دیگه چه خبر





ائتلاف بین‌المللی علیه تحریم و تهدید

   خبر اول اینکه، ایران، چین، روسیه، کره‌شمالی و چندین کشور دیگر ائتلافی برای حفاظت از منشور سازمان ملل تشکیل دادند و به‌دنبال گسترش آن هستند. به گزارش ایسنا، مطابق با نامه‌ای که روز پنجشنبه به رصد رویترز رسیده است، ایران و ۱۶ کشور دیگر به‌دنبال یافتن حمایت برای گسترش ائتلافی به‌منظور محافظت از منشور سازمان ملل در برابر تهدید یا استفاده از زور و تحریم‌های یکجانبه هستند. نام این ائتلاف گروه دوستان مدافع منشور سازمان ملل است و در نامه معرفی آنها آمده که چندجانبه‌گرایی تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار دارد که این مسأله تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی محسوب می‌شود.  در بخشی از اساسنامه این گروه آمده است: این روزها، جهان شاهد توسل به یکجانبه‌گرایی است که با انزواطلبی و اقدامات خودسرانه از جمله تحمیل اقدامات قهریه یکجانبه یا عقب‌نشینی از موافقتنامه‌های مهم و نهادهای چندجانبه و همچنین تلاش برای تضعیف تلاش‌های اساسی برای مقابله با چالش‌های مشترک و جهانی، مشخص شده است. اعضای این ائتلاف شامل ایران، روسیه، کره‌شمالی، چین، فلسطین، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا هستند.

اعتراض ایران به اقدام اخیر اقلیم کردستان عراق

  خبر دیگر اینکه، ایران به اقدام اخیر اقلیم کردستان عراق در انتشار تمبری که روی آن بخش‌هایی از سرزمین ایران به‌عنوان منطقه اقلیم معرفی شده است، واکنش نشان داد. به‌گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این اقدام اقلیم کردستان عراق گفت: روشن است آنچه در فضای عمومی منتشر شده، خلاف اصول و قواعد بین‌الملل است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به دولت عراق نسبت به این موضوع، خواستار جمع‌آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده است.اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر اخیر پاپ به این منطقه، تمبری چاپ کرده که در نقشه درج‌شده روی آن، بخش‌هایی از سرزمین ایران به‌عنوان «منطقه اقلیم» معرفی شده است.

 جانسون خواستار آزادی زندانیان انگلیسی

  شنیدیم که، نخست‌وزیر انگلیس در تماس با رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی زندانیان انگلیسی در ایران شد. به‌گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در پی تماس بوریس جانسون با حسن روحانی در بیانیه‌ای نوشت: نخست‌وزیر، مسأله نازنین زاغری راتکلیف و دیگر دوتابعیتی‌های ایرانی - انگلیسی را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد. در ادامه بیانیه ادعا شده است: با اینکه از باز شدن پابندهای نظارتی نازنین زاغری راتکلیف استقبال می‌شود، حبس وی همچنان غیرقابل قبول تلقی شده و باید به وی اجازه داده شود که به خانواده‌اش در انگلیس ملحق شود.

اولین تحریم ضد ایرانی دولت بایدن

  دست آخر اینکه،  وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده «علی همتیان» و «مسعود صفدری» را به‌دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» خوانده شده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. بر این اساس این افراد و بستگانشان قادر به ورود به خاک ایالات متحده نخواهند بود. به‌گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در این بیانیه‌ اعلام کرد: «در نشست شورای حقوق بشر در ژنو ما نگرانی‌هایمان را درباره بدرفتاری‌های حکومت ایران با شهروندانش از جمله بازداشت ناعادلانه عده زیادی از شهروندان در شرایط اسفناک بیان کردیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7587/3/571988/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها