رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از 5 پروژه بزرگ صنعتی تشریح کرد

مشکل آب در شرق را با انتقال از خلیج فارس حل‌کردیم


گروه اقتصادی:در چهل‌وششمین پنجشنبه از پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، نوبت به بهره‌برداری از 5 پروژه بزرگ صنعتی و معدنی با همت بخش خصوصی رسید؛ پروژه‌هایی که برای آن بیش از 7 هزار میلیارد تومان هزینه شده و قرار است حداقل برای 1700 نفر در ابهر، صایین قلعه، سلطانیه و زنجان شغل پایدار ایجاد کند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری که از اردیبهشت ماه موتور افتتاح پروژه‌های عمرانی، صنعتی و توسعه‌ای کشور را روشن کرده و قرار است این امر تا آخرین هفته از کار دولت دوازدهم ادامه پیدا کند، گفت که تحریم‌ها اگر چه روند پیشرفت کشور را کند کرد اما هرگز نتوانست ملت ایران را متوقف کند.
۵ پروژه‌ای که به‌صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، کارخانه ذوب مجتمع فولاد البرز ناب آرش، فاز دوم کارخانه تولید مفتول‌های صنعتی فولادکاران افق، کارخانه کنسانتره آهن جهان‌نمو، کارخانه پارچه اطلس‌جین و کارخانه تولید انواع ظروف پت و پلاستیک پدیده بود.رئیس‌جمهوری اظهار داشت، یکی از نکات مثبت طرح‌هایی که روز پنجشنبه افتتاح شد سطح بالای مشارکت بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها بود که جای خوشحالی دارد، اگرچه دولت  به سهم خود به اجرای این پروژه‌ها کمک کرد اما مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصاد روز به روز در حال گسترش است.
محصولات صنعتی که در دولت روحانی رشد داشت
کارنامه کاری دولت روحانی (از آذر 92 تا آذر 99) نشان می‌دهد که در حوزه صنعت با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها اتفاق‌های مثبتی رخ داده است که نمونه بارز آن می‌توان به رشد 84درصدی تولید محصولات فولادی، 70 درصدی فولاد خام، 36 درصدی محصولات پتروشیمی و 38 درصدی شمش آلومینیوم اشاره کرد؛ در این میان در تولید خودروهای سواری رشد 42 درصدی طی حدود 7 سال ثبت شده است.
موفقیت ایران در دادگاه لاهه برای قطع تحریم‌های امور انسانی
روحانی در مراسم بهره‌برداری رسمی از ۵ پروژه بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان زنجان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: برای همه ما شنیدن خبرهای خوش در حالی که دشمنان ما می‌خواستند روزهای تاریکی را برای ایران ترسیم کنند و فضای تنفسی را بر ما تنگ کنند، حائز اهمیت است. نکته مهم دیگر اینکه دولت تدبیر و امید موفقیت بسیار بزرگی در دادگاه لاهه به‌دست آورد. این چندمین پیروزی است که دولت در دادگاه بین‌المللی لاهه در برابر امریکا به دست می‌آورد و این بسیار مهم است. این قدرت و عظمت برای ملت بزرگ ایران در برابر یک ابرقدرت است.او ادامه داد: وقتی بحث می‌شود در جنگ سیاسی، آنها صدها هزار کارشناس و متخصص در کنار خود دارند و ما با عده‌ای معدود از دیپلمات‌ها به جنگ آنها می‌رویم و این «کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللّهَ»است. این پیروزی عدد کم ما در برابر عدد بزرگ آنها، زیبا و بسیار درخشان است.رئیس‌جمهوری اظهارداشت: در دادگاه بین‌المللی لاهه رأی بسیار موفقی گرفتیم، با وجود اینکه آنها هزارها حقوقدان بزرگ را بسیج کرده بودند. دادگاه لاهه یک دستور موقت و قرار موقت صادر کرد که امریکا باید همه تحریم‌ها را در امور انسانی بلافاصله قطع کند، تحریم‌ها را کنار بگذارد، البته امریکا عمل نکرد و مدعی شد اصلاً این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اصل شکایت ایران را ندارد که دیروز دادگاه این شکایت امریکا را نیز رد کرد.او افزود: مرحوم دکتر مصدق یکبار به دادگاه لاهه رفت و در تاریخ ما ماند و در این دولت چندین نوبت به دادگاه بین‌المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز دائم هم پیروز بودیم ،هرچند دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است؛ در این مرحله امریکایی‌ها خیلی تلاش کردند تا به دادگاه ثابت کنند شما نمی‌توانید به این مسأله رسیدگی کنید.
اهمیت قابل توجه صنعت فولاد، نساجی و پتروشیمی
او در ادامه با بیان اینکه فولاد، نساجی و پتروشیمی برای کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: در زمینه معادن و مخصوصاً فولاد یک بحث قدیمی وجود داشت که از معادن، سنگ را استخراج کنیم و نزدیک آب ببریم یا آب را استحصال کنیم و نزدیک معدن ببریم؛ در این بحث روشن بود که اگر ما آب را از دریا شیرین کنیم و کنار معدن ببریم به صرفه است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی گفت: حمل‌ونقل سنگ بسیار سخت است اما اگر آب باشد، سنگ آهن به کنسانتره و گُندله و در نهایت به شمش تبدیل می‌شود و در این میان هم می‌توان آب آشامیدنی مردم را تأمین کرد و باعث آبادانی شهرها شد.رئیس‌جمهوری تصریح کرد: شرق کشور از لحاظ امنیت ملی بسیار مهم است، در حال حاضر کفه شرق و غرب ایران مساوی نیست. کفه غرب بالا و کفه شرق پایین است. در منطقه غرب ایران آب، زمین مناسب کشاورزی و فعالیت است و وقتی به شرق می‌رویم مشکل عمده آب است و این در حالی است که در مناطق شرقی کشور زمین مناسب و معادن بزرگ وجود دارد؛ برای حل این چالش بزرگ در دولت تدبیر و امید آب از خلیج فارس به سیرجان منتقل شد؛ ان‌شاءالله فاز‌های بعدی این امر  ادامه پیدا می‌کند.
او گفت: مسیر آبرسانی به‌گونه‌ای است که یک مسیر آب را به خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مشهد‌الرضا می‌رساند و طرح دیگر آب را به یزد و اصفهان می‌رساند.روحانی با بیان اینکه بارها گفته‌ام دولت یازدهم و دوازدهم ضمن کارهای مهمی که انجام می‌دهد، ریل را برای دولت بعد آماده می‌کند، افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاری، طرح‌ها، کلنگ‌زنی و سایر امور توسعه‌ای را آغاز می‌کنیم و تکمیل آن ان‌شاءالله به دولت بعدی مربوط می‌شود.
ایران دهمین کشور دنیا در تولید فولاد است
او درباره معادن کشور و میزان اکتشافات، گفت: در طول هفت سال گذشته اکتشاف معادن نسبت به گذشته 26 برابر شده که این کار عظیم و بزرگی است. از سویی در کشور 5 میلیارد تن سنگ آهن داریم که می‌توان آن را استخراج و در پروسه‌های مختلف تبدیل به فولاد کنیم تا ضمن تأمین نیاز داخل، صادرات پیگیری شود.رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تاکنون 30 طرح بزرگ صنعت و معدن افتتاح شده و تا پایان سال‌ جاری این امر ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: ایران دهمین کشور دنیا در تولید فولاد است و این در حالی است که زمانی واردکننده فولاد بودیم و اکنون صادرکننده فولاد شده‌ایم.
او درباره تولید فولاد و محصولات فولادی، گفت: سال 92 میزان تولید فولاد خام 15 میلیون تن بود و سال 98، این عدد به 26 میلیون تن رسیده است؛ در این میان ظرفیت تولید فولاد کشور حدود 38 میلیون تن است. همچنین در سال 92 حدود 16 میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌شد که این عدد در سال 98 به 23 میلیون تن رسیده و البته از نظر ظرفیت رقم 56 میلیون تن حاصل شده است.روحانی با اشاره به اینکه کشور در معادن، صنایع معدنی، فولاد، مس، آلومینیوم شرایط بسیار خوبی دارد، افزود: عمده کارهای 5 پروژه صنعتی و معدنی که روز پنجشنبه افتتاح شد در سال 97 و 98 انجام گرفته است؛ یعنی درست در جنگ اقتصادی پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ افتتاح شده است.
ناچار شدیم متوقف شویم
او گفت: بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف به معنای آن است که ملت با نشاط و زنده است و تحریم با وجود آنکه رنج و مشکلات فراوانی را ایجاد کرده، اما سد راه ما نشده است. یک سنگ بزرگ جلوی راه ما انداختند. به جای اینکه راه را ادامه دهیم، ناچار شدیم متوقف شویم تا این سنگ را رد و سپس عبور کنیم.رئیس جمهوری اظهارداشت: اگر امسال پروتکل بیماری کرونا اجازه می‌داد و مردم می‌توانستند به خیابان‌ها بیایند، دنیا می‌دید که امسال هم باز بیش از سال‌های پیش مردم به خیابان‌ها می‌آیند. دل مردم در دهه فجر پر از نشاط است.او با بیان اینکه مردم لعن و نفرین را بر آنهایی که مردم (طی سه سال گذشته) را تحت فشار گذاشتند، می‌فرستند، گفت: تحریم کنندگان می‌خواستند انقلاب اسلامی پیروز نشود و استقرار پیدا نکند، بارها آمدند تا انقلاب را سرنگون کنند ولی موفق نشدند. این آخرین تلاش آنها بود که خوشبختانه به موفقیت نرسیدند و ملت ما به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد.
 5 طرحی که به خانواده صنعت پیوست
1- فاز دوم شرکت نورد فولاد کاران افق، تولید کننده انواع کلاف‌های پیچ‌سازی استرندر فلزی و استنلس استیل با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۴۰ نفر.2-شرکت سپهر پلاستیک تولیدکننده انواع ظروف پت و پلاستیک، درب و بطری از جنس پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۸۰ نفر.3-شرکت البرز ناب آرش تولیدکننده شمش آهن (مواد اولیه کارخانجات نورد)، با سرمایه‌گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ نفر.4-شرکت جهان نمو تولید کننده کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر.5- شرکت اطلس جین، تولید کننده انواع نخ، پارچه و پوشاک‌های جین و کتان با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۶۰۰ نفر.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7560/1/568643/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها