خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد


جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

لغو بازدید از گورستان سربازان امریکایی در پاریس

روز شنبه به اقامتگاه سفیر امریکا در پاریس رفتم تا ترامپ را که آنجا حضور داشت قبل از دیدار دوجانبه‌اش با مکرون توجیه کنم. هوا بد بود و من و کلی درباره امکان دیدار از بنای یادبود جنگ جهانی اول در «شاتو- تری» فرانسه و گورستانی در حوالی آن - که بسیاری از سربازان امریکایی جنگ جهانی اول در آن دفن بودند- با هم مشورت کردیم. کادر پرواز بالگرد مخصوص رئیس‌جمهوری - مارین وان - می‌گفتند که به دلیل دید بد، فرود بالگرد در این گورستان کاری غیرمحتاطانه است. سقف آنجا برای پرواز یک بالگرد رزمی چندان کوتاه نبود اما فرود آوردن بالگرد حامل رئیس جمهوری امریکا در چنین شرایطی، موضوع بسیار متفاوتی بود.
اگر به کاروان موتوری رئیس‌جمهوری نیاز می‌شد تا رسیدن آن از هر مسیری بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان لازم بود، آن هم از طریق جاده‌هایی که اصلاً شباهتی به آزادراه نداشتند و این مسائل خطر غیرقابل توجیهی را متوجه رئیس‌جمهوری می‌کرد و در شرایط اضطراری نمی‌توانستیم با سرعت کافی رئیس‌جمهوری را از فرانسه خارج کنیم. لغو این دیدار یک تصمیم روشن و درست بود اما توصیه آن از سوی فردی مثل کِلی که خودش قبلاً ژنرال نیروی دریایی بود، کار دشواری به‌نظر می‌رسید؛ بویژه که نیروی دریایی امریکا نخستین بار پیشنهاد نبرد موسوم به «بلووود» را مطرح کرده بود، یک نبرد نمادین و معروف برای نیروی دریایی امریکا که در جریان آن در سال 1918 نیروهای امریکایی به همراه نیروهای بریتانیایی و فرانسوی در نزدیکی یک رودخانه در شمال فرانسه با آلمان‌ها جنگیدند و آنها را شکست دادند.
ترامپ با لغو این دیدار موافقت کرد و تصمیم بر این شد که مقام‌های دیگری به جای ترامپ از این گورستان دیدار کنند. وقتی خود را آماده می‌کردیم تا برای دیدار با مکرون به کاخ الیزه برویم، ترامپ من و کِلی را کنار کشید و گفت: «پست دیگری را برای میرا (ریکاردل) پیدا کنید. کارکنان ملانیا با او سر جنگ دارند.» من و کِلی فکر کردیم باید پستی برای او پیدا کنیم که علاوه ‌بر اینکه در سطح پست فعلی‌اش در واشنگتن باشد، آرامش بیشتری نیز داشته باشد.  رسانه‌ها طوری موضوع لغو دیدار ترامپ را از آرامگاه سربازان امریکایی در پاریس گزارش دادند که انگار ترامپ از بارش باران ترسیده است. آنها با هیجان اخبار دیدار رهبران سایر کشورهای جهان از این مکان را در همان روز پوشش دادند؛ البته هیچ یک از رهبران این کشورها، رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا نبودند اما رسانه‌ها این موضوع را درک نمی‌کردند که مقررات حفاظتی برای رئیس‌جمهوری امریکا با رهبران 190 کشور دیگر جهان که فرماندهی بزرگترین ارتش جهان را برعهده ندارند، یکسان نیست. ترامپ به شکل غیرمنصفانه‌ای کِلی را مقصر می‌دانست و این اتفاق احتمالاً لحظه تعیین کننده در پایان دوران خدمت کِلی در کاخ سفید بود. ترامپ در طول سفر به دلیل نتایج ناامید کننده جمهوریخواهان در انتخابات کنگره و اینکه هیچ چیز اوضاع را بهتر نکرده بود، ناراحت بود (همان‌طور که سارا سندرز می‌گفت او بدخلق شده بود.) ادامه سفر ما به پاریس نیز به همین ترتیب گذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7558/4/568378/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها