به نام تاریخ


18 بهمن
سال 1229 در چنین روزی نخستین شماره روزنامه وقایع اتفاقیه به دستور امیرکبیر منتشر شد. این روزنامه پس از کاغذ اخبار و روزنامه آشوری زبان زهریزی د بهرا سومین نشریه ایران بود و تا سال 1324 منتشر می‌شد.
تولدها
پری صابری: کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر سال 1311 در چنین روزی به دنیا آمد. پری صابری پس از تحصیل در رشته تئاتر در فرانسه و اسپانیا به ایران بازگشت و گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. صابری تاکنون نمایش‌هایی مانند «من از کجا، عشق از کجا»، «هفت شهر عشق»، «بیژن و منیژه»، «رستم و سهراب»، «شمس پرنده»، «رند خلوت نشین»، «یوسف و زلیخا»، «لیلی و مجنون» و «هفت خان رستم» را کارگردانی کرده است. او با اجرای نمایش‌های «شمس پرنده» و «اسطوره سیاوش» در تالار یونسکوی پاریس نشان شوالیه کشور فرانسه را گرفت.
سوسن تسلیمی: بازیگر سینما و تئاتر سال 1328 متولد شد. سوسن تسلیمی ابتدا در تئاتر بازی می‌کرد و با کارگردانانی چون بهرام بیضایی، داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی همکاری داشت. سال 1357 با بازی در فیلم «چریکه تارا» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌های «مرگ یزدگرد»، «مادیان»، «باشو، غریبه کوچک»، «طلسم» و «شاید وقتی دیگر» و سریال «سربداران» بازی کرد.
فرانسوا تروفو: فیلمساز مشهور فرانسوی سال 1932 متولد شد. فرانسوا تروفو از پیشگامان جریان موج نوی فرانسه است و اولین فیلمش با نام «چهارصد ضربه» جزو شاهکارهای سینمای دنیاست. پس از این فیلم او «به پیانیست شلیک کن»، «ژول و ژیم»، «پوست لطیف»، «فارنهایت 451»، «عروس سیاه پوش»، «کودک وحشی»، «روز به جای شب»، «تغییر کوچک»، «اتاق سبز»، «آخرین مترو»، «زنی در همسایگی» و «بالاخره یکشنبه» را ساخت. تروفو سال 1984 درگذشت.
باب مارلی: خواننده مشهور جامائیکایی سال 1945 در چنین روزی به دنیا آمد. باب مارلی که بیشتر ترانه‌هایش مضمون اجتماعی داشتند صاحب سبک «رِگی» محسوب می‌شود که ریشه در موسیقی جامائیکا دارد. «من به کلانتر شلیک کردم»، «نه، زن، گریه نکن»، «بلند شو بایست»، «سه پرنده کوچک»، «ناراحت نباش، خوشحال باش» و «جنگ» از مشهورترین آثار مارلی است. او سال 1981 درگذشت.
نگار عابدی بازیگر، سینا پناهی شاعر، آیین نوروزی داستان‌نویس و جین یونگ نویسنده چینی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
گری مور گیتاریست مشهور ایرلندی و پیشرو سبک بلوز- راک سال 2011 در چنین روزی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7560/20/568752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها