چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات فراخوان داد

جشنواره ای برای تولید محتوای دینی در رسانه ها


ندا سیجانی
خبرنگار
معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات» را با همکاری اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برگزار می‌کند.
محوریت این جشنواره، موضوع هایی مرتبط با مفاهیم و آموزه‏ های منطبق با قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه، تولیدکنندگان محتوا در فضای چندرسانه‏ ای، فعالان فضای مجازی و شبکه‏ های اجتماعی، فعالان، مؤسسات و نهادهای تخصصی قرآنی و عموم علاقه‏ مندان به فرهنگ، هنر و رسانه قرآنی است که دوره‌های گذشته در تهران، مازندران و ارومیه برگزار شده است.
فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان که میزبانی این دوره از جشنواره را بر‌عهده دارد، درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره چهارمین دوره از این رویداد و عنوان ملی بودن آن گفت: در راستای رویکردی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش‌های مختلف وزارتخانه ابلاغ کرده‌اند، ایران، تنها تهران نیست و بر این اساس فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سرتاسر کشور، با این دیدگاه دنبال می‌شود و این وزارتخانه تلاش کرده با بهره‌گیری از ظرفیت ادارات استانی، این جشنواره را در سطح ملی برگزار کند. یکی از مواردی که این رویکرد اجرایی را امکانپذیر کرده، بحث توسعه فضای مجازی است، چراکه در سال‌های گذشته مانند امروز، امکان استفاده از فضای مجازی برای برگزاری جشنواره‌ها مهیا نبود. نکته دیگر اینکه به دلیل بروز برخی مشکلات در خصوص تردد شرکت‌کنندگان و ارسال آثارشان به اقصی نقاط ایران، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی متمرکز در تهران بود و البته در این زمینه صرفه‌جویی هم صورت می‌گرفت. اما امروزه این فضا تغییر پیدا کرده و رویکرد جامعه عوض شده، بخصوص در دوران کرونا که استفاده از فضای مجازی توسعه پیدا کرده است، دراین راستا برگزارکنندگان این جشنواره هم با این نگاه که بازار مصرف کالاهای فرهنگی اکنون درفضای مجازی است، تصمیم بر این دارند این دوره از جشنواره را در فضای مجازی هم پوشش بدهند، چرا که فضای مجازی این امکان را به وجود می‌آورد که این جشنواره به‌ صورت ملی دیده شود. به گفته فرشید فلاح: «فراخوان چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات، 13 بهمن ماه منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را در سایت جشنواره بارگذاری کنند. این جشنواره در دو بخش برگزارمی شود  که بخش اصلی آن در 6 رشته سرمقاله و یادداشت، مصاحبه، خبر، تیتر، عکس و گزارش است و بخش دوم به صورت ویژه تولیدات چند رسانه‌ای و فضای مجازی است که آن هم در 6 بخش انیمیشن، موشن‏گرافیک، پادکست، اینفوگرافیک، طرح و تصویر، پوستر یا اعلان و کلیپ بوده است. مهلت ارسال آثار تا 28 اسفند ماه است و مراسم اختتامیه آن نیمه ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و اگر تا آن زمان شرایط در سمنان مساعد باشد به‌ صورت حضوری، اگر نه در قالب یک برنامه رسانه‌ای برگزار خواهد شد.
او بر این نظر است: «اگر یک محصول فرهنگی درفضای مجازی قابل استفاده نباشد، اقتصادی نیست و آن سرمایه هدر رفته است و با این نگاه تمامی فعالیت‌ها به استان‌ها سپرده می‌شوند.»
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: بخش تولیدات چندرسانه‌ای برای نخستین بار در این جشنواره تعریف شده و برای ما اولویت خاصی دارد، من بر این نظرم تولید محتوای دینی در فضای مجازی با چالش مواجه است و در عرصه محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی با کمبودهای جدی مواجه هستیم و علاقه‌مندان نمی‌توانند در فضای مجازی درخواست‌های خود را در این حوزه‌ها پیدا کنند، بنابراین باید برای غنای این بخش همت کنیم و ما در این جشنواره درصدد هستیم این بخش بهتر دیده و شنیده شود و اهالی خبر و رسانه و همچنین فعالان فضای مجازی در این بخش تولید اثر داشته باشند و بر این اساس جوایز خوبی هم درنظر گرفته شده که در مجموع بیش از 80 میلیون تومان است. انتظار ما از رسانه‌ها بخصوص افرادی که با فعالیت‌های قرآنی آشنایی دارند، این است که این جشنواره را از آن خود بدانند و مورد حمایت قراربدهند.
فرشید فلاح درباره بهتر دیده شدن آثار برگزیدگان بعد از اتمام جشنواره گفت: جشنواره‌ها چند هدف کلی را تعقیب می‌کنند، نخست حمایت از تولید اثر در رشته و موضوعی که مورد نظر جشنواره است، ما نیز تولید‌کنندگان خبر را تشویق می‌کنیم تا به این جشنواره به عنوان یک کالای فرهنگی نگاه کنند و گزارش‌های فرهنگی‌شان در این حیطه‌ها قلم‌فرسایی شود. دومین هدف از برگزاری جشنواره نیز کشف استعداد است. طبیعتاً جشنواره‌ها محلی برای رقابت حرفه ای‌ها بوده و بستری است برای فعالیت علاقه‌مندان و به اشتراک گذاشتن تجارب خود؛ در واقع به نوعی کارگاه تبادل اندیشه و مبادله اثر است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر اندیشه‌ای تا در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست و بر این اساس اگر ما از ابزار هنر برای توسعه فعالیت‌هایمان بخصوص در حیطه‌های مذهبی استفاده نکنیم، این کار و اندیشه ماندگار نمی‌شوند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7560/19/568739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها