برای تعامل و جلوگیری از متضرر شدن مردم و اقتصاد کشور

دولت برای بودجه ١۴٠٠ لایحه اصلاحی می‌دهد


گروه سیاسی/ دولت قبول کرده که دوباره یک لایحه بودجه اصلاحی به مجلس بدهد، یعنی همان کاری که مورد تأکید مجلسی‌ها بود. این اما به آن معنا نیست که پاستورنشینان برداشت مجلس از وضعیت پیش آمده برای لایحه بودجه ١۴٠٠ را قبول دارند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به ایرنا گفته که دولت صرفاً «بر مبنای تعامل و مفاهمه» و «برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند» این خواسته مجلس را اجابت می‌کند.
بررسی لایحه بودجه ١۴٠٠ از همان ابتدا در فضای پر از اختلاف میان مجلس و دولت شروع شد؛ در ادامه هم تغییرات اساسی و بنیادین در این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس، اعتراض‌های پی در پی دولت و حتی شخص رئیس جمهوری را در پی داشت. اما اوج اختلاف جایی کلید خورد که مجلسی‌ها هفته قبل کلیات لایحه را رد کردند.
این آغاز یک اختلاف حقوقی جدی بود؛ اینکه رأی منفی مجلس به کلیات لایحه ارائه شده توسط دولت بوده یا کلیات مصوبات کمیسیون تلفیق. هیأت رئیسه مجلس گفته مورد اول درست است اما سابقه ادوار قبل، متن قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و موضع دولت بر مورد دوم تأکید داشت. دولت می‌گفت نباید لایحه جدید بدهد و مجلس تأکید داشت که اگر دولت لایحه اصلاحی ندهد، مجلس ناگزیر طرح چند دوازدهم می‌دهد.
کار به‌جایی رسید که روز پنجشنبه آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت در نظر گرفتن مصلحت مردم و نظام با نگاه کلان و همه جانبه و همفکری و تعامل دولت و مجلس برای حل مشکل بودجه ۱۴۰۰ کل کشور تأکید کرد. در چنین شرایطی دیروز «ایرنا» به نقل از محمود واعظی نوشت؛ «اگرچه دولت معتقد است آنچه در صحن مجلس رد شد، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بوده و در چنین شرایطی قبلاً رویه این بوده که گزارش برای اصلاح به کمیسیون بازگردد اما دولت بر مبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، ظرف زمان تعیین شده اقدام می‌کند.»
 رئیس دفتر رئیس جمهوری با مرور روند تقدیم لایحه به مجلس، رویکرد تقابلی و تبلیغاتی برخی نمایندگان نسبت به لایحه دولت را غیرقابل قبول خواند و گفت: «استفاده الفاظ سخیف و غیراخلاقی و عبارت‌های توهین‌آمیز و غیراسلامی در توصیف لایحه بودجه دولت و انتساب برخی کلیدواژه‌های مخرب مثل «فروپاشی اقتصادی» به آن در حالی به دفعات از سوی برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت که لایحه بودجه حاصل ماه‌ها کار کارشناسی در دولت بود.»
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: «امیدوارم توصیه روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب که فرمودند «بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد» بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.»
واعظی با ابراز تأسف از بی‌جواب ماندن رویکرد تعاملی دولت در زمینه بودجه، تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دولت را تغییردهنده شاکله کلی آن و مغایر با قانون، مصلحت اقتصاد کشور و همین‌طور مصلحت مجلس و دولت خواند و گفت: «با توجه به اینکه نمایندگان کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه را در صحن رد کردند، رویه مجلس - چنانکه در بودجه سال ۹۸ تجربه کردیم- قبلاً این بود که گزارش دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. با این حال مجلس اکنون قائل به رویه دیگری است و از دولت طلب اصلاحیه می‌کند.»
وی افزود: «با توجه به اینکه در جنگ اقتصادی هستیم و همان‌طور که رئیس‌ جمهوری پیش از این بارها از ضرورت همگرایی و همبستگی کامل همه ارکان کشور برای پیروزی در این جنگ سخن گفته و به‌دلیل اینکه لایحه بودجه در حکمرانی، معیشت مردم و امور کشور بسیار حائزاهمیت و راهبردی است، حاضر نیستیم آن را به اختلاف‌نظرها و منازعات سیاسی گره بزنیم و بر همین اساس، طبق خواست مجلس محترم، نظرات اصلاحی ارائه و تلاش خواهیم کرد با رویکرد مفاهمه، تا جایی که شاکله بودجه بهم نخورد و درآمدها واقعی و قابل اجرا باشد، ‌با مجلس تعامل کنیم.»
حالا اما با این موضع سؤال اساسی این است که واکنش مجلس به اقدام دولت چیست؟ به عبارتی آیا مجلسی‌ها همچنان همان رویه دو ماه گذشته را در قبال لایحه بودجه ١۴٠٠ در پیش خواهند گرفت یا اینکه این بار دستی که دولتی‌ها برای تعامل و همکاری بر سر این لایحه به سوی بهارستان دراز کرده‌اند بدون جواب نخواهند ماند؟ هر چه باشد حالا با اقدام دولت و این عقب نشینی که پاستور از موضع خود برای بودجه ١۴٠٠ داشته، توپ در زمین مجلس است و باید دید نمایندگان در این مقطع باز هم لایحه بودجه را تبدیل به توپخانه علیه دولت خواهند کرد یا پلی برای تعامل بیشتر بین قوای مقننه و مجریه.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7560/1/568647/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها