آمادگی هرمزگان و بوشهر برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم



زهره افشار- خبرنگار/ ملخ‌های مهاجم تا اوایل اسفندماه باز هم میهمان ناخوانده کشورمان می‌شوند. البته پیش‌بینی‌های فائو نشان می‌دهد تعداد دسته ‌های میلیونی ملخ در سال‌جاری به مراتب بیش از پارسال خواهد بود. بارش‌های مناسب شبه جزیره عربستان موجب فراهم شدن خوراک مناسب و زاد و ولد بیشتر این ملخ‌های مهاجم شده و حالا ما باید تدارک بیشتری برای مبارزه با آنها ببینیم.
در یکسال  گذشته 9 استان کشور گرفتار این آفت شده بود و سیستان و بلوچستان نیز بیشترین سطح مبارزه با ملخ‌های مهاجم را به خود اختصاص داده بود. «سعید معین» مدیر مبارزه با آفات همگانی و عمومی سازمان حفظ نباتات می‌گوید: پایش‌های ملخ‌های مهاجم نشان می‌دهد دسته‌های 80 تا 100 میلیونی ملخ ازحدود 18 بهمن ماه جاری از سمت شرق آفریقا، سومالی و اتیوپی به سمت یمن و جنوب عربستان حرکت کرده‌اند و انتظار می‌رود این دسته‌ها اواخر بهمن ماه یا دهه اول اسفند به کشور ما برسد. البته با این تفاوت که امسال تعداد ملخ‌ها از سال گذشته بیشتر خواهد بود.
به گفته وی بارش‌های مناسب در شبه جزیره عربستان رطوبت و علف مناسب را برای تغذیه و زاد و ولد آنها فراهم کرده است و انتظار می‌رود با جمعیت بالاتری به کشور ما لشکرکشی کنند. البته این مسئول سازمان حفظ نباتات تأکید می‌کند که ما هم با تجربه‌ای که از سال‌های قبل داریم خود را برای مبارزه با ملخ‌ها آماده‌تر کرده‌ایم.
معین با اشاره به اینکه در سال گذشته در سطح 400 هزارهکتار و در 9 استان با ملخ‌های مهاجم مبارزه شده بود، تصریح می‌کند: همه استان ها بویژه استان‌های جنوبی بوشهر و هرمزگان در آماده باش کامل هستند. وی خاطرنشان می‌کند: هرچند اولویت ما مبارزه زمینی با این آفت است ولی قراردادهای لازم برای استفاده از هواپیماهای سمپاش نیز منعقد شده است. تهیه ماشین مورد نیاز و مجهز و هزینه بالای سم از چالش‌های پیش روی مبارزه با آفت ملخ در کشور است.
 معین می‌گوید: برآوردها حاکی است که معادل 200 میلیارد تومان باید برای سم مورد نیاز مبارزه با ملخ‌ها هزینه شود که با توجه به اینکه ارز ترجیحی 4200 تومانی از قیمت سم برداشته شده، باید با ارز نیمایی آن را تهیه کنیم. امیدواریم شرایط لازم برای تخصیص آن فراهم شود. البته بر اساس مصوبه دولت تا هفته آینده 25 میلیارد تومان به دستمان خواهد رسید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/11/568992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها