اخبار



اجباری شدن ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد از ابتدای 1400

بانک مرکزی بخش سؤالات با موضوع قانون جدید صدور چک را به‌‌روز‌رسانی کرد. بر‌اساس این گزارش بانک مرکزی، با توجه به اجرایی شدن قانون جدید چک در آینده نزدیک، مجموعه سؤالات متداول درخصوص تغییرات قانونی اعمال شده در استفاده از چک، در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک - بخش پرسش‌های متداول - به‌روزرسانی شده است. البته تا زمان اجرایی شدن کامل قانون جدید چک، چک‌های فعلی در شبکه بانکی کشور طبق روال سابق کارسازی می‌شوند.
این بانک در مورد اینکه از چه زمانی ثبت چک‌ها در صیاد اجباری می‌شود؟ نوشت: از ابتدای سال آینده ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد اجباری می‌شود. چک‌های موجود هم در حال حاضر می‌توانند به صورت اختیاری در سامانه صیاد ثبت شوند. البته بانک مرکزی در آینده، چک‌های موجود را جمع‌آوری و با چک‌های جدید جایگزین می‌کند و در این خصوص، فرجه زمانی مناسب را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا مشکلی به وجود نیاید.در‌خصوص اینکه اگر بانک عامل اپلیکیشن یا نرم‌افزار نداشته باشد، مشتریانی که دارای چک جدید صیاد هستند چگونه می‌توانند چک خود را در سامانه صیاد ثبت کنند؟ توضیح داد: می‌توانند به شعبه مراجعه کنند یا از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت عمومی برای دسترسی به سامانه صیاد استفاده کنند.
بانک مرکزی درباره پشت نویسی چک برای انتقال نیز عنوان کرد: پشت‌نویسی چک‌های موجود برای انتقال، طبق روال قبلی ادامه دارد اما انتقال چک‌های جدید باید از طریق سامانه صیاد انجام شود.
این بانک در پاسخ به این سؤال که اگر چک‌های صیاد طرح جدید در سامانه صیاد ثبت نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ بیان کرد: مشمول الزام‌ها و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نمی‌شوند و صرفاً نقش یک سند مدنی دارد که نشان می‌دهد از شخصی طلب دارید.
بر‌اساس این گزارش وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد نیز به این شکل است: صادرکننده چک، چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند. ذینفع چک نیز آن را تأیید می‌کند./ روابط عمومی بانک مرکزی

ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های 10 هزار تومانی جدید

نسل جدید اسکناس 10هزار تومانی با هدف افزایش امنیت و تسهیل مبادلات منتشر و بزودی توزیع خواهد شد. انتشار اسکناس 10 هزار تومانی جدید با بهره‌گیری از فناوری‌‌های نوین و پیچیده چاپ اسناد امنیتی انجام گرفته است که امکان جعل را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش می‌دهد. طراحی خطی، طرح مکمل، طرح مخفی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ از جمله ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های 10هزار تومانی جدید است.
کاغذ اسکناس 10هزار تومانی بازتاب نور ماورای بنفش را منعکس نمی‌کند و بخش‌هایی از زمینه به سبز فسفری تغییر رنگ می‌دهد. الیاف فلورسنتی نامریی در سطح کاغذ با تابش اشعه ماورای بنفش به 4 رنگ قابل مشاهده می‌شوند. چاپ امضا با مرکب مشکی در مقابل اشعه ماورای بنفش به رنگ سبز روشن و شماره سریال‌ها به رنگ زرد طلایی تغییر رنگ می‌دهند./ روابط عمومی بانک مرکزی


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7560/9/568693/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها