانند سایر کشورها عمل کنیم. با این حال با بسیاری از کشورها مذاکره کردیم و آقای همتی ارز را تأمین کرد که ابتدا برای انتقال ارز با موانع زیادی روبه‌رو شدیم.
او با بیان اینکه ایران در ابتدا حاضر نشد که در زمینه واکسن مورد مطالعه قرار بگیرد، افزود: برخی واکسن‌های کشورهای همسایه که در مورد آن صحبت می‌شود از همان نوع واکسن‌هایی است که ما آمادگی نداشتیم و الان هم در مورد آن تردید وجود دارد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه ما برای تأمین واکسن، از چین و هند و کواکس و مشترکاً با کوبا اقدامات مؤثری انجام دادیم و از واریز پول تا قرارداد جلو رفتیم، اظهار کرد: برخی از مدارک فنی واکسن‌های وصول شده، بررسی و تأیید شده و برخی در حال بررسی هستند. سلامت مردم برای وزارت بهداشت و درمان و دولت برای ما محور اصلی است. بنابراین اجازه دهیم معاونت غذا و دارو بدون فشار روانی کار خود را انجام دهد.
رویکرد ایران نسبت به «مجوز اضطراری» برخی واکسن ها
سخنگوی دولت گفت: برخی کشورها برای حل مسأله واکسن برای خود، مجوز استفاده در شرایط اضطراری صادر کردند، اما ما نمی‌توانیم (این طور عمل کنیم) و صرفاً به ادعای سازنده اکتفا کنیم، بنابراین علاوه بر مجوز کشورهای مبدأ، باید از این واکسن‌ها در کشورهای مبدأ استفاده شود تا نتیجه آن را بدانیم و در این صورت تصمیم خواهیم گرفت، زیرا سلامت مردم برای ما مدنظر است.
ربیعی با بیان اینکه باید بحث سیاسی درباره واکسن را کنار بگذاریم، ادامه داد: به محض اینکه واکسن‌های اولیه وارد شود، واکسیناسیون با همان روالی که اعلام شد آغاز خواهد شد و با هرمیزان خرید و با تولید انبوهی که در داخل خواهیم داشت دسترسی همه به واکسن امکانپذیر خواهد شد.
حضور جنیدی در کمیسیون‌های مجمع
سخنگوی دولت با رد این ادعا که برای بررسی موضوع «اف.ای.تی.اف» در کمیسیون‌های مجمع تشخیص، نماینده‌ای از طرف دولت حاضر نمی‌شود، تصریح کرد: دولت صریحاً در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد هر وقت مجمع برای ادای توضیحات و پاسخ به سؤالات دعوت کند آمادگی حضور در مجمع را دارد.
او با بیان اینکه پیش‌تر در این جلسات وزرای مختلف حاضر شده‌اند، گفت: در دور جدید بررسی لوایح مذکور نیز، با توجه به اینکه کانون مسأله مورد بحث، یک امر حقوقی است، در دولت تصمیم گرفته شد لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی آن، حضور پیدا کند.
سخنگوی دولت درباره به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و فرود نیامدن هواپیمای ترکیه در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز گفت: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. مطابق گزارش وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیأت دولت، اتصال سیم‌ها علت شنیده شدن صدای آژیر در تهران بود و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازهای شبانه نداشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7558/2/568366/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها