افزایش قیمت خوراک دام ترمز برید

سایه تعطیلی بر سر دامداری‌های سنتی شهریار



محمود غلامی – غرب استان تهران/به‌دلیل کمبود و گرانی خوراک و نهاده‌های دامی، صنعت دامپروری با رکود و مشکلات زیادی در تأمین خوراک و تولید گوشت و شیر مواجه‌اند، به‌طوری که در یک سال گذشته بسیاری  ازدامداری‌های سنتی در شهریار و ملارد تعطیل شده یا ادامه فعالیت برای‌شان بسیار سخت و دشوار شده است. در شهریار و ملارد وجود بیش از 250هزار رأس دام تخمین زده می‌شود که تأمین خوراک دولتی شامل جو، ذرت و سویا وکنستانتره برای زنده، فعال و سرپا نگه داشتن این دامداری‌ها ضروری است، ولی به‌دلیل عدم مدیریت صحیح و اصولی و توزیع و نظارت نامناسب، خوراک دولتی سراز بازار آزاد درآورده و با چند برابر قیمت به‌ دست دامداران می‌رسد در نتیجه تولید، اشتغال و معیشت بسیاری از روستاییان به‌دلیل افزایش هزینه‌های سنگین با چالش، خطرو تعطیلی مواجه شده است.رها کردن واحد‌های دامداری، تغییرکاربری و فروش واحد دامی تبدیل به شیوه رو به افزایش در میان دامداران سنتی منطقه شده و اگر برنامه‌ریزی اصولی و دقیقی در جهت حمایت از صنعت دامپروری در شهریار و ملارد صورت نگیرد بیم آن می‌رود که همچون کشاورزی و باغداری شاهد افت و نابودی این صنعت فعال باشیم.
مجتبی از دامداران فعال منطقه با 120رأس گاو در این خصوص می‌گوید: متأسفانه به‌ دلیل گرانی خوراک دام مجبوریم از تفاله نیشکر و کاه و کلش به‌عنوان خوراک دام استفاده کنیم که هیچ خاصیت مفیدی هم ندارد. وی گفت: تعاونی دامداران به نرخ دولتی برای هرگاو حدود 700گرم خوراک می‌دهد و این درحالی است که هرگاو شیرده حدوداً بین 7 تا 15 کیلوخوراک نیاز دارد.
پرویز از دیگر دامداران منطقه شهریار با 70 رأس گاو و 40سال سابقه، با انتقاد از گرانی سرسام آور نهاده‌های دامی می‌گوید: فعالیت دامداری با این شرایط مقرون به صرفه نیست و چاره‌ای جز تعطیلی نداشتم .وی گفت: در منطقه محمدآباد کرشته در دوسال گذشته بیش از 17 دامداری تعطیل شده است.
محمد دکتر دامپزشک نیز درتماس تلفنی با خبرنگار «ایران» گفت: در پنج ماه گذشته به‌دلیل گرانی وکمبود خوراک، شش دامداری با 450 رأس گاو در منطقه تعطیل شده و دیگر ارتباطی با دامداری‌ها ندارم.
عباس حضرتی دبیرصنفی کشاورزی شهرستان ملارد در این خصوص گفت: با گرانی خوراک، ادامه فعالیت برای دامداری‌های منطقه سخت و پرهزینه شده است. هزینه‌های دامپروری به‌ دلار است ولی قیمت‌گذاری شیر و گوشت به ریال صورت می‌گیرد و این برای دامداران مقرون به صرفه نیست. وی افزود: منطقه ملارد از گذشته به‌عنوان یک منطقه کشاورزی و دامپروری معروف بوده ولی متأسفانه به‌ دلیل مدیریت غیراصولی و نامناسب و عدم حمایت کافی شاهد افول و بی‌توجهی به صنعت دامپروری هستیم، برای مثال در 10سال گذشته در منطقه قطعه چهار ملارد بیش از 40هزار دام سنگین وجود داشت که امروز به کمتر ازدوهزار رأس رسیده است. مشکلات موجود دامپروری‌ها با محیط‌ زیست، بهداشت و شهرداری‌ها باید در یک کارگروه تخصصی پیگیری و حل‌وفصل شود.
حسین حقوردی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز دراین خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «یکی از وظایف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در فرمانداری‌ها پیگیری مشکلات تولیدکنندگان از جمله دامداری هاست و لازم است در این خصوص پاسخگوی مشکلات باشند. وی افزود: صنعت دامپروری اشتغال، تولید و معیشت مردم و بویژه روستاییان را به‌ دنبال دارد و حمایت و رفع مشکلات این قشر فعال و تولید کننده لازم و ضروری است.مجلس مجوز توزیع خوراک به نرخ دولتی در میان دامداری‌های سنتی را صادرکرده و اگر توزیع مناسبی صورت نمی‌گیرد باید متولیان پاسخگو باشند.» خبرنگار «ایران» تلاش کرد مشکل دامداران را با اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در فرمانداری‌های ملارد و شهریار در میان گذاشته و پیگیری کند که متأسفانه پاسخگو نبودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7587/10/571940/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها