ایران در ایران




دفن غیراصولی روزانه هزارتن زباله در غرب استان تهران

محمودغلامی - خبرنگار «ایران»: جمع‌آوری و دفن غیراصولی روزانه هزارتن زباله در شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد محیط زیست، سلامت مردم و بهداشت عمومی را تهدید می‌کند.
مهنازمدیران رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملارد با بیان این مطلب گفت: روزانه بالغ بر هزار تن زباله و پسماند از شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران با 50 سیمی تریلر جمع‌آوری و به مرکز دفن زباله اخترآباد ملارد منتقل و به‌طور سنتی و غیرمهندسی بازیافت و دفن می‌شود که تخریب محیط زیست وآلودگی هوا، خاک وآب‌های زیرزمینی را به‌دنبال دارد. انباشت زباله از سال‌های قبل در این مرکز بدون در نظر گرفتن استانداردهای محیط‌ زیستی باعث تجمع گاز متان و آتش‌سوزی‌های مکرر و جاری شدن شیرابه‌ها شده که انواع آلودگی‌ها را به‌دنبال دارد و لازم است در شرایط کرونایی بیش از گذشته و با حساسیت اصول بهداشتی مورد دقت و توجه قرارگیرد.وی افزود: ایجاد لندفیل یا خاک چال به مساحت 10 هکتاردر این مرکز نیز به‌دلیل عدم تأمین اعتبار پیشرفت قابل قبولی ندارد و در این میان تخصیص زمین 11هزارمترمربعی برای تجمیع و ساماندهی واحدهای پسماند خشک در ملارد از اقدامات مناسبی بود که اخیراً با هماهنگی ارگان‌های مرتبط عملیاتی شده است.
کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدأ و استفاده از فناوری های نوین از بهترین شیوه های مدیریت پسماند است که امیدوارم با جدیت و همکاری دستگاه‌ها و با مشارکت مردم تحقق یابد.
وی ادامه داد: از 17 هزارهکتار اراضی باغی و کشاورزی شهرستان ملارد حدود 7هزار هکتار به دلیل خشکسالی و کم آبی رها شده که در کنار تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی شاهد تخریب محیط زیست و بارگذاری بیش از توان منطقه خواهیم بود. راه‌های برون رفت از این معضل اصلاح الگوی کشت، بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری، استفاده از پساب تصفیه خانه‌های شهری، مدیریت روان آب‌های شهری جهت مصارف کشاورزی و در صورت امکان تأمین آب از خارج حوزه شهرستان است. بیابان زدایی و کاشت درختچه در 13هزار هکتار از اراضی بیابانی ملارد به‌عنوان یکی از کانون‌های گرد وغبار استان تهران نیز ادامه دارد. مدیران با اشاره به عدم ایجادزیرساخت‌های لازم و عدم توجه به آمایش سرزمین در استقرار شهرک صنعتی غیردولتی صفادشت، لکه صنعتی دهک و صنایع پراکنده درشهرستان ملارد گفت: متأسفانه دیدگاه و پیوست محیط زیستی در تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و شهرک‌ها وهمچنین در طرح هادی روستاها یا توسعه این مناطق لحاظ نشده است که این باعث افزایش مصرف منابع آبی، آلودگی هوا و آلودگی آب‌های زیرزمینی و تخریب خاک خواهد شد. وی افزود: در سال‌جاری تاکنون 142 اخطار محیط زیستی برای واحدهای آلاینده صادر و 6 واحد آلاینده نیز به مراجع قضایی معرفی و محکوم شدند.

۱۵ بنای تاریخی وقفی به بخش خصوصی واگذار شد

کاشان- معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در سال‌جاری ۱۵ بنای تاریخی وقفی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.
به‌گزارش ایرنا، مهدی پندار افزود: شرایط واگذاری بناهای تاریخی وقفی به سرمایه‌گذاران در یکسال گذشته تسهیل شده چنانچه در این راستا، کاروانسراها، کوشک‌ها و حمام‌های تاریخی وقفی در قالب انواع مشارکت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: یک تفاهمنامه مشترک بین این سازمان و وزارت میراث فرهنگی امضا و ذیل آن یک کارگروهی ایجاد شد که بحث واگذاری بناهای تاریخی وقفی به بخش خصوصی پیگیری می‌شود. وی بیان کرد: همچنین در قالب تشکیل ۲ کمیسیون املاک و سرمایه‌گذاری در سازمان اوقاف و امور خیریه موضوعات واگذاری و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی با جدیت پیگیری می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7560/11/568703/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها