افتتاح کتابخانه مرکزی یزد بعد از 25 سال با حضور معاون اول رئیس‌ جمهوری

کتاب بزرگ‌ترین انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست


گروه فرهنگی: کتابخانه مرکزی یزد در حالی بعد از 25 سال به بهره‌برداری رسید که معاون اول رئیس ‌جمهوری در مراسم افتتاحیه این مرکز فرهنگی بر ضرورت شکل‌گیری تعامل میان کتابخانه‌های داخلی با کتابخانه‌های مهم دنیا تأکید کرد و گفت که این‌ها نباید تنها به ساختمان‌های خود محدود شوند.
مراسم افتتاحیه این کتابخانه روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس ‌جمهوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی و کشوری برگزار شد. جهانگیری با تأکید بر اهمیت «کتابخانه» در بخش فرهنگیِ دولت گفت: «توجه به «کتابخانه» جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که دولت در بخش فرهنگی همواره در دستور کار خود قرار داده است.» معاون اول رئیس‌ جمهوری در ادامه یزد را نگین بسیار ارزشمندی در کشورمان خواند. جهانگیری با اشاره به اهمیت کتابخانه و کتاب تصریح کرد: «کتاب بزرگ‌ترین انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست. از همین رو همراهی‌ها و کمک‌ها چه از سوی استاندار، چه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و چه از سوی مجموعه دولت باید باعث شوند تا کتابخانه مرکزی بتواند از همه ابزارهای لازم برخوردار شود و خودش را مجهز کند.» سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از اشاره به برخی رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های اخیر، گفت: «نخستین رویکرد مورد توجه نهاد طی سال‌های اخیر، انجام فعالیت‌ها به پشتوانه دانش علمی بوده است. دومین رویکرد، تبدیل کتابخانه به باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب بوده است. بر این اساس کتابخانه تنها مرکزی برای امانت و قرائت کتاب نیست، بلکه باشگاهی اجتماعی با محوریت کتاب محسوب می‌شود. »
صالحی ادامه داد: «سومین رویکرد، توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان بوده است؛ چنانچه کودک و نوجوان ما کتابخوان شوند، جامعه‌ای کتابخوان خواهیم داشت. اگر نسلی کتابخوان تربیت کنیم، نسل سالمی خواهیم داشت. خوشبختانه دولت نگاه مؤثری در حوزه فرهنگ بویژه فرهنگ مکتوب و کتابخوانی داشته است و امیدواریم این حمایت‌ها تا پایان این دوره دولت تقویت شود.» علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم درباره روند افتتاح کتابخانه‌ها در کشور گفت: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سال پر بار و پرفعالیتی را پشت سر گذاشت؛ به‌طوری‌که از اسفند ۱۳۹۸ تا به امروز تعداد ۹۴ باب کتابخانه عمومی افتتاح‌ شده است و در طول ۱۰ روز آینده نیز ۶ باب کتابخانه دیگر افتتاح می‌شود که به‌ این‌ ترتیب در طول یک سال اخیر یکصد کتابخانه به ناوگان کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه خواهد شد و این‌ یکی از دستاوردهای مهمی است که مسئولان در تمام دستگاه‌ها با حمایت دولت محترم به انجام رسانده‌اند.» گفتنی است این پروژه پس از حدود ۲۵ سال، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اواخر سال ۱۳۹۸ آماده افتتاح شد، اما به دلیل آغاز شیوع کرونا افتتاح آن به تأخیر افتاد که در نهایت طی مراسمی روز گذشته به بهره‌برداری رسید. با افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، تعداد کتابخانه‌های مرکزی به ۱۰ باب رسید و حدود ۸ هزار مترمربع به سرانه کتابخانه‌ای کشور افزوده ‌شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/19/571516/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها